اصول یادداشت برداری

اهمیت یادداشت برداری

یادداشت برداری یا نت برداری یکی از اصلی‌ترین مراحل مطالعه‌ی فعال است. در حقیقت شما با یادداشت برداشتن از مطلبی که در حال مطالعه هستید یا آنچه استاد در حال تدریس است، مرور آن را برای خود ساده‌تر می‌کنید.

مغز انسان پس از مدتی آنچه مطالعه کرده است را فراموش خواهد کرد. خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها بدون یادداشت برداری به سادگی به فراموشی سپرده میشوند. خواندن زمانی مفید است که از تکنیک های مختلف برای یادداشت برداری و به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم.

برای اینکه بتوانیم اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهیم، باید حتما آن‌ها را مرور کنیم. اما تنها ابزاری که از این فراموشی ناخواسته جلوگیری می‌کند، همین یادداشت برداری است.

فقط خواندن کافی نیست! هنگام مطالعه قلم و کاغذ دستت باشه و یادداشت برداری کن.

 

چگونه برای یادداشت برداری آماده شویم؟

آمادگی ذهنی و بدنی:

ورزش و رژیم غذایی متناسب موجب بهبود عملکرد مغز می‌شوند. مثلا نوشیدن قهوه قبل از مطالعه می‌تواند موجب افزایش تمرکز افراد شود. یا انجام ورزش‌های هوازی که با افزایش سرعت گردش خون، موجب افزایش سرعت انتقال اکسیژن به مغز می‌شوند.

همچنین سعی کنید قبل از شروع مطالعه، از لحاظ ذهنی کاملا برای یادداشت برداشتن آماده باشید. وقتی این کار را انجام دهید، تقریبا هیچ نکته‌ای از زیر دستتان در نمی‌رود.

 

پیش مطالعه:

مطالعه کردن و پیش‌خوانی مطالب قبل از شرکت در یک کلاس یا آموزش، تاثیر بسزایی در افزایش یادگیری شما دارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند وقتی دانشجویان حقوق قبل از شرکت در کلاس، یک پرونده حقوقی را مطالعه می‌کنند، درک آن‌ها از مطلبی که در طول کلاس تدریس می‌شود افزایش می‌یابد. در واقع وقتی شما از قبل برای یک مطلب آماده شده و آن را مطالعه کنید، هنگام تدریس آن درک عمیق‌تری خواهید داشت. برای همین هم نکات مهم را سریع‌تر پیدا کرده و یادداشت می‌کنید.

 

فواید یادداشت برداری

  • صرفه جویی در زمان با خلاصه کردن تمام مطالب مهم.
  • افزایش تمرکز و دقت به دلیل اینکه افراد برای نت برداری و یادداشت برداری باید حواسشان را بیشتر جمع کنند.
  • تجربه یادگیری فعال که علاوه بر موثر بودن، از خستگی فرد جلوگیری می‌کند.
  • افزایش درک مطلب و بهبود توانایی به یاد آوردن.
  • درک صحیح اولویت بندی مطالب.
  • بهبود توانایی در منظم کردن مطالب.
  • افزایش خلاقیت چرا که فرد مجبور است مطالب را یک بار دیگر از زبان خود بنویسد.

 

اهمیت کلمات کلیدی در یادداشت برداری

هنگام یادداشت برداشتن یا نوت برداری شما نباید تمام مطالب را یادداشت کنید. بلکه باید تنها به سراغ کلمات اصلی و کلیدی بروید. معمولا کلمات و عبارات موجود در یک متن بر دو نوع‌اند:

  1. کلمات و عبارات کلیدی
  2. کلمات و عبارات اضافی

در هنگام یادداشت برداری باید از نوشتن کلمات اضافی بپرهیزیم. برای مثال به نکته ی زیر توجه کنید:

“در فصل پاییز برگ درختان می ریزد و هوا کمی سردتر می شود. در اولین روز این فصل زیبا است که دانش آموزان به مدرسه می روند.”

تصور کنید که نکته ی بالا جز نکات اصلی یک کتاب می باشد. کلمات کلیدی این نکته عبارتند از: پاییز، برگ، سرد، مدرسه.

کلمات کلیدی را نوشته و باقی کلمات را در قالب تصاویر در ذهن خود نگه دارید.

 

چگونه باید کلمات کلیدی در یک متن پیدا کرد؟

یافتن کلمه کلیدی با استفاده از متن:

نام ها، تاریخ ها و مکان ها معمولا مهمترین بخش های یک متن هستند. همچنین اعداد و نقل قول ها نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

یافتن کلمه کلیدی با استفاده از سوالات و تمرین ها:

یک راه دیگر برای یافتن کلمات کلیدی، استفاده از تمارین و سوالات مربوط به آن بخش می باشد. با جستجو در تمرین‌ها و سوالات آخر هر بخش، می توانید مهمترین نکات و کلمات کلیدی را به راحتی پیدا کنید و از آن یادداشت برداری کنید.

👈︎ به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله : چگونه هنگام مطالعه کلمات کلیدی را پیدا کنیم را مطالعه نمایید.

 

کجا بنویسیم؟

یادداشت کردن

هر کدام از این انتخاب‌ها هم مزایایی دارند و هم معایبی:

۱- یادداشت کردن روی کاغذ

روش سنتی و در عین حال کارآمد یادداشت روی کاغذ هنوز هم محبوب است. تحقیقات نشان می‌دهند که در مقایسه با نوشتن روی لپ تاپ یا گوشی، آنچه ما با دست بر روی یک کاغذ می‌نویسیم و یادداشت می‌کنیم، بیشتر در خاطرمان می‌ماند. یکی از دلایلش این این است که سرعت نوشتن ما معمولا از سرعت تایپ کردنمان پایین‌تر است. پس مغز زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل مطالب حین یادداشت برداری خواهد داشت.

‌دومین فایده آن این است که شما هنگام یادداشت کردن روی کاغذ آزادی بیشتری دارید. این ویژگی مخصوصا در یادداشت کردن نکات دروسی مانند ریاضی بسیار کارآمد است.

عیب یادداشت کردن روی کاغذ این است که ممکن است آن را به راحتی گم کنید.

راه‌حل: اگر برای هر درسی یک دفترچه یادداشت تهیه کنید، دیگر نگران گم کردن یادداشت‌های خود نخواهید بود. همچنین استفاده از خودکارهای رنگی می‌تواند موجب جذابیت بیشتر یادداشت شما شده و مطالعه و مرور آن را برایتان ساده‌تر کند.

 

۲- یادداشت کردن روی تبلت و کامپیوتر و گوشی

از کامپیوتر و لپ‌تاپ گرفته تا گوشی و تبلت، همگی پتانسیل این را دارند که درون آن‌ها یادداشت برداری کنیم. مثلا می‌توانید با نصب برنامه‌هایی مانند OneNote بر روی گوشی یا تبلت خود، مطالب مهم را درون آن یادداشت کنید. خوبیِ یادداشت بر روی تبلت یا گوشی این است که شما تقریبا همیشه می‌توانید این کار را انجام دهید. چرا که معمولا گوشی یا تبلت‌تان همواره در دسترس شما هستند. علاوه بر این سرعت بالای تایپ کردن در مقایسه با نوشتن روی کاغذ، باعث خواهد شد که زمان کمتری را صرف یادداشت کردن روی تبلت و گوشی کنید.

معایب:

وقتی روی گوشی یا تبلت خود یادداشت برداری می‌کنید، هر لحظه ممکن است وسوسه شده و دلتان بخواهد سری به اینترنت بزنید. علاوه بر این زیاد نگاه کردن به صفحه موبایل یا تبلت باعث خستگی چشمان شما خواهد شد.

 

نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری

  • سیمپِل‌نُت (SimpleNote)
  • وُرک‌فلوئی (WorkFlowy)
  • وان‌نُت (OneNote)
  • اِسپایدِرسکرایب (SpiderScribe)
  • گوگل داکس (Google Docs)
  • iPad (GoodNotes) برای آی پد

 

زمان یادداشت برداری

زمان یادداشت برداری

قبل از ارائه یا تدریس

قبل از مطالعه یا شروع کلاس، حتما وسایل یادداشت برداری خود را آماده کنید. از کنار گذاشتن مداد، خودکار و کاغذ گرفته، تا شارژ کردن گوشی و تبلت، همگی از شرایط مطالعه و یادداشت برداری به حساب می‌آیند.

مطالعه مطالب یا همان پیش‌خوانی کردن قبل از کلاس می‌تواند به ما در یادداشت کردن مطالب مهم کمک کند. وقتی شما قبل از شروع یک کلاس یا حتی خواندن یک درس از قبل برای آن آماده شده باشید، درک بهتری از آن خواهید داشت.

اگر قرار است کتابی را بخوانید و از روی آن یادداشت بردارید، می‌توانید قبل از خواندن در مورد نویسنده آن کمی مطالعه کنید. یا حتی با مطالعه سریع فصل‌های قبلی ذهن خود را برای خواندن و یادداشت برداشتن از فصل جدید کاملا آماده کنید.

کلمات مهم و کلیدی که هنگام پیش‌خوانی مطالعه می‌کنید را جایی یادداشت کنید.

طرح سوال کنید

هنگام پیش‌خوانی، با بخش‌هایی روبرو خواهید شد که برای شما خیلی مفهوم نیستند. یا اینکه شاید با مطالعه آن‌ها سوال یا سوالاتی درون ذهنتان شکل بگیرد. بهتر است این سوالات را جایی یادداشت کنید و قبل از ارائه درس یا خواندن کتاب یک بار آن‌ها را مرور کنید. به این ترتیب ذهن شما هنگام مطالعه یا شنیدن ارائه درس مدام به دنبال پاسخ خواهد گشت.

 

حین مطالعه یا تدریس

موارد زیر جزو چیزهایی هستند که هنگام یادداشت «سر کلاس حین تدریس » باید بنویسید:

  • هرجا که استاد یا معلم تاکید می‌کند باید موضوعی را بدانید و احتمال اینکه از آن در امتحان سوال داده شود بسیار است.
  • هرچیزی که استاد دو یا چند مرتبه تکرار کرد.
  • مطالبی که روی تخته نوشته شده‌اند.
  • بخش‌هایی از مطلب که استاد با صدای بلندتر یا تاکید بیشتر تکرار می‌کند.
  • هرجا که ارتباط و یا پیوندی بین مطالب دیدیم.
  • هرجا که قید هایی مانند “حتما، همیشه، اغلب، گاهی…” دیدیم.
  • توجه به جمع بندی نهایی استاد و تطبیق آن با مطالبی که ما یادداشت کردیم.
یادداشت برداری حین « مطالعه»
  • کلمات یا عبارات ایتالیک یا بولد شده را یادداشت کنید.
  • جملات اول و آخر هر پاراگراف را با دقت بخوانید.
  • مطالبی که با یکدیگر ارتباط دارند یا قید خاصی قبل از آن‌ها گذاشته شده را نیز بنویسید.

 

پس از مطالعه و تدریس

نخست اینکه مطالبی که از قبل به عنوان کلمات کلیدی و سوالات خود یادداشت کرده بودید را با آنچه در حین تدریس معلم یا مطالعه خود یادداشت کردید مقایسه و تطبیق دهید. این کار باعث خواهد شد که بفهمید کدام سوالات شما بی‌‎پاسخ باقی‌مانده‌اند. همچنین این کار باعث خواهد شد که نکته سنجی و کیفیت پیش‌یادداشت‌های خود را هم بسنجید. البته یادتان باشد، این بین این مرحله و اتمام درس نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد.

دومین کاری که می‌توانیم در این مرحله انجام دهیم این است که یادداشت‌های خود را به نقشه ذهنی ارتقا دهیم. این کار باعث آسانتر شدن کار ما هنگام مرور مطالب خواهد شد. به یاد داشته باشید که ما یادداشت برداری را برای آسانتر شدن مرور و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت خود انجام می‌دهیم.

👈︎ به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” نقشه ذهنی ” را مطالعه نمایید.

انواع یادداشت برداری

۱- حاشیه نویسی

حاشیه نویسی یکی از رایج ترین و معمول ترین روش ها برای نت برداشتن است. ما معمولا در طول کلاس نکاتی را که معلم یا استاد اضافه بر کتاب ذکر می‌کند را در گوشه ای از کتاب و در حاشیه‌ها مینویسیم. این نکات غالبا کلماتی کلیدی هستند که ما را به یاد مفهوم مورد نظر می اندازند. جملات کوتاه یا حتی کلمات اختصاری که خودمان اختراع کردیم بیشترین کاربرد را در این نوع از یادداشت برداری دارند.

مزایا:

ساده بودن و وقت‌گیر نبودن.

معایب:

شاید نامرتب شدن و کثیف شدن صفحات کتاب.

 

۲- هایلایت کردن یا علامت زدن

هایلایت کردن نیز مثل حاشیه نویسی از رایج ترین روش های نت برداری است. در هایلایت کردن ما به کمک یک ماژیک روی مطالب مهم خط می‌کشیم و آنها علامت‌گذاری می‌کنیم. اینکار باعث می‌شود که در هنگام مرور کردن فقط مطالب مهم و کاربردی را بخوانیم.

مزایا:

راحت و ساده بودن.

معایب:

نکات اضافی در این روش یادداشت نمی‌شوند. در صورت طولانی بودن نکته، هنگام مطالعه به مشکل برمی‌خوریم. معمولا مرور در این روش صورت نمی‌گیرد و مطالب فراموش می شوند.

 

3- متد جعبه

متد جعبه

  • Main topic=موضوع اصلی
  • Subtopic= موضوع فرعی
  • Key point= عبارت کلیدی

در این متد هر صفحه از یادداشت های شما با چندین جعبه پر می‌شود. در داخل جعبه ها همه مطالب مرتبط با یکدیگر قرار میگیرند. برای هر جعبه عنوانی انتخاب کنید و نکات و عبارات کلیدی را وارد کنید.

برای هر موضوع اصلی یک جعبه بزرگ رسم کنید. و برای موضوعات فرعی یک جعبه کوچک تر درون جعبه اصلی در نظر بگیرید، و در آن نکات و عبارات کلیدی را یادداشت کنید.

مزایا: ساده و از نظر بصری نیز جذاب است.

 

۴- جدول کشیدن

جدول کشیدن

  • Main topic=موضوع اصلی
  • Subtopic= موضوع فرعی
  • Key point= عبارت کلیدی

جدول کشیدن هم یکی دیگر از روش هایی است که شما برای نت برداشتن می توانید از آن استفاده کنید. جدول ها معمولا برای استفاده در کنفرانس ها و یا ارائه کردن یک موضوع استفاده می شوند. مهم‌ترین ویژگی جدول‌ها این است که به ما امکان دسته بندی دقیق مطالب را می‌دهند. به این ترتیب یادداشت‌های ما نظم زیادی خواهند داشت.

 

متدهای یادداشت برداری

برای شروع، ابتدا چند ستون بکشید. معمولا ۴ ردیف ستون کافی است، اما به طور کلی تعداد ستون‌ها به موضوع یادداشت‌برداری بستگی دارد. برای هر ستون یک عنوان مناسب انتخاب کنید.

مثلا برای درسی مثل تاریخ می‌توانید از این عناوین استفاده کنید: «تاریخ‌‌ها»، «شخصیت‌های معروف»، «رویدادهای مهم» و «اهمیت». تا این قسمت از جدول را باید پیش از آغاز درس آماده کنید تا بتوانید در طول کلاس، نکاتی را که مطرح می‌شوند، در ستون مربوطه یادداشت کنید.

مزایا:

این روش به دلیل نظم و دسته‌بندی مطالب، از گیج شدن و قاطی کردن مطالب جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از جدول به ما کمک می‌کند تا در نوشتن نیز صرفه جویی کنیم.

معایب:

مهم‌ترین اِشکال یادداشت‌برداری به روش جدول‌بندی این است که باید جدول‌تان را قبل از شروع کلاس آماده و عناوین هر یک از ستون‌ها را مشخص کنید. این در حالی است که تا سر کلاس ننشینید و با محتوای درس آشنا نشوید، نمی‌توانید برای ستون‌ها عناوین مناسب انتخاب کنید. همچنین ممکن است حین گوش دادن به درس با اطلاعاتی مواجه شوید که به هیچ یک از ستون‌هایی که آماده کرده‌اید، مربوط نیستند. از این رو، توصیه می‌شود همیشه یک برگ کاغذ سفید، کنار دست‌تان داشته باشید تا بتوانید اطلاعاتی را که برای‌شان هیچ ستون مشخصی ندارید، در جایی دیگر یادداشت کنید.

فراموش کردن جدول و ترتیب مطالب آن و عدم انعطاف پذیری مهمترین معایب استفاده از جدول برای یادداشت برداری هستند.

 

5- آوت لاین کردن

آوت لاین کردن

  • Main topic=موضوع اصلی
  • Subtopic= موضوع فرعی
  • Key point= عبارت کلیدی

اوت‌لاین کردن یا دسته‌بندی کردن مطالب از دیگر روش‌های موثر یادداشت برداری است. برای اوتلاین کردن ما باید از جامع ترین بخش شروع کنیم و به مرور با دسته بندی های بیشتر بر جزئیات آن بیفزاییم. این روش نیز بیشتر مواقع در کلاس و در حین درس مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا:

مطالب کاملا دسته بندی و سازماندهی شده هستند. مرور کردن آنها به نسبت راحتتر است. ارتباط بین مطالب تا حدودی نمایان است.

معایب:

اگر زمان کافی نداشته باشیم، استفاده از این روش بسیار دشوار خواهد بود. همچنین این شیوه قادر به دسته بندی زمانی مطالب نیست.

 

6- نقشه  ذهنی

نقشه  ذهنی

نقشه کشی ذهنی نیز مانند اوتلاین کردن اطلاعات را به خوبی دسته‌بندی و سازماندهی می‌کند. همچنین به دلیل اینکه نقشه های ذهنی شکل بصری دارند، بخاطر سپردن آنها نیز راحت‌تر است. بر خلاف روش اوت‌لاین کردن، نقشه های ذهنی می‌توانند ترتیب زمانی و ارتباط زمانی مطالب را هم به خوبی نشان دهند. همه این موارد باعث شده‌اند که نقشه‌کشی ذهنی به عنوان مدرن‌ترین و بهترین ابزار  یادداشت برداری شناخته شود. این روش توسط تونی بوزان ابداع و در دوره تکنیک‌برتر به صورت کامل تدریس می‌شود. برای کشیدن یک نقشه ذهنی باید از یک ایده کلی و جامع شروع کنیم، و سپس جزئیات و مطالب مرتبط را مانند تصویر به شاخه‌ها بیفزاییم.

 

نقشه  ذهنی

مزایا:

ویژگی‌های بصری و رنگ‌های متفاوت موجود در یک نقشه ذهنی باعث می‌شود تا با کمترین فشار فکری مطالب را به یاد آورید. ویرایش کردن و اضافه کردن مطالب جدید هم روی آنها به راحتی امکان‌پذیر است. حجم بسیار کمی را به نسبت میزان مطالبی که در آن وجود دارد اشغال می‌کند. و در نهایت اینکه مرور و درک روابط بین مطالب در نقشه‌های ذهنی بسیار ساده است.

معایب:

ندارد

 

7- سیستم یادداشت برداری کرنل

سیستم یادداشت برداری کرنل

یکی از بهترین روش‌های یادداشت برداری که علاوه بر دسته‌بندی مطالب، هر بخش را به خوبی توضیح داده است.

در روش یادداشت برداری کرنل ابتدا ما کاغذ را به ۳ بخش تقسیم می‌کنیم. سپس مانند شکل در هر بخش مطالب مربوطه را می‌نویسیم.

مراحل سیستم یادداشت برداری کرنل

مراحل سیستم یادداشت برداری کرنل:

مرحله اول: بخش بندی کاغذ
  1. خطی در سمت راست کاغذ خود بکشید تا کاغذ را به دو ستون تقسیم بندی کنید.
  2. ستون سمت راست باید ۳۰ درصد و ستون سمت چپ ۷۰ درصد بقیه عرض کاغذ را شامل شوند.
  3. فراموش نکنید که خط خود را تا پایین صفحه ادامه ندهید، چرا که باید در پایین هر صفحه خلاصه مطالب را هم بنویسید.
  4. اگر از دفتر معمولی استفاده می‌کنید، ۵ تا ۶ سانتیمتر پایین صفحه را برای خلاصه نویسی کردن قرار دهید.

فراموش نکنید که اگر قرار است برای متون انگلیسی خلاصه‌نویسی کنید باید این ترتیب تقسیم بندی را برعکس انجام دهید.

 

مرحله دوم: نامگذاری هر بخش
− ستون سمت راست

ستون سمت راست یا ستون سر نخ جایی است که کلمات کلیدی مربوط به آن مبحث را می نویسید. در ستون سمت راست باید موضوعات و دسته بندی‌های اصلی را انجام دهید.

− ستون سمت چپ

بعد از آنکه در قسمت سمت راست عبارت “کلمات کلیدی” را نوشتید، باید در ستون سمت چپ کلماتی چون یادداشت برداری، خلاصه‌نویسی را در آن یادداشت کنید.

  • استفاده از جملات کوتاه و خلاصه برای گزارش نوشتن درباره مطلب یا سخنرانی
  • نوشتن سوالاتی که در حین مطالعه یا شنیدن سخنرانی به ذهنتان می‌آید
  • نوشتن عبارت‌های کلیدی مربوط به مطلب
− قسمت پایین صفحه

در این بخش شما باید گزارشی به صورت کاملا خلاصه درباره هر آنچه که از کتاب یا سخنرانی یاد گرفته‌اید و روی کاغذ آورده‌اید بنویسید.

 

کاربرد روش یادداشت برداری کرنل

سیستم یادداشت برداری کرنل معمولا مناسب کسانی است که در مقاطع بالای آموزشی مثل دانشگاه یا دبیرستان در حال تحصیل هستند. دلیل اصلی آن هم حجم بالای کتاب‌ها و منابع درسی در این مقاطع است. استفاده از روش کرنل علاوه بر اینکه می‌تواند به خلاصه کردن مطالب کمک کند، باعث افزایش یادگیری افراد هم خواهد شد.

چرا؟ چون به کمک این سیستم شما تمام مطالب را به شکل کاملا سازماندهی شده و منظم بر روی کاغذ یادداشت می‌کنید.

در هنگام مطالعه‌ی یادداشت‌هایی که به این روش تهیه کرده‌اید، دست‌تان را روی قسمت نکات مهم بگذارید و سعی کنید نکاتی را که در این قسمت یادداشت کرده‌اید، از روی نگاه کردن به اطلاعات ستون سمت چپ به خاطر بیاورید. این شیوه‌ی یادگیری نه تنها کمک‌تان می‌کند نکات مهم درس را راحت‌تر به خاطر بسپارید، بلکه باعث می‌شود به اهمیت هر نکته نیز پی ببرید.

در مرحله‌ی آخر، چند لحظه‌ای روی یادداشت‌های‌تان تأمل کنید.

به جای حفظ کردن طوطی‌وار، از خودتان بپرسید که مثلا «چرا فلان نکته درخور توجه است؟» یا «چطور می‌توانم بین مطلب جدیدی که یاد گرفته‌ام با دانسته‌هایی که از قبل داشتم، ارتباط برقرار کنم؟» با پاسخ به این قبیل پرسش‌ها، مطلب جدیدی که فراگرفته‌اید به معنای واقعی درونی می‌شود و در ذهن‌تان می‌نشیند.

مزایا:

دسته بندی خوب مطالب در کنار توضیحات کافی و یادگیری و مطالعه فعال.

شما زمانی که در حال خلاصه نویسی به این روش هستید، سعی می‌کنید مطالب را یک بار در ذهن خود آنالیز کنید و مهمتر از آن یک بار دیگر به زبان خود بیان کنید.

بیان مطالب به زبان خود باعث فعال شدن آنها در ناخودآگاه ما خواهد شد. در واقع این موضوع هم مثل مورد اول به ما کمک می‌کند که مطالب را به خوبی در ذهن خودمان تثبیت کنیم.

معایب:

شاید تنها عیب آن وقت‌گیر بودنش است.

 

باید ها و نباید های یادداشت برداری

  1.  یادداشت برداری یکی از کلیدهای اصلی یادگیری و یادآوری است.
  2.  فراموش نکنید که یادداشت برداری با رونویسی متفاوت است.
  3.  در یادداشت برداری سعی نکنید تمام صفحه را پر کنید. این کار اصلاً اصولی نیست.
  4. روش هایی مانند هایلایت کردن و یا خط کشیدن زیر مطالب انعطاف زیادی ندارند. از این رو افراد معمولا دوباره به سراغ آنها نمی‌آیند و آنها را مرور نمی‌کنند.
  5. قبل از رفتن به کلاس یا سمینار و یا حتی مطالعه، خود را از لحاظ ذهنی آماده کنید.
  6. مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنید. اغلب اوقات این ضعف باعث می‌شود نکات کلیدی را نشنیده و یا متوجه نشویم.
  7. از روشی استفاده کنید که بیشتر با شما سازگاری دارد. افراد مختلف از روش‌های متفاوت برای یادداشت برداری استفاده می‌کنند. این کار باعث گرفتن نتیجه بهتری می‌شود.
  8. یادداشت‌های خود را مرور و ویرایش کنید. ممکن است بعد از مدتی نکات جدیدی مرتبط با مطالب پیشین پیدا کنید. سعی کنید آن نکات را به یادداشت های‌تان اضافه کنید.
  9. برای اینکه بتوانیم از فراموش کردن مطالب مختلف جلوگیری کنیم، نیاز داریم تا بصورت مداوم آنها را دوره کنیم.  یادداشت برداری صحیح می‌تواند در این امر کمک بسیاری به ما کنند.
  10. از نمودارهای مختلف در نوشته های خود استفاده کنید از نمودارهای خطی، زنجیری و پله ای بیشتر برای یادداشت هایی استفاده کنید که یا رابطه علت و معلولی دارند یا تقدم و تأخر آنها مهم است. باید ها و نباید های یادداشت برداری
  11. از خودکار رنگی و هایلایتر استفاده کنید.
  12. سعی کنید یادداشت هایتان در حدی مطمئن و جامع باشد که جایگزین مناسبی برای منبع اصلی باشد.
  13. از متدهای مختلف یادداشت برداری استفاده کنید.

محمد سیدا

4.2 12 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

47 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه