11 روش برای تقویت حافظه دانش آموزان

تقویت حافظه با 11 روش عالی که دانش آموزان باید بدانند

احتمالا وقتی دسته‌کلیدتان را گم می‌کنید یا جواب بعضی سؤالات ساده را درست سرِ جلسه‌ی آزمون‌های سرنوشت‌ساز فراموش می‌کنید، بلافاصله با خودتان گفته‌اید، ای کاش حافظه‌ی بهتری داشتم! آیا واقعا راهی برای تقویت حافظه دانش آموزان وجود دارد؟

شما در این مقاله از وبسایت ذهن برتر با 11 روش عالی برای تقویت حافظه آشنا می شوید.

 

تقویت حافظه دانش آموزان با روش حک کردن اطلاعات در حافظه بلند مدت

برای به خاطر سپردن اطلاعات لازم است که در حافظه‌ی بلندمدت‌ تان حک شود.

شما چه کارهایی انجام می دهید که اطلاعات در حافظه بلند مدت شما حک شود؟

برای به حافظه سپردن این اطلاعات باید کمی تلاش کنید. حتی شاید لازم باشد روش مطالعه و یادگیری‌تان را به کلی تغییر دهید، اما خوشبختانه راه‌کارهایی وجود دارند که می‌توانید با انجام آنها بیش‌تر از قبل، حافظه‌تان را به کار بیندازید.

این روش‌های امتحان پس داده، به شما کمک می‌کنند حافظه‌تان را تقویت کنید، اطلاعات را بهتر به یاد بیاورید و آنها را بهتر به خاطر بسپارید. قبل از هر آزمون مهمی که دارید،حتما چندتایی از این روش ها به کار بگیرید.

تقویت حافظه دانش آموزان با روش حک کردن اطلاعات در حافظه بلند مدت

1- روی چیزهایی که مطالعه می کنید، تمرکز کنید

تمرکز یکی از مولفه هاي اصلی حافظه است. همانطور که در مقالات قبلی در وب سایت ذهن برتر خوانده اید، براي آنکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شود:

سعی کنید مطالب را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی وجود نداشته باشد تا تمرکز شما را برهم زند.

(مثلا یکی از این عوامل،تلویزیون است یا وجود یک هم اتاقی که مدام تمرکزتان را بر هم میزند، پس شما در این صورت می توانید از او خواهش کنید که براي مدتی اتاق را ترك كند).

 

2- اصلاح روش مطالعه

به جاي مطالعه طولانی و پیوسته، در جلسات متعدد و منظم مطالعه کنید. تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که مطالب جدید را در جلسات منظم و با فاصله یاد می‌گیرند، این مطالب جدید را بسیار بهتر از دانش‌آموزانی که همه‌ی این مطالب را در یک جلسه طولانی، یادمی‌گیرند به یاد می‌آورند.

مثلا:

شنبه: ریاضی از ساعت 8 تا 11 -ادبیات از ساعت 12 تا 15 و…

یکشنبه:ریاضی از ساعت 8تا 11 -عربی از ساعت 12 تا 13 و…

دوشنبه:ریاضی از ساعت 8تا 11 -تست علوم اجتماعی از 15 تا 17 (این مثال صرفا براي یادگیري درس ریاضی می باشد.)

 

3- دسته بندي اطلاعات

اطلاعاتی که یاد می گیرید را دسته بندي و منظم کنید. محققان متوجه شده اند که اطلاعات مختلف در حافظه ي ما در دسته بندي هاي مشخصی ذخیره می‌شوند.

مثلا: جملات و عباراتی که از حیث محتوا یا ظاهر شباهت دارند را براي خود بنویسند یا اگر مطلبی می‌خوانید که با ارقام و اعداد سروکار دارید، آن را مانند جدول براي خود بکشید یا مفاهیم ترتیبی را براي خود در یک گروه قرار دهید. تصاویر کتاب و حتی پاورقی ها هم میتوانند مشمول این دسته بندي قرار بگیرند.

 

4- استفاده از روش های یادیار

از روش هاي یادیار براي يادآوري اطلاعات کمک بگیرید. شما با این روش می توانید براي حفظ کردن جمله اي که باید آن را به خاطر بسپارید، در ذهنتان آن را با یک مسئله ي معمولی که با آن آشنا هستید، پیوند بزنید.

بهترین و رایج ترین مثالی که می توان براي شما زد مثال (ملخ ها) میباشد که به طور اختصار آثار نظامی گنجوري را بیان می کند.

م:مخزن الاسرار

ل:لیلی و مجنون

خ:خسرو و شیرین

ه:هفت پیکر

ا: اسکندرنامه

تقویت حافظه دانش آموزان

 

5- شرح دهید و تکرار کنید

برای تقویت حافظه دانش آموزان و بخاطر سپاری مطالب، اطلاعاتی که یاد می گیرید را به دقت و با جزئیات شرح دهید و تکرار کنید. براي ملموس شدن مفهوم كدگذاري اطلاعات می‌توان از این مثال استفاده کرد:

  • تعریف اصلی یک عبارت را بخوانید. (آن را به حافظه بسپارید.)
  • اطلاعات جزئی تري را درباره عبارت مورد نظر، مطالعه کنید.

مثلا معنی دیر:

عبادتگاه: محل عبادت راهبان و دور از شهر و …

روش های تقویت حافظه ویژه دانش آموزان

 

6- تجسم کنید

براي بهبود و قدرت حافظه، مفاهیم و اطلاعات را تجسم کنید. شما می توانید از حاشیه ي کتاب خود یا یادداشت هاي خود،نمودار یا شکل هاي مختلف بکشید و یا از ماژیک نشانگر یا خودکارهای رنگی براي دسته بندي اطلاعات، استفاده کنید.

 

7- برقراری ارتباط

بین اطلاعات جدید و دانسته های قبلی، ارتباط برقرار کنید.

 

8- خودتان تدریس کنید

مفاهیم جدید را به بقیه آموزش دهید. تجربه دانش آموزان و روان شناسان ثابت کرده است که آموزش مفاهیم جدید توسط خود دانش آموزان به سایر همکلاسی ها،فرایند یادگیری و یادآوری مفاهیم جدید را بهبود میبخشد.

 

9- به مطالب دشوار بیشتر توجه کنید

آیا تا به حال متوجه این شده اید که گاهی اوقات، یادگیري مطالب ابتدا و انتهاي هر فصل چقدر ساده تر از سایر بخش هاست؟

دانشمندان در تحقیقات خود متوجه شده اند که ترتیب قرارگیری اطلاعات، می تواند در یادآوری آنها نقش مهمی داشته باشد. به همین دلیل شما می توانید با تمرین و تکرار بخش هاي سخت تر بر این مشکل غلبه کنید.در واقع وقت بیشتری را براي آنها بگذارید.

تقویت حافظه با 11 روش عالی که هر دانش آموزی باید بداند

10- هر چند وقت یکبار،روش هاي مطالعه خود را تغییر دهید

شما می توانید خیلی از مکان هاي اطرافتان را براي مطالعه امتحان کنید. همچنین شما می توانید خیلی از زمان ها را براي مطالعه خود امتحان کنید. و در نهایت با تجربه اي که بر حسب عادت بدست آورده اید، به نتیجه اي برسید که متناسب با شرایط درس خواندن شما باشد.

 

11- کمی بخوابید

مطالعات نشان داده که یک چرت کوتاه پس از یادگیری به شما کمک می کند مطالب را بسیار سریع به خاطر بسپارید. در این بررسی ها مشاهده شده است که در جریان فرایند یادگیری، دانشمندان دندریت هاي مغزي موش هایی که مانع خوابیدنشان شده بودند در مقایسه با موش هایی که از خواب کافی برخوردار بودند، رشد کمتری داشته اند.

 

2.3 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه
    جشنواره فروش کتاب با تخفیف