نقد و بررسی کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون

کتاب برتری خفیف نوشته‎‌ی جف اولسون توانست در مدت زمان کوتاهی به فروش بالایی در ایالات متحده دست پیدا کند و به زبان‌های مختلف ترجمه شود. جف اولسون در کتاب برتری خفیف معتقد است لحظه‌های خصوصی و پنهانی شخصیت هر فرد تعیین‌کننده‌ی مسیر زندگی است. انتخاب‌های کوچک مشخص می‌کنند که ما ساعت‌های‌مان را در طول روز چگونه می‌گذرانیم.

مجموعه انتخاب‌های کوچک و نادرست روزمره شاید به ظاهر کم‌اهمیت و بی‌تاثیر باشند ولی آینده را تحت شعاع قرار می‌دهند و ما را از مسیر موفقیت دور می‌کنند. جف اولسون بارها در کتاب برتری خفیف بیان می‌کند که تنها خود شما هستید که می‌توانید سبب موفقیت خودتان شوید و باید خودتان را از روزمرگی نجات دهید.

کتاب برتری خفیف سعی دارد در زندگی روزمره شما رخنه کند و به شما آموزش دهد که چگونه تصمیمات روزمره خود را برای رسیدن به اهداف زندگی‌تان تنظیم کنید.

کتاب برتری خفیف به خواننده می‌آموزد :

چگونه برخی افراد رویای خود را می‌سازند و در نهایت آن را محقق می‌کنند. در حالی که بسیاری آن را دست نیافتنی می‌دانند.

 

جان کلام کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون

کتاب برتری خفیف، برای تغییر نگرش انسان نسبت به زندگی است. اطلاعات ساده و درعین حال کاربردی این کتاب می‌تواند دنیای متفاوتی برای خوانندگان خود ایجاد کند.

اگر موفق شدن ساده است، چرا بسیاری از افراد موفق نمی‌شوند؟‌

پاسخ کوتاه است: زیرا موفق نشدن هم آسان است.‌

راز موفق شدن در انجام کارهای ساده و تکرار منظم آن در یک محدوده‌ زمانی مشخص است. فرآیندی که بسیاری از افراد به آن عمل نمی‌کنند. مفهوم اصلی این کتاب، بیان تاثیر عادات و انتخاب‌ها در زندگی افراد است. به عقیده‌ی نویسنده، هرکاری که انجام می‌دهید، هر تصمیمی که می‌گیرید و یا هر واکنش یا عدم واکنشی که داشته باشید، بر نتیجه نهایی تاثیرات جزیی خواهد داشت.

خلاصه تصویری کتاب برتری خفیف اولسون

 

تبدیل اقدامات منظم ساده به موفقیت و خوشبختی نامحدود

تمام کارهایی که در طول یک روز انجام می‌دهید اهمیت دارد و شخصیت و آینده شما را می‌سازد. نباید کارهای کوچک و اشتباه را نادیده بگیرید یا بر آن‌ها صحه بگذارید؛ زیرا همین کارهای کوچک روزی تأثیر خود را خواهد گذاشت.

یکی از نکات دیگر کتاب برتری خفیف این است که همین که از شکست دور شوید در واقع دارید به موفقیت نزدیک می‌شوید. شاید چند دقیقه ورزش در روز به چشم نیاید ولی پس از مدتی با همین چند دقیقه ورزش می‌تواند چند کیلو از وزن خود را به راحتی کم کنید.

این قضیه در مورد پس‌انداز مقدار کمی پول در روز هم برقرار است. جف اولسون به عنوان یک مدیر موفق آمریکایی بر این باور است که کارهای درست کوچک و پشت‌کار باعث شده است که او در جایگاه کنونی خودش قرار گیرد.

با آگاهی از رفتارهای کوچک، شما می‌فهمید که هنگام رفتن از نقطه‌ الف به نقطه‌ ب مسابقه نمی‌دهید. بلکه این یک تطابق و سازگاری تدریجی است. همان رفتارهای بسیار کوچک و به‌ظاهر بی‌اثر، بزرگ‌ترین قدرت را در زندگی شما دارد.جف اولسون « Jeff Olson » نویسنده کتاب برتری خفیف

برتری خفیف

 

برتری خفیف دائما تاثیرگذار است و در هر موقعیتی ممکن است با سود یا زیان همراه باشد

برتری خفیف بی‌رحم است و هم در مسیر موفقیت و رو به بالا و هم به سمت شکست و رو به پایین عمل می‌کند. اگر می‌خواهید مسیر موفقیت را طی کنید باید تصمیم بگیرید روی کارهای کوچکی و بزرگی که در طول یک روز انجام می‌دهید تمرکز کنید و تمام کارهای خود را با مسیر موفقیت هماهنگ کنید.

در واقع هر کاری که در طول روز انجام می‌دهید، شاید هم خیلی کوچک و جزئی باشد ولی مطمئن باشید بخشی از مسیر شما برای موفقیت یا شکست است.

هر عملی که بکاری عادتی را درو می‌کنی. هر عادتی که بکاری، شخصیتی را درو می‌کنی. هر شخصیتی بکاری، سرنوشتی را درو می‌کنی.جف اولسون - برتری خفیف

برایان تریسی، نویسنده بزرگ حوزه موفقیت در مورد این کتاب می‌گوید:

“کتاب برتری خفیف یکی از قدرتمندترین، کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اصول موفقیت را به شما یاد می‌دهد و زندگی شما را متحول می‌کند.”

 

خلاصه کاربردی و نکات کتاب برتری خفیف جف اولسون

خلاصه کاربردی و نکات کتاب برتری خفیف جف اولسون

۱- فلسفه خود در زندگی را جدی بگیرید

برخی از افراد تصور می‌کنند که وقتی فردی به موفقیت مالی می‌رسد، حتماً این اموال را از طریق ارث پدری به دست آورده یا بر اثر تحولات اقتصادی بازار به این جایگاه رسیده است. این در حالی است که افراد باید نگرش و فلسفه خودشان را در زندگی تغییر دهند.  اگر می‌خواهید به موفقیت اصیل و واقعی برسید، همیشه باید به زندگی خود نگاهی عمیق بیندازید. اگر می‌بینید که موفقیت در یک حوزه روی موفقیت شما در حوزه‌های دیگر تأثیر می‌گذارد، مطمئن باشید که این موفقیت شما اصیل و واقعی است. به مثالی که در ادامه می‌زنیم توجه کنید:

وقتی فردی در حوزه ورزش و سلامتی به موفقیت می‌رسد و می‌تواند تناسب اندام خود را حفظ کند، هم از نظر سلامتی در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و هم اعتماد به نفس و عزت نفس او بهتر می‌شود. اعتماد به نفس و عزت نفس دو عامل مهم و کلیدی برای موفقیت است. وقتی ذهن شما به این دو عامل مجهز شد، مطمئن باشید که در حوزه کسب و کار هم به موفقیت می‌رسید. بنابراین به سادگی دیدیم که موفقیت در زمینه سلامتی روی موفقیت مالی شما تأثیر می‌گذارد. نگرش و فلسفه انسان در موفقیت او تأثیر به‌سزایی دارد.

جف اولسون بر این باور است:

«ما کنترل تمام و کمالی بر مسیر زندگی‌مان داریم.»

به بیان ساده‌تر ما مسئولیت کامل و 100 درصدی زندگی خود را بر عهده داریم و این ما هستیم که باید مراقب زندگی و افکار خودمان باشیم. وقتی کسب دائماً از وضعیت روزگار، سیاست و غیره می‌نالد، قطعاً فلسفه او در زندگی این است که مسئولیت کامل زندگی خود را بر عهده نگرفته است.

وقتی شما قبول کردید که کنترل کامل و صد در صدی زندگی خود را بر عهده دارید:

  • هر روز صبح زود از خواب بیدار می‌شوید.
  • مراقب غذای خودتان هستید و اجازه نمی‌دهید که اضافه‌وزن پیدا کنید
  • ورزش می‌کنید.
  • به این نتیجه می‌رسید که باید روی خودتان و رشد فردیتان سرمایه‌گذاری کنید.
  • سعی می‌کنید اطلاعات خودتان را پیرامون کسب و کار بالا ببرید.
  • کتاب‌های بیشتری می‌خوانید و در دوره‌های انگیزشی بیشتری شرکت می‌کنید.

همان‌طور که جف اولسون در برتری خفیف بیان می‌کند، فلسفه شما در زندگی اهمیت زیادی دارد و همین فلسفه زمینه موفقیت شما را رقم می‌زند.

 

۲- اجازه دهید زمان به شما کمک کند

هرگاه پیشرفت مثبتی را در زندگیتان خلق می‌کنید، موج‌های مثبتی را ایجاد می‌کنید که در اطرافتان پخش می‌شوند. درست مانند زمانی که سنگریزه‌ای در یک آبگیر می‌افتد.جف اولسون - برتری خفیف

موفقیت‌های بزرگ اغلب با شروع‌‌های کوچک آغاز می‌شوند. اما همیشه باید نقطه شروعی وجود داشته باشد. در جهان امروز همه تمایل دارند که خیلی سریع به نتیجه برسند و به موفقیت‌های سریع و البته بزرگ دست پیدا کنند ولی متأسفانه قاعده جهان جز در موارد استثنایی برای کسی موفقیت فوری رقم نمی‌زند.

به عنوان مثال آیا ممکن است یک کشاورز دانه‌ای را بکارد و فردای همان روز از خواب بیدار  و ببیند که آن دانه به بار نشسته است؟ قطعاً چنین چیزی ممکن نیست. همیشه اجازه دهید که زمان هم به کمکتان بیاید و نقش خود را برای دستیابی شما به موفقیت ایفا کند. دنیا لینکی نیست که روی آن کلیک کنید و خیلی سریع به هدف برسید.

اولسون در این زمینه می‌گوید:

” رسیدن به موفقیت نیاز به یک فرایند طبیعی دارد. زندگی آنی وجود ندارد. در زندگی یک روال طبیعی وجود دارد: کاشت، داشت، برداشت. به کار کشاورز دقت کنید. رسیدن از مرحله کاشت به مرحله داشت، تنها به گذر زمان احتیاج دارد. اما در جهان امروز همه می‌خواهند مستقیما از کاشت به برداشت برسند. اما قدرت واقعی در مرحله داشت و پرورش و نگهداری است که فقط از طریق صبر و شکیبایی در بعد زمان رخ می‌دهد.”

خیلی از افراد تصور می‌کنند که زمان دشمن آن‌ها است ولی شخص موفق خیلی خوب می‌داند که برای به بار نشستن بعضی از موفقیت‌ها به گذر زمان احتیاج دارد.

 

۳- اجازه دهید برتری خفیف خودش را نشان دهد

اگر یک عادت صحیح یا نادرست را در زندگی پیش بگیریم، ممکن است در بازه زمانی کوتاه هیچ کدام از این دو عادت تحول چندان زیادی در زندگی ما ایجاد نکنند ولی وقتی مدتی می‌گذرد می‌بینیم که هر کدام از این عادات چه تحول عظیمی در زندگی ما ایجاد کرده است.

عادتی که خوب باشد، خیلی به پیشرفت ما کمک می‌کند و عادتی که بد باشد، شرایط را برای پسرفت ما فراهم می‌آورد. از این رو باید حتی روی کوچک‌ترین رفتارهای روزانه خودمان حساس باشیم. زیرا همین کارهای ریز و کوچک روزانه موفقیت یا شکست ما را رقم می‌زند.

سخت چیزی است که کمی زمان می‌برد. غیرممکن چیزی است که کمی زمان بیشتری می‌خواهد. در این دنیا همه چیز دست یافتنی است به شرطی که هر روز و به طور پیوسته و مصرانه برای دستیابی به آن تلاش کنم.جف اولسون - برتری خفیف

 

نمونه عملی از قدرت برتری خفیف

اولسون در کتاب برتری خفیف می‌نویسد:

آدم‌ها به‌طور متوسط زمانی در حدود 250 ساعت تا 350 ساعت در طول یک‌ سال را به رانندگی و در رفت‌وآمد از جایی به‌جای دیگر صرف می‌کنند. این زمان به‌طور میانگین حدود 40 دقیقه تا یک‌ساعت روزانه است.

حالا اگر این زمان را صرف گوش دادن به پادکست‌های آموزشی و بهبود فردی کنید، دانشی معادل یک مدرک دکترا در مورد موضوع انتخابی خود در طی چند سال به‌دست خواهید آورد. این قدرت برتری خفیف است.

 

 برتری خفیف به شما می‌گوید موفقیت به تلاش مستمر نیاز دارد.

موفقیت یک فرآیند است نه یک مقصد. موفقیت چیزی نیست که شما در طول زمان تجربه می‌کنید. وقتی نتیجه کاری را می‌بینید یعنی آن کار در زمان گذشته انجام شده است.جف اولسون - برتری خفیف

موفقیت تحقق تدریجی یک هدف ارزشمند است. تدریجی به این معنا که موفقیت یک فرایند است نه یک مقصد و چیزی است که شما به تدریج و در طول زمان تجربه خواهید کرد.

وقتی شما نتیجه کار را می‌بینید کار واقعی خیلی وقت پیش انجام شده است. کارهایی که امروز انجام می‌دهید مهم هستند. کارهایی که هر روز انجام می‌دهید مهم هستند. افراد موفق کسانی هستند که می‌دانند انتخاب‌های کوچکشان مهم هستند.

برای رسیدن به موفقیت نیازی نیست هر روز یک کار فوق‌العاده انجام دهید، تنها کافیست کارهای جزئی را به درستی و به طور مستمر انجام دهید.

 

یک راهکار کاربردی و عالی

کارهایی که در طول یک روز انجام می‌دهید را یادداشت کنید. کارهای درست را ادامه دهید و برای حذف عادات و کارهای نادرست و جایگزینی آن‌ها با رفتارهای سالم تلاش کنید.

این دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود برتری خفیف پس از مدتی خودش را به شما نشان دهد. همین گام‌های کوچک باعث می‌شود که پس از مدتی در همه مسائل از جمله مسائل مالی، سلامت جسمانی و روانی و روابط اجتماعی پیشرفت کنید و به اهداف خودتان برسید.

اقدامات روزانه مکرر و پایدار + زمان = کسب نتایج دور از انتظار

 

۴- روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

جف اولسون در کتاب برتری خفیف با تمام وجود از مخاطب می‌خواهد که روی خودش سرمایه‌گذاری کند. او می‌نویسد:

ایجاد کتابخانه‌ شخصی برای بهبود و رشد فردی خود شاید تنها سرمایه‌گذاری ارزشمند و مهمی است که پس از سرمایه‌گذاری روی سلامتی خود می‌توانید انجام بدهید.

زمانی یادگیری یک مهارت جدید سرعت میابد که رفتار‌ها و مسیر کسانی که قبلا در آن زمینه مهارت کسب کرده اند را الگوی خود قرار دهیم.

امروزه موفقیت مالی افراد به میزان دانش و اطلاعات تخصصی که دارند بستگی دارد. از طریق مطالعه می‌توانید دانش تخصصی خود را افزایش دهید. همچنین لازم است برای رسیدن به موفقیت روی رشد و توسعه فردی خودتان کار کنید. یکی از کارهای مهم دیگر برای سرمایه‌گذاری روی خودتان این است که خوراک مغز خودتان را کنترل کنید.

 

۵- گذشته را کنار بگذارید

بسیاری از مردم کاملاً در گذشته زندگی می‌کنند و کاری به زمان حال و آینده ندارند. جالب است بدانید که همین مردم همیشه گله و شکایت می‌کنند که چرا ما در زندگی موفق نمی‌شویم. خوب معلوم است! یکی از اصول موفقیت این است که خودتان را از زندان گذشته رها کنید؛ زیرا با تمرکز روی گذشته، زمان حال و فرصت‌های کنونی را از دست می‌دهید.

کارهای ناتمام میتوانند انرژی ذهنی را کاهش داده و مانع از موفقیت شوند.

گذشته فقط به این درد می‌خورد که از آن درس بگیرید. بنابراین اصلاً دلیلی ندارد که بابت گذشته ناراحت باشید یا به خاطر آن حسرت بخورید. برخی از مردم هم می‌گویند: «فلان کار را قبلاً کردم و جواب نگرفتم.» اگر دنبال هدفی هستید باید چندین و چند بار تلاش کنید تا موفق شوید.

 

۶- به هیچ عنوان اجازه ندهید که عوامل مزاحم و ناامیدکننده به روان و افکار شما آسیب برساند.

اگر در انتظار وقوع اتفاقات مثبت هستید، نگرش خود را اصلاح کنید و در واقع داشتن نگرش مثبت با انجام اقدامات مثبت ممکن خواهد شد.

شادی بیشتر کلید عمل کردن برتری خفیف در زندگی شماست.

 

۵ عادت شادی:

  1. یادداشت روزانه ۳ چیزی که قدردانش هستید
  2. یادداشت روزانه دو دقیقه‌ای در مورد تجربه مثبت دیروز
  3. اختصاص روزانه زمانی به مراقبه
  4. نوشتن روزانه پیام قدردانی یا تحسین برای یک نفر
  5. ۱۵ دقیقه ورزش ساده روزانه.

تا حدی که می‌توانید استفاده نادرست از رسانه‌های اجتماعی را متوقف کنید. به عنوان مثال وبسایت ذهن برتر و یا صفحه اینستاگرامی آقای دکتر محمد سیدا می‌تواند یکی از بهترین دوستان مجازی برای شما باشد و به رشد و توسعه شما کمک کند.

سعی کنید با افراد و موقعیت‌هایی ارتباط برقرار کنید که به رشد و پیشرفت شما کنند. سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای بالابردن کیفیت زندگی، وقت گذراندن با افرادی است که قبل از شما در آن موقعیت بوده‌اند و در آن کار موفق شده‌اند.

قهرمانان خود را به دقت انتخاب کنید. دوستان و اطرافیانتان را هم به دقت انتخاب کنید: همه چیز زندگی‌تان تا حدود بسیار زیادی بازتاب زندگی پنج دوست صمیمی‌تان است.

هرکاری را که می‌توانید انجامش دهید یا در رویایتان گمان می‌کنید که انجام‌شدنی است بی‌واهمه آغازش کنید. نبوغ و قدرت اسرارآمیزی در بی‌باکی نهفته است.گوته

 

جمع بندی:

جف اولسون
− هفت عادت قدرتمند و مثبت برتری خفیف:

۱) حضور داشتن

۲) حضور داشتن مداوم و مستمر

۳) پرورش دیدگاه مثبت

۴) به مدت طولانی متعهد باشید.

۵) اشتیاقی سوزان توام با ایمان در خود پرورش دهید.

۶) حاضر به پرداختن بها باشید.

۷) صداقت در برتری خفیف را تمرین کنید.

 

− شروع کنید

تعلل کردن و‌به تاخیر انداختن کارها هزینه دارد اما هیچ‌وقت برای پرورش برتری سودمند خیلی زود یا خیلی دیر نیست.

 

− سبک زندگی

ابتدا باید بدانید که فلسفه شما خیلی در زندگی اهمیت دارد و تعیین می‌کند شما چه نگرشی به زندگی دارید. نگرش شما، اقدامات شما را مشخص می‌کند و اقدامات نتایج را به دنبال دارد. این چرخه فلسفه، نگرش، اقدام و نتایج، سبک زندگی ما را می‌سازد.

 

− تفاوت بین موفقیت و شکست

اقدامات منظم روزانه، همان اقدامات کوچکی که در طول زمان مرتبا تکرار می شوند، سرانجام تفاوت بین موفقیت و شکست را ایجاد می‌کنند. اقدامات کوچک و ساده‌ای که امروز انجام می‌دهید، وقتی با گذشت زمان مرکب می‌شوند تفاوت بسیار بزرگی به وجود می‌آورند. تنها 5 درصد از مردم به سطحی از موفقیت و رضایت که انتظارش را دارند دست می یابند. بقیه آن 95 درصد یا شکست می خورند یا به کمتر از انتظارشان دست پیدا می کنند.

 

− عادت‌های روزانه خودتان را اصلاح کنید

کار‌های صحیح شاید در ابتدا انجام دادنش سخت باشد ولی پس از مدتی آسان می‌شود. زیرا در طول زمان به عادت تبدیل می‌شوند. در صورتی که بتوانید عادت‌های روزانه خودتان را اصلاح کنید خواهید دید که موفقیت در چند قدمی شما قرار دارد ولی اگر توان به دست گرفتن کنترل زندگی خود را ندارید، باید قید موفقیت را بزنید.

 

− خوشبختانه، پشتکار و مداومت بزرگترین و بهترین جایگزین برای استعداد است.

مقاومت و پافشاری در انجام کارهای خوب دقیقاً همان عاملی است که موفقیت در حوزه مالی، رشد و توسعه فردی، سلامتی، روابط و کسب و کار را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

− برای دستیابی به اهداف سه گام ساده و اساسی بردارید:
  1. مکتوبش کنید.
  2. هر روز به آن نگاه کنید.
  3. برطبق یک برنامه شروع کنید.

 

برتری خفیف را زندگی کنید:

اهداف و رویاهای خود را بنویسید، یک نقشه‌ ساده برای شروع طراحی کنید و یک برنامه‌ منظم برای زندگی روزانه‌ خود بچینید: سلامتی، خوشبختی، ارتباطات، پیشرفت شخصیتی، امور مالی، شغل و وظایف و تاثیر روی جهان اطراف فاکتورهایی هستند که این نظم روزانه را تشکیل می‌دهند. هر فردی برای رسیدن به موفقیت باید تاثیر هریک بخش‌های یاد شده در زندگی خود را مد نظر قرار دهد و برای آن‌ها به درستی برنامه‌ریزی نماید.

 

کتاب برتری خفیف برای چه افرادی نوشته شده است؟

برتری خفیف در واقع ترجمه عبارت « Slight Edge » است. جف اولسون این کتاب را با تمرکز بر موفقیت مالی نوشت و سعی کرد نکات مدیریتی و روان‌شناختی هم در آن بگنجاند تا افراد مختلف بتوانند از این کتاب نهایت بهره را ببرند. چنانچه تمایل دارید یک کسب و کار جدید را راه اندازی کنید این کتاب می‌تواند بسیار مفید و آموزنده باشد. همچنین اگر می‌خواهید در کسب و کار فعلی خودتان موفق شوید، نکات این کتاب می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

وقتی نگاهی به کلیه کتاب‌های موفقیت بیندازید می‌بینید که خیلی از اصول در آن‌ها مشترک هستند ولی تفاوت برتری خفیف با سایر کتاب‌ها در این است که نویسنده تلاش کرده است راه و روش موفق شدن را خیلی آسان و به سبکی روان برای خواننده توضیح دهد. جف اولسون همه تلاش خود را می‌کند که به شما بگوید موفقیت چیز خاصی نیست. وقتی در زندگی روزمره گام‌ها کوچک و درستی بردارید، بعد از مدتی خواهید دید که همه جامعه شما را به عنوان فردی موفق خواهند شناخت.

دانلود رایگان فایل صوتی و پی دی اف کتاب برتری خفیف جف اولسون به همراه چکیده و تمرینات این کتاب در باشگاه کتاب‌خوانی سوپرمایند.

در صورتی که قصد دارید این کتاب را عمیق‌تر و جزئی‌تر متوجه شوید، کتاب اثر مرکب به قلم دارن هاردی می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

شما باید مظهر تغییری باشید که می‌خواهید در جهان ببینید.گاندی

آیا تاکنون کتاب برتری خفیف را مطالعه کرده‌اید؟

نظرتان راجع به این کتاب چیست؟

از دیدگاه شما چگونه افراد می‌توانند مسیر موفقیت را به بهترین شکل ممکن طی کنند؟

لطفاً نظرات ارزشمند خود را با ما  به اشتراک بگذارید.

 

3.8 6 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه