تقویت فن بیان کودکان

هوش‌کلامی و فن بیان کودکان

مهم نیست که فرزند شما می‌خواهد مهندس شود یا دکتر، مهم نیست که فرزند شما رتبه خوب کنکور را بدست می‌آورد یا نه، مهم نیست که فرزند شما چه رشته‌ای را می‌خواهد بخواند. مهم این است که فرزند شما برای موفقیت در دنیای کنونی باید بتواند خوب صحبت کند و ارتباط برقرار کند چه در این کشور چه در کشوری دورتر از این اینجا. مهم فن بیان کودکان است!

فن بیان: یعنی توانایی اینکه فرزند شما خوب صحبت کند. فرزند شما باید بتواند بخوبی و بدون استرس در مقابل جمع صحبت کند.

 

فن بیان کودکان یعنی همه چیز

فرزند شما باید بتواند ارتباط برقرار کند وگرنه در هر شغل و جایگاه و هر کشوری تبدیل به یک ماشینی خواهد شد که در راستای خواسته‌های دیگران حرکتن می‌کند نه در راستای خواسته‌های خود. فزرند شما اگر نتواند منظور و مفهوم خود را برساند قطعا نمی‌تواند در جایگاه خود موفق باشد و حس خوبی از زندگی بخواهد داشت. قطعا اگر نتواند خوب ارتباط برقرار کند و نتواند صحبت کند. نمی‌تواند زندگی خوبی را با همسر آینده خود و فرزندان خود داشته باشد.

− بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند آنها در موقعیت‌های مختلف، برتر از سایرین باشند.

− بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند دلبند آنها واقعا بتواند در مسیر موفقیت قرار گیرید و برای خود فرد موثری باشد.

− بسیاری از والدین گرامی دوست دارند که فرزند عزیز آنها همیشه شاد باشد و این حس خوب را به شما هم منتقل نماید.

“همه می‌توانند سخن بگویند. اما سخن خوب گفتن، تعلیم و استعداد و تمرین می‌خواهد.”

ژان راسین

 

 

صحبت کردن هم مانند هر فرایند دیگری نیاز به پیش‌زمینه‌ها و مهارت‌های خاص خود دارد. شما تا زمانی که قلق‌ها و راهکارهای مناسب را بلد نباشید، نمی‌توانید کاری را انجام دهید. متاسفانه مشکل اینجاست که خیلی از افراد بر این باورند زبان باز کردن مساوی است با صحبت کردن. این یک باور کاملاً غلط است.

می‌دانیم شما پدر و مادر گرامی که این متن را مطالعه می‌کنید دوست دارید که فرزند شما بتواند با اعتماد به نفس زیاد و مسولیت بالا، کارهای بزرگی را انجام دهد که دنیای اطراف خود را تغییر دهد. دوست دارید فرزند شما به خوبی، شما و موقعیت و زندگی شما را بخوبی درک کند و همیشه نیمه پر لیوان زندگی شما و خودش را نگاه کند و به آن افتخار کند.

“زیبایی سخن، نشانه فزون خِرَدی است.“

حضرت علی (ع)

اگر اینگونه هستید و با مطالبی که در بالا بیان شد، ارتباط نزدیگی برقرار می‌کنید و دوست دارید که فرزند شما در زندگی خود فردی موثر و اثربخش باشد و بتواند افتخاری برای شما باشد، به شما تبریک می‌گویم. تبریک بابت اینکه برای رشد و پیشرفت خود و خانواده خود ارزش قائل هستید و این مقاله را مطالعه می‌کنید.

 

“تنها ۱۰ درصد مردم هر کشوری به آموزش و رشد و پیشرفت خود ارزش قائل هستند و موفقان آن جامعه هم از همان ۱۰ درصد هستند!“

برایان تریسی یکی از بزرگترین سخنرانان حال حاضر دنیا

 

تمارین تقویت فن بیان در کودکان و نوجوانان

 

این تمرینات بسیار به افزایش هوش کلامی و فن بیان کودکان دلنبدتان کمک خواهد کرد و همچنین به او کمک می‌کند تا از تمام کلماتی که بلد هست استفاده کند و در ارتباطات کلامی خود حرف کم نیاورد. تمرینات فن بیان کودکان می تواند سبب توانمند شدن و اثرگذارتر شدن فرزند دلبند شما شود.

 

∴ ساخت جملات

به کودک چند کلمه با معنی اما به هم ریخته بگوید و از او بخواهید یک جمله معنادار از آن‌ها بسازند. مثلاً از او بخواهید با سه کلمه شام، دمپایی، خودکار یک جمله بسازد. و یا با سه واژه قندان، عکاسی و خوشحالی!

 

∴ کلمات با معنا

چند کلمه می‌نویسیم و کلمه چهارم باید به این سه کلمه ربط داشته باشند. مثلاً این سه کلمه را بنویسید و از کودک بخواهید یک کلمه دیگر مرتبط بنویسد:
تله – سوراخ – خونه – ………….

بستنی – مدرسه – تعطیلات – …………

 

∴ تمرین ۳ تایی!

در این تمرین فن بیان در کودکان، شما سه کلمه را برای فرزند خود می نویسید و از او می خواهید که در مورد این سه کلمه حدود سه دقیقه صحبت کند. به او ۵ دقیقه فرصت دهید تا در مورد این سه کلمه فکر کند و یک داستان، خاطره و یا یک صحبت در مورد شباهت های این سه کلمه بیان کند. از او بخواهید که در مرحله اول، صحبت خود را روی کاغذ بنویسد که این امر کمک بسیاری به تقویت مهارت کلامی او خواهد کرد.

مثلا در مورد سه کلمه : توپ، دیوار، لامپ

 

∴ گوش دادن

یکی از تمرین‌های موثری که می‌توانید برای افزایش هوش کلامی‌تان انجام بدهید، گوش دادن به صدای خودتان است. یک متن را بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید. بعد سعی کنید به طور بداهه صحبتی را با یک دوست فرضی (یا واقعی) شروع کنید و آن را تا جای ممکن ادامه بدهید.

. به صدای خودتان گوش بدهید. کدام یکی از این دو فایل بهتر بود؟

. خواندن متن آماده یا صحبت‌های بداهه؟

. صحبت‌های خودتان پر از مشکل و تپق و اِ گفتن‌های آزار دهنده بود. یا توانستید واضح و روشن حرف بزنید؟

. توانستید موضوع خوبی برای صحبت کردن پیدا کنید؟

. حاضرید فایل صحبت‌های خودتان را برای شخص دیگری پخش کنید؟

 

∴ تمرین به کمک رادیو:

یکی از موج های رادیو را انتخاب کنید به صحبت‌های گوینده توجه کنید و بعد از ۲ دقیقه رادیو را قطع کنید، حالا از فرزند خود بخواهید که صحبت های گوینده را ادامه دهد. در مراحل اولیه شما باید بتوانید به فرزند خود کمک کنید که صحبت در مورد چه چیزی بود و اینکه صحبت های بعدی چه چیزی می تواند باشد.

این تمرین شاید به ظاهر تمرین سختی باشد ولی اگر به مرور با فرزند خود این تمرین را انجام دهید، می توانید براحتی بعد از گذشت زمانی مشخص، هوش کلامی او را به شدت تقویت کنید. این تمرین فن بیان در کودکان کمک می کند علاوه بر اینکه به صحبت های دیگران خوب گوش دهد و توجه به صحبت های دیگران داشته باشد و مهارت گوش دادن موثر خود را افزایش دهد، کمک میکند تا در صحبت های خود حرف کم نیاورد.

 

∴ تمرین تلفن بازی برای افزایش مهارت فن بیان در کودکان

در این تمرین خود شما نقش مهمی را ایفا می کنید. با یکی از اقوام خود تماس بگیرید و احوال پرسی کنید و بعد گوشی تلفن را به فرزند خود بدهید تا او هم با فرد مورد نظر صحبت کند. می توانید هر روز این کار را انجام دهید و به مدت ۱ دقیقه از فرزند خود بخواهید که این کار را انجام دهد. در این تمرین فن بیان در کودکان، باید همراه فرزند خود باشید و او را در گفتار و کلمات یاری دهید. همراهی شما در افزایش مهارت سخنوری و فن بیان در کودکان و نوجوانان، بسیار موثر خواهد بود. این کار سبب می شود علاوه بر افزایش آداب معاشرت و نحوه احوال پرسی، مهارت کلامی و فن بیان در کودکان هم افزایش یابد.

 

∴ گزارشگری

با کودک خود تمرین گزارشگری بدهید. یک مسابقه فوتبال را انتخاب کنید و صدای گوینده را قطع کنید و از کودک بخواهید به جای گزارشگر گزارش بدهد.

 

∴ تمرین داستان سرایی

کودکان ذاتاً ذهن خلاقی دارند، می‌توانند هوش کلامی‌شان را خیلی خوب از راه ساختن داستان کسب کنند. به طور مثال از کودک بخواهید که با جمله «شبی تاریک و طوفانی بود…» شروع به ساختن یک داستان کند. گفتن داستان نیمه کاره هم یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش هوش کلامی برای کودکان است. در اینجا ما قسمتی از داستان را برای کودک تعریف می‌کنیم، در ادامه کودک بقیه داستان را تعریف می‌کند.

 

∴ تمرین داستان گویی به شیوه پاس کاری

در این تمرین فن بیان در کودکان، باید حداقل ۳ نفر در کنار هم باشند تا این تمرین حس و حال خوبی را به همه افراد شرکت کننده بدهد. مثلا شما، همسرتان و فرزندتان. این تمرین را با یک توپ کوچک انجام دهید. تا هیجان بیشتر شود! شما یک داستان را شروع می کنید که میتواند در مورد رفتن به پارک یا باغ وحش باشد. اینجا از یک داستان فرضی استفاده کنید.

داستان را شروع کنید و کمی که داستان را بیان کردید توپ را به سمت فرزند خود بیندازید تا او ادامه دهد ( البته قبل بازی بیان کنید که با پرتاب توپ باید داستان ادامه یابد). باید داستان را به همان ترتیب ادامه دهد و موضوع را تغییر هم ندهد. اگر نتوانست یا موضوع را تغییر داد به او کمک کنید تا روند درست داستان را طی کند.

بعد از گذشت مدت کوتاهی از او بخواهید که توپ را به سمت فرد دیگری پرتاب کند تا داستان را ادامه دهد. این بازی سبب افزایش هیجان افراد شرکت کننده خواهد شد و مغز آنها بسیار ورزیده خواهد شد و سبب افزایش مهارت های کلامی آنها خواهد شد.

 

∴ ساخت شعر

به کودک یاد بدهید که سعی کند با کلمات و جملاتی که می‌شنود شعر و جملات ریتمیک بسازد. مثلاً با کلمه جنگل و پروانه و گل یک شعر بسازد.

 

∴ شخصیت آدم‌ها را توصیف کند

تصویر یک کودک را قرار دهید و از کودکتان سؤال کنید که او چه احساسی دارد :
. این کودک افسرده است
. یا غمگین
. پولدار
. یا شادمان
و از کودک بخواهید که این تصویر را برای شما بیشتر توضیح دهد.

 

∴ قرار دادن خودتان به جای شخصیت‌ها

هنگام تماشای فیلم‌ها یا خواندن داستان‌ها از کودک بخواهید که خودش را جای هنرپیشه‌ها بگذارد و بگوید به جای این جمله یا دیالوگ، چه جمله دیگری می‌گفت؟

 

∴ درخواست کردن

کودک را در یک فضای فرضی قرار دهید. مثلاً به کودک بگویید فرض کند یک مهمانی رفته است و خیلی هم احساس گرسنگی می‌کند. ولی میزبان غذا نمی‌آورد. کودک باید سعی کند به یک نحوی به میزبان بگوید که غذا را سرو کند. از او بخواهید بگوید چه جملاتی به کار خواهد برد؟

 

بهترین راه تقویت فن بیان در کودکان و نوجوانان

بهترین را برای تقویت فن بیان کودکان، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. در دوره آموزشی محصلان برتر، مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، که تمرین‌های عملی فن بیان و سخنوری نیز به شما داده می‌شود. در ضمن هر چقدر آموزش از سن و سال پایین تر و کمتری شروع شود، به مراتب در سنین بزرگسالی نتایج بهتر و قوی‌تری را با خود همراه خواهد داشت.

دوره فن بیان در دوره عالی محصلان برتر، دوره‌ای است که در آن شما یاد خواهید گرفت که چگونه در هر زمان و مکان، متناسب با مخاطبانتان صحبت کنید. شما با گذراندن این کلاس فن بیان و انجام تمارین آن، خواهید توانست روان و منسجم سخن بگویید و به راحتی در جمع صحبت کنید.

 

4.3 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه