روش PX برای تند خوانی و تقویت حافظه

روش PX برای تند خوانی و تقویت حافظه چیست؟

این مقاله یک روش به نام PX برای تند خوانی و تقویت حافظه را برای شما بیان می کند و ادعا دارد که تاکنون شکست نخورده و افراد زیادی با آن به موفقیت رسیده اند. در ادامه سریع ترین راه برای تقویت حافظه و تندخوانی به شما پیشنهاد داده می شود.

 

پروژه PX برای تند خوانی و تقویت حافظه :

پروژه PX یک آزمایش انفرادی 3 ساعته است. که متوسط سرعت خواندن را تا 386% افزایش می دهد. این تست توسط 5 سخنران به پنج زبان مختلف انجام شده است؛ و حتی کسانی که اختلال خواندن داشتند هم مشروط به خواندن مطالب فنی با بیش از 3000 کلمه در دقیقه یا 10 صفحه در دقیقه بودند. و هر صفحه را در 6 ثانیه می خوانند.

اگر چندین اصل اساسی سیستم بصری انسان را درک کنید؛ می توانید ناکارآمدی ها را حذف کرده و سرعت حافظه را بالا ببرید. برای انجام این تمرین شما نیاز به یک کتاب 200 صفحه ای، یک قلم و یک تایمر دارید. در هر جلسه تمرین باید 20 قیقه را به این کار اختصاص دهید.

اول، تعارف و تمایز خاص برای فرایند خواندن:

  • برای افزایش سرعت باید تعداد و مدت زمان تثبیت هر خط را به حداقل برسانید.
  • لازم نیست حتما یک خط صاف و مستقیم را بخوانید؛ بلکه می توانید به صورت پرشی و یکی در میان و به صورت زیگزاگ متن را بخوانید؛ در این حالت یک سری از کلمات در ذهن شما به خوبی تثبیت می شوند.
  • برای موضوعات آموزش داده نشده مدت زمان ثتبیت معمولا بین 1/4 تا 1/2 ثانیه است. برای اثبات این موضوع، یک چشم را ببندید، با یک دست یکی از پلک های خود را بگیرید و چشم تان را ببندید. سپس به آرامی با یک چشم دیگر خود، یک خط افقی را اسکن کنید – حرکات مشخص و جداگانه و دوره های تثبیت را احساس خواهید کرد.

برای افزایش سرعت باید بازگشت به عقب را از بین ببرید.

روش PX برای تند خوانی و تقویت حافظه: موضوعات جدید و یا تدریس نشده 30 درصد از زمان مطالعه را به خود اختصاص می دهند زیرا شما مجبورید به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه به عقب برگردید و مطالب را مرور کنید. گاهی تنها با حرکت چشم و گاهی کاملا آگاهانه و برای درک مطلب این کار را انجام می دهید که باعث افزایش زمان مطالعه می شود.

شما باید از تمرین های بهبود جهت افزایش میدان افقی دید خود و در نتیجه افزاش تثبیت کلمات در یک نگاه، استفاده کنید:

موضوعات جدید و یا تدریس نشده تمرکز را بر روی مرکز صفحه قرار می دهند نه بر روی حرکت افقی، و همین 50% میزان درک را پایین می آید.

مراحل برای آموزش تندخوانی و تقویت حافظه

  • اول تکنیک را یاد بگیرید
  • سپس تکنیک را همراه با بهبود در سرعت به کار ببرید.
  • سپس میزان درک خود را چیزی که خوانده اید؛ ارزیابی کنید.

این مراحل از هم جدا هستند و انطباق شما با این توالی و ترتیب بستگی به این دارد که بتوانید آن ها را از هم جدا کنید.

به عنوان مثال:

اگر می خواهید تندخوانی کنید. فعلا تا یاد گرفتن تکنیک تندخوانی نگران بخش درک مطلب نباشید. می توانید این مراحل را به صورت جدا جدا در خود نهادینه کنید.

در کل شما باید هدف خود را روی 3 برابر سرعت خوانش بگذارید. یعنی در حالت عادی چقدر در دقیقه می خوانید؛ همان را باید به 3 برابر برسانید. مثلا اگر اکنون در یک دقیقه 300 کلمه را می خوانید باید بعد از به کارگیری این تکینیک آن را به 900 کلمه برسانید.

اول- تعیین سطح:

برای این کار لازم است که کتاب خود را باز کنید و سپس تعداد کلمات را در 5 خط بشمارید. این تعدا کلمات را بر 5 تقسیم کنید؛ و میانگین تعداد کلمات را در یک خط در نظر بگیرید.

مثلا در 5 خط 62 کلمه داشته ایم؛ آن را تقسیم بر 5 می کنیم که تقریبا می شود 4، پس میانگین تعداد کلمات در هر خط باید 12 کلمه باشد.

در مرحله بعد تعداد خطوط را در 5 صفحه بشمارید؛ و سپس آن را بر 5 تقسیم کنید تا به میانگین تعداد خط در هر صفحه برسید. این میانگین را با میانگین تعداد کلمات در هر خط ضرب کنید و با این کار شما میانگینی از تعداد خطوطی که باید در هر صفحه بخوانید را خواهید داشت.

مثلا :

154 خط در کل 5 صفحه است. که تقسیم بر 5 می شود 30/8 که تقریبا می شود 31 خط در هر صفحه، حال 31 را در 12 (میانگین میزان کلماتی که در هر خط در مرحله قبل به دست آوردیم) ضرب می کنیم؛ که می شود 372 کلمه در هر صفحه.

روش PX برای تند خوانی و تقویت حافظه: چگونه انجام دهیم؟

اولین خط را مشخص کنید و آن را به مدت 1 دقیقه به دقت بخوانید و حتما تایمر را هم روشن کنید؛ خوانش شما نباید بیشتر از حد نرمال آن باشد. بعد از دقیقا 1 دقیقه، میزان خطوطی را که خوانده اید در میانگین کلمات در هر خط ضرب کنید؛ تا میزان کلماتی را که می توانید در یک دقیقه بخوانید. تعیین شود. به این ترتیب میانگین خوانش شما دستتان می آید. حال باید سعی کنید این میزان را بعد از تکرار و تمرین تکنیک تند خوانی 3 برابر افزایش دهید.

دوم- روش ردیابی:

می توانید میزان برگشت پذیری را با این روش کاملا به حداقل برسانید. آیا در شمارش تعداد کلمات یا سطرها در محاسبات پایه بالا از قلم یا انگشت استفاده کرده اید؟ اگر این کار را انجام داده اید. به منظور ردیابی و استفاده از یک ابزار بصری برای کمک به تثبیت موثر و کارآمد است.

پیشنهاد می کنیم مقاله تندخوانی چیست و چرا اهمیت دارد؟   را نیز مطالعه کنید.

برای رسیدن به هدف، از یک قلم استفاده کرده و آن را بر روی کلمات و خطی می گذاریم که مورد نظر ماست و چشم خود را بر روی نوک قلم نگه میداریم. این کار نه تنها به عنوان ردیاب عمل می کند؛ بلکه میزان تثبیت را بیشتر کرده و مدت زمان آن را به حداقل می رساند. (در کمترین زمان ممکن ثتبیت می شود.)

تکنیک (دو دقیقه):

تمرین کنید که از قلم به عنوان ردیاب استفاده کنید. زیر هر خط، خط بکشید. و بر روی نوک مداد تمرکز کنید. به خودتان و درک مطلب تمرکز نکنید. هر خط را حداکثر در 1 ثانیه بخوانید و هر صفحه که پیش می روید؛ سرعت را افزایش دهید. سعی کنید برای هر خط بیشتر از 1 ثانیه را اختصاص ندهید.

سرعت (3 دقیقه):

تکنیک را تکرار کنید. هر خط را بیش از 1/2 ثانیه نخوانید. (میزان خوانش هر خط را نصف ثانیه قرار دهید). برخی اوقات آنچه که انتظار دارید را از متن درک نخواهید کرد.

  • تکنیک و سرعت خود را حفظ کنید.
  • شما رفلکس های ادراکی خود را بهبود می بخشید.
  • و این یک تمرین سرعتی است که میزان انطباق پذیری شما را سرعت می بخشد.

سرعت را کاهش ندهید. به مدت 3 دقیقه هر خط را با نصف ثانیه بخوانید؛ بر روی نوک مداد، سرعت خود و تمرین خود تمرکز کنید. و افکار پوچ را از خود دور کنید و نگذارید چیزی مزاحم شما شود.

 

سوم – گسترش ادراکی:

اگر بر روی مرکز کامپیوتر خود متمرکز شوید؛ می توانید طرفین صفحه خود را درک و ثبت کنید. یادگیری دید پیرامونی می تواند برای افزایش سرعت مطالعه موثرتر باشد و آن را تا 300% افزایش دهد. خوانندگانی که آموزش ندیده اند. می توانند از 1/2 دامنه دید پیرامونی خود در حاشیه استفاده کنند و این کار را از اولین کلمه به آخرین کلمه انجام می دهند. و حدود 25 تا 50 درصد از زمان خود را برای خواندن حاشیه هایی صرف می کنند که هیچ نوع مطلبی را هم ندارد.

گسترش ادراکی چگونه اتفاق می افتد؟

بگذارید این تئوری را در یک خط به شما ثایت کنیم : ” زمانی بود که دانش آموزان از 4 ساعت مطالعه در روز لذت می بردند”. اگر می توانستد خوانش خود را از کلمه “زمان” شروع کنید. و با کلمه “4 ” خاتمه دهید؛ بقیه کلمات را حذف می کردید و به این ترتیب خوانش خود را چندین برابر می کردید. این مفهوم بسیار کاربرد آسانی دارد و می توانید به راحتی آن را پیاده سازی کنید. و با متد ردیابی که بالاتر یاد گرفتیم و تمرین کردیم. ترکیب کنید.

تکنیک (1 دقیقه):

از یک قلم برای ردیابی رعت خوانش در هر یک ثانیه استفاده کنید. خوانش خود را با خواندن اولین کلمه در هر خط شروغ کرده و با آخرین کلمه در همان خط پایان دهید. نگران درک مطلب نباشید. و بر آن تمرکز نکنید. هر خط را یک ثانیه بخوانید و با پیش رفتن در هر صفحه سرعت خود را افزایش دهید. اما مراقب باشید که بیشتر از 1 ثانیه نشود.

در هرثانیه یک خط را بخوانید. این بار خوانش را با خواندن دو کلمه اول خط شروع کنید و با خواندن دو کلمه آخر همان خط به پایان برسانید.

سرعت ( 3 دقیقه):

با 3 کلمه اول خط شروع کرده و با 3 کلمه آخر همان خط کارتان را تمام کنید. این تکنیک را تکرار کنید. هر خط را بیش از 1/2 ثانیه وقت نگذارید و نخوانید.

چهار : محاسبه کنید:

سرعت خواندن خود را محاسبه کنید. خط اول را علامت گذاری کنید؛ و دقیقا یک دقیقه به خود فرصت دهید. با سریع ترین میزان ممکن برای درک مطلب، متن را بخوانید. و سپس براساس فرمولی که در بالا ذکر شد. میانگین سرعت خود را در 1 دقیقه محاسبه کرده و آن را با سرعت قبلی و نرمال خود مقایسه کنید.

این روند و تمرین را هر روز انجام دهید؛ همین امر باعث می شود تا بهتر و سریع تر مطالب را بخوانید. و در زمان خود صرفه جویی کنید و موفقیت های بی نظیری مخصوصا در زمینه تحصیلی می شود.

 

4 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه