اصول یادگیری زبان خارجی

اصول یادگیری زبان خارجی

در این مقاله به چکیده‌ نکاتی از سری برنامه‌های لایو اینستاگرامی آقای دکتر سیدا و خانم نینا احسن می‌پردازیم. اگر تا کنون برنامه های لایو اینستاگرامی با موضوع یادگیری زبان را که توسط آقای دکتر سیدا و خانم نینا احسن برگزار شده را مشاهده نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

امروزه نیاز به یادگیری زبان انگلیسی به شدت احساس می شود. اگر بخواهید به کشوری دیگر مهاجرت کنید به زبان انگلیسی که زبان اول دنیاست نیاز دارید. حتی برای این که بخواهید در شغل خود پیشرفت کنید باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

تحصیل در دانشگاه های سراسر دنیا، درآمد بیشتر، فرصت های شغلی بهتر و سفر به خارج از کشور، از دلایلی هستند که شما را مجاب به یادگیری زبان انگلیسی می کنند. یکی از دغدغه های بزرگ افرادی که می خواهند زبان دوم یاد بگیرند این است که از کجا و چگونه این راه را آغاز کنند.

یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان خارجی جدید آنقدرها هم سخت نیست بلکه به اراده قوی، حوصله و البته راهی مناسب برای آموزش دیدن بستگی دارد.

 

راز‌های یادگیری زبان جدید

راز‌های یادگیری زبان جدید

  • چطور با اینکه سالیانی را صرف یادگیری فقط یک زبان خارجیمی‌کنیم، هیچ‌وقت هم به آن مسلط نمی‌شویم؟
  • چندزبانه‌ها چطور این کار را انجام می‌دهند؟
  • چه چیز مشترکی بین آنها وجود دارد؟
  • و آن چیست که این امکان را به ما می‌دهد تا زبان‌های دیگر را بسیار سریع‌تر از سایر افراد یاد بگیریم؟

چیزی که در همه چندزبانه‌ها مشترک است این است که ما راه‌هایی را پیدا می‌کنیم تا از فرآیند یادگیری زبان جدید لذت ببریم. چندزبانه‌ها نابغه نیستند و هیچ راه کوتاهی هم برای یادگیری زبان ندارند!

فقط خیلی ساده راه‌هایی را پیدا می‌کنیم تا از فرآیند یادگیری لذت ببریم، تا یادگیری زبان را از یک موضوع مدرسه‌ای خسته‌کننده به یک کار خوشایند تبدیل کنیم که از انجام هر روزه آن خسته نشویم.

 

لذت را پیدا کنید

اگر شما هم تلاش کردید که زبانی را یاد بگیرید ولی آن را رها کردید فکر کردید که خیلی سخت است یا اینکه شما استعداد یادگیری زبان ندارید، یک‌بار دیگر امتحان کنید. شاید روش لذت بخشی را کنار گذاشته باشید که با آن، می‌توانید آن زبان را به روانی یاد بگیرید. شاید فقط یک روش با چند زبانه شدن فاصله داشته باشید.

اگر دوست ندارید که لغت‌ها را بر روی کاغذ بنویسید، همیشه می‌توانید آن‌ها را در اپلیکیشن‌ها بنویسید.

اگـر دوست ندارید به فایل‌های صوتی کتاب‌های درسی گوش بدهید، یک موضوع دل‌چسب در یوتیوب یا پادکست در هر زبانی پیدا کنید.

اگر فرد درون‌گرایی هستید و نمی‌توانید با افراد بومی بی‌درنگ شروع به صحبت کنید، می‌توانید روش صحبت کردن با خودتان را اجرا کنید. شما می‌توانید با خودتان در اتاق نشمین صحبت کنید، برنامه‌هایتان را برای آخر هفته شرح دهید، روزتان چطور بوده است، یا حتی عکسی با گوشی تلفن همراه خود بگیرید و برای یک دوست خیالی آن عکس را شرح دهید.

این‌طوری هست که چندزبانه‌ها خیلی راحت زبان جدید یاد می‌گیرند، و بهترین خبر این است که برای همه افراد قابل استفاده است آن‌هایی که می‌خواهند یادگیری به‌واسطه خودشان انجام شود.

 

به چه چیزی علاقه دارید؟

شناسایی تمایلات خود می‌تواند نقشی مهم در موفقیت شما داشته باشد. اما لذت به‌ تنهایی کافی نیست. اگر می‌خواهید در یک زبان خارجی به روان صحبت کردن برسید، شما نیاز دارید تا اصول مهم دیگر را هم به کار بگیرید.

 

اصول مهم در یادگیری زبان

اصول مهم در یادگیری زبان

روشی که بیشتر به ویژگی های شخصیتی شما می خورد را برای یادگیری زبان انتخاب کنید. در این مرحله باید الگوی یادگیری خود را بیشتر بشناسید.

 

سبک یادگیری شما چیست؟؟

روش های یادگیری بهتر را در خودتان پیدا کنید. اگر می خواهید یادگیری موثر داشته باشید باید بدانید که چه روش برای شما بهتر است. برای مثال بعضی افراد اگر تنهایی مطالعه کنند بهتر یاد می گیرند. از طرفی دیگر بعضی افراد یادگیری گروهی را ترجیح می دهند.

پیدا کردن بهترین متد و روش متناسب با شما کاملا به ویژگی‌های شخصیتی شما بستگی دارد.

  • شما دقیقا چگونه یک زبان خارجی را یاد می‌گیرید؟
  • چه نوع یادگیرنده ای هستید؟
  • با دیدن بهتر یاد میگیرید یا شنیدن؟ با نوشتن چطور؟
  • و…

 

به «تکرارهای با فاصله» در کنار «روش و تکنیک موثر» نیاز دارید.

اگر بخواهید فهرستی از واژگان را برای امتحان فردا به خاطر بسپارید، این واژه‌ها در حافظه کوتاه‌مدت شما ذخیره می‌شود و بعد از چند روز آن‌ها را فراموش خواهید کرد. اگر بخواهید این واژگان را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید، باید در دوره‌های زمانی چندروزه آن‌ها را با برنامه تکرار کنید و از برنامه‌هایی که اصطلاحاً تکرارهای با فاصله نامیده می‌شوند استفاده کنید.

می‌توانید از برنامه‌هایی که بر این اساس است مانند آنکی یا ممرایز استفاده کنید، یا اینکه می‌توانید لیستی از واژگان را در دفترچه یادداشت مخصوص بنویسید.

 

مسیر یادگیری زبان را تا رسیدن به نتیجه نهایی مورد نظر خود برنامه ریزی کنید

درست مثل رانندگی، وقتی که اگر ندانید که کجا می‌خواهید بروید و مقصد خود را ندانید نمی‌توانید پا روی پدال گاز بگذارید و با نهایت سرعت به طرف آن بروید و به آنجا برسید.

اهداف یادگیری خود را تعریف کنید مدام در ذهن خود داشته باشید. منظور از تعیین اهداف یادگیری زبان تعریف موارد زیر برای خودتان است:

  • سطح زبان و تسلطی که می خواهید به زبان پیدا کنید را تعیین کنید.
  • هر چند وقت یکبار به طور قطع برای خواندن زبان وقت می گذارید ؟ و برای چه مدت یادگیری را ادامه می دهید؟
  • چه زمانی از روز می توانید برای یادگیری زبان وقت بگذارید؟

 

در روند یادگیری «نظم و ترتیب» ایجاد کنید

اصل دیگری که باید دنبال کنید این است که برای یادگیری خود یک نظم و ترتیب ایجاد کنید. امروزه همه ما خیلی شلوغ هستیم و در واقع هیچ‌کس وقتی برای یادگیری زبان ندارد. اما می‌توانیم آن زمان را ایجاد کنیم اگر فقط قدری برنامه‌ریزی داشته باشیم.

می‌توانید از زمانی که معمولاً بیدار می‌شوید ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شوید؟ این زمان خیلی خوبی است که تعدادی از واژه‌ها را مرور کنید. می‌توانید در حین رانندگی به محل کارتان به پادکست گوش کنید؟

خیلی خوب می‌شود که تمرین گوش کردن هم انجام دهید. کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم بدون برنامه‌ریزی برای ایجاد وقتی اضافه، مثل گوش دادن به پادکست در راه رفتن به سرکار یا در حین انجام کار‌های خانه. مهم‌ترین چیز این است که برای یادگیری خود یک برنامه‌ریزی ایجاد کنیم.

برنامه روزانه خود را برای یادگیری تعیین کنید و حتی مدت زمانی را که برای هر جلسه یادگیری می خواهید وقت بگذارید را تعیین کنید.

برای خودتان اهداف کوتاه مدت نیز مشخص کنید و هنگام رسیدن به هرکدام به خود پاداش دهید، در این صورت بیشتر به یادگیری تشویق می‌شوید.

 

با تمام وجود خود را در زبان غوطه ور کنید

حتما این جمله را بارها و بارها شنیده اید که اگر می خواهید به سریع ترین روش ممکن زبان یاد بگیرید باید در محیط آن زبان قرار بگیرید ، با افراد بومی آنجا صحبت کنید.

ممکن است بسیار از زبان آموزان این امکان را نداشته باشند که مثلا برای یادگیری زبان انگلیسی سفری چند ماهه به انگلیس داشته باشند و یا برای یادگیری زبان فرانسه چند ماه را در شهر پاریس سپری کنند . اما نگران نباشید چرا که روش های گوناگون و بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از همان شهر و کشور خود در محیط یک زبان خارجی دیگر قرار بگیرید.

در این صورت از روش هایی مثل خواندن سایت ها و مقالات به زبانی که می خواهید یاد بگیرید ، تماشای فیلم و  سریال های آن کشور و آن زبان به همراه زیرنویس، خواندن کتاب های مختلف یا گوش دادن به پادکست های آموزش زبان  و بسیاری دیگر منابع متنوع که امروزه به لطف اینترنت هر چه بیشتر و راحت تر در دسترس همه ما قرار دارند، استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم فایل‌های کاربردی یادگیـری زبان انگلیسی را دانلود و مطالعه کنید.

عاشق فرهنگ و هنر یک کشور شوید

فرض کنید می خواهید اسپانیایی یاد بگیرید و علاقه خاصی به موسیقی اسپانیایی داشته باشید ، شک نکنید پروسه یادگیری زبان اسپانیایی شما بسیار کوتاه تر خواهد شد.

 

با موسیقی یاد بگیرید

ممکن است شما آهنگ هایی را که در کودکی و یا در مدرسه معلم و مادرتان به شما آموخته اند را کاملا به یاد داشته باشید و حتما هم همینطور است. این موسیقی و شعر مربوط به سال ها پیش است اما چرا هنوز آن را به یاد دارید؟

یادگیری در دوران کودکی همراه با موسیقی می تواند در به خاطر سپاری مطالب بسیار تاثیر داشته باشد. تکرار آهنگ و موسیقی و همراه شدن کلمات و صداها با آن به یادگیری بسیار کمک می کند.

بزرگسالان هم با موسیقی بهتر یاد می گیرند. اما این امر تنها در مورد کودکان و سنین کودکی صادق نیست؛ بلکه در یادگیری بزرگسالان هم کمک می کند.

 

چه کنیم تا به صورت ناخودآگاه زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

  • تا جایی که می توانید به زبان انگلیسی گوش کنید.
  • تلویزیون را بر روی برنامه هایی با زبان اصلی تنظیم کنید و به اخبار گوش دهید.
  • به پادکست ها و کتاب های صوتی زبان اصلی گوش کنید.

 

بر روی گرامرهای مهم تمرکز کنید

بدون شک یادگیری گرامر زبان در بلندمدت بسیار مهم و حیاتی است و بدون تسلط به گرامر و نکته های ریز آن نمی توان ادعا کرد که یک زبان را به طور کامل مسلط هستیم.

اما کسی که با محدودیت زمانی برای یادگیری زبان روبرو است و می خواهد هرچه سریع تر یک زبان جدید یاد بگیرد زمان کافی برای تسلط کامل به زبان را ندارد و مهم تر از آن چنین قصدی هم ندارد!

در بیشتر مواقع یاد گرفتن قواعد پایه ای و اصلی مثل نحوه جمله سازی و گرامر زمان ها و نظایر این گرامر های اصلی برای اینکه بتوانید «به حد متوسطی» برسید کافی است.

 

۳ روش ساده یادگیری هر زبانی

۳ روش ساده یادگیری هر زبانی

همه ما در زندگی برای همه چیز عجله داریم؛ برای سریع تر بزرگ شدن، سریع حرف زدن، سریع راننده شدن، سریع فارغ التحصیل شدن و سریع زبان یاد گرفتن. هیچ میانبری برای یادگیری زبان خارجی وجود ندارد؛ اما می‌توان راه هایی را انتخاب کرد که یادگیری را بهبود بخشند.

 

تکرار با فاصله

ضمیر ناخودآگاه شما تنها افکاری را از ضمیر خودآگاه تان قبول میکند که با تکرار مداوم وارد آن شده باشد. اگر یادگیری و یادآوری را تکرار نکنید، بعد از 3 روز به کلی فراموش خواهد شد.

اما اگر تا 3 روز هر روز تکرار کنید و بعد از 3 روز مجددا 5 روز دیگر و این چنین فاصله تکرار را بیشتر کنید، مطمئنا برای همیشه به خاطر خواهید سپرد.

تکرار، به معنی بد عمل کردن و یا ضعیف بودن حافظه‌تان نیست. بلکه روند یادگیری و ورود مطالب به ضمیرناخودآگاه به کمک تکرار با فاصله است.

 

قبل از خواب یاد بگیرید

یکی از مزایای فوق العاده مهم خواب برای ذهن، پاک کردن صندوق دریافتی‌هاست. ذهن در هنگام خواب نه تنها آرام نمی نشیند، بلکه فعالیتی بیش از فعالیت هنگام بیداری دارد. با این تفاوت که 80% فعالیت ها به ضمیر ناخودآگاه اختصاص داده میشود، مانند: دسته‌بندی اطلاعات ورودی، کنترل اندام‌ها ،هوشیاری محیط و…

اگر میخواهید مطالب جدیدی که یادگرفتید، برای مدت بیشتری در ذهنتان بماند بهتر است قبل از خواب، مطالعه و روند یادگیری را سر بگیرید.

 

جدید و قدیم را ترکیب کنید

اگر هر روز یک سری لغت جدید مغز شما یاد بگیرد و آنها را استفاده نکند، ممکن است در بهترین حال 6 ماه یادتان باشد، بعد از آن آن را حتما فراموش خواهد کرد. زیرا مجددا یک سری لغت جدید دریافت کرده که باید به خاطر بسپارد! برای حل این مسئله، شما باید لغات جدید را با قدیم در تکرار با فاصله، ترکیب کنید.

 

حتما از کتاب‌های رمان مربوطه استفاده کنید.

کتاب‌های رمان یکی از بهترین منابع برای یادگیری زبان هستند زیرا لغات آنها کاربردی، همراه با تکرار با فاصله و در قالب محتوا به ذهن ارائه میشود.

هر چه بیشتر تلاش و تمرین کنید بیشتر یاد می گیرید . و هر چه بیشتر یاد بگیرید اعتماد به نفس شما در استفاده از آن مطالب بیشتر خواهد شد و پیشرفت شما در یادگیری زبان سریع تر می شود. و در آخر، اگر می‌خواهید زبانی را به‌صورت روان یاد بگیرید، نیاز است که  «صبر» داشته باشید.

امکان ندارد که بتوانید یک زبان را در مدت ۲ ماه یاد بگیرید، اما مطمئناً می‌شود در مدت ۲ ماه پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشید، اگر در بخش‌های کوچک، هر روز یاد بگیرید و به روشی که از آن لذت می‌برید.

 

وبسایت و اپلیکیشن‌های معرفی شده:

برای دریافت تلفظ درست، معنی و مثال:

برای پیداکردن مترادف، متضاد، کلمات هم آوا و….. :

برای چک کردن تلفظ:

برای پیداکردن تصویر:

 

محمد سیدا

در برنامه لایو اینستاگرامی بعدی همراه ما باشید.

با آرزوی موفقیت و پیروزی روزافزون

4.5 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه