چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم

چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم؟ آموزش جامع برای مطالعه مفید

 

» هر قسمت را یادگرفته ، بعد به هم ارتباط دهید.

با این کار در مرحله اول هیچ مطلبی آنقدر پیچیده نخواهد بود. در نتیجه با این کار درک مطلب و حتی تجزیه و تحلیل شما بیشتر خواهد شد.

وقتی با این روش جلو بروید مطالب را خیلی بهتر درک خواهید کرد  و می توانید روند شکل گیری مطلب را پی ببرید.

نکته بعدی زمانی که  هر قسمت خوب یاد بگیرید می توانید سریعتر مطالب به هم مرتبط کنید.

نکته بعدی سعی کنید هر قسمت را به زبان خودتان تغییر دهید تا مفهوم آن بخش را آسان تر درک کنید .

در این روش در ادامه می توانید بهتر آن مفاهیم را به تصویرذهنی تبدیل کنید.

وقتی به زبان خود آن مطلب را تغییر دهید ماندگاری مطلب در ذهن خیلی بیشتر خواهد و به هدف اصلی این مقاله که با یک بار خواند حفظ شویم می رسیم.

 

» تصویرسازی ذهنی بهتر از خواندن بدون تصویر

تعجب نکنید این روش یعنی تصویر دادن به مفاهیم اصلی مطالب کار جالبی هست و فرایند یادگیری تبدیل به یک بازی لذت بخش می شود و درنتیجه گذر زمان را کمتر حس می کنید و غرق در مطالب می شوید. و یادگیری شما کیفیت بیشتری خواهد داشت.

انسان با مثال می آموزد و مغز انسان در درک مجردات ضعیف است.

به طور مثال بعد از خواندن یک مطلب، بخش مفاهیم مهم را به صورت کلمه یا عبارات؛ بالای آن بخش یا پاراگراف بنویسید. ممکن است 5 یا 6 کلمه داشته باشد. با فاصله آن کلمات را بنویسید.

سپس با آن کلمات یک داستان بسازید و یا اینکه با خلاقیت با استفاده از کلمات مهم آن پاراگراف را بصورت فیلم ذهنی تصور کنید.

 

درباره انیشتین :

دانشجویان دانشگاه زوریخ درباره انیشتین : آنها می گفتند که ما اطمینان داریم که او بر خلاف اکثر ما شفاعی نمی اندیشید.

حتی خود انیشتین در این مورد گفته:

من بندرت  به واژه ها فکر می کنم. ابتدا موضوعی به ذهنم خطور می کند. بعد تلاش می کنم واژه هایی را بیابم که برای بیان آن موضوع مناسب است.

 

تصویر سازی ذهنی یکی از کلید های خواندن با کیفیت است.

 

 

» خطاهای یاداوری را پیدا کنید.

یکی از راه برای اینکه در مسیر خواندن بهتر عمل کنیم و به اصطلاح با یک بار خواندن حفظ شویم.

بهتر است نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم.

و به دنبال بر طرف کردن انها باشیم.

درست شبیه یه بازی فوتبال اگر تیمی باشیم که نمی توانیم از دروازه خودمان خوب دفاع کنیم چطور توقع داریم پیروز مسابقه فوتبال باشیم و هر چه قدر خط حمله خوبی داشته باشیم. اگر خط دفاع وظیفه خود را به درستی انجام ندهد شکست قطعا اتفاق می افتد.

درست شبیه کسی که می خواند و فراموش می کند به همین خاطر به اعتماد بنفس خود نیز صدمه می زند. در حالی که می توانست نقاط ضعف و خطا های خود را رفع کند .

در گام اول :

مفاهیم را به سه قسمت آسان ، متوسط و سخت تقسیم کنید.

حتی می توانید با مداد یا خودکار آنها را علامت بزنید. به عنوان مثال  ” آ ”  نشانه آسان بودن. ” م ” نشانه متوسط بودن و ” س ” هم نشان سخت بودن است.

در مرحله بعد خب باید بخش هایی که سخت به نظر می رسند را با دقت بیشتری بخوانید و قسمت هایی که آسان هستند را با صرف زمان کمتر بخوانید.

 

در گام دوم:

مواردی  را که در یادآوری انها با مشکل مواجهه می شوید علامت بزنید. مثلا خ 1 ، (یعنی خطا اول ) و بعد آن مورد را بخوانید و حتی می توانید به آن تصویر بدهید یا کد یادآوری برای انها درست کنید و اطلاعاتی که قبلا در حافظه بلند مدت شما هستند متصل کنید. ( این روش خیلی کارایی داره )  و یا به زبان ساده قلاب یاداوری بیشتری برای آن در نظر بگیرید.

 

از دفتر خلاصه نویسی برای یاداوری نکات مهم استفاده کنید.

 

» از چند سبک یادگیری استفاده کنید.

طبق تحقیقات روانشناسی حافظه افراد تلفیقی از سبک های مختلف یادگیری می باشد. و برای اینکه یادگیری شما افزایش یابد باید در سبک های مختلف یادگیری مهارت داشته باشید.

  • سبک یادگیری بصری (visual)
  • سبک یادگیری شنیداری (auditory)
  • سبک یادگیری نوشتاری (writing/Reading)
  • سبک یادگیری حرکتی (kinesthetic)

 

سبک یادگیری بصری

این گروه افراد به زبان خیلی ساده بیشتر از طریق دیدن، مطالب را یاد می گیرند. (در واقع به این معنی نیست که از طرف دیگر یادگیری ندارند. اما از طریق دیدن بیشتر است. ) این دسته از طریق دیدن عکس ها و نمودار ها یا فیلم های اموزشی، یادگیری بهتری نسبت به خواندن یک متن ساده دارند. پس سعی کنید عکس ها را تجزیه و تحلیل کنید. و تا جایی که مقدور هست مطالب بصورت نمودار و یا حتی نقشه ذهنی در بیاورید.

این دسته می توانند از فلش کارت تصویری هم استفاده کنند که برایشان می تواند مفید باشد و راندمان مطالعه را افزایش دهد.

 

سبک یادگیری شنیداری

این گروه افراد از طریق شنیدن بهتر می توانند مطالب را یادگرفته و بخاطر آورند. در حقیقت قوه شنیداری بهتری نسبت به سایرین دارند و حافظه ریتمیک و آهنگین دارند.

برای اینکه از این سبک یادگیری به نفع خودتان استفاده کنید. می توانید سر کلاس، صدای استاد خود را علاوه بر یادداشت برداری در کلاس ضبط کنید و دوباره بعد از کلاس گوش کنید. حتی می توانید زمانی که با صدا در حال خواندن یک متن هستید. صدای خود را ضبط کرده و در صورت لزوم برای مرور صدای خودتان را بشنوید مخصوصا زمانی که واقعا نمی شود مطالعه کرد.

بیشتر زمان ما در حال شنیدن آهنگ و موزیک  هستیم. چه بهتر از این زمان بجای شنیدن موسیقی، دروسی را که قبلا خوانده ایم را بشنویم و با این کار زمان مرور ما بیشتر خواهد شد.

یک نکته جالب دیگر برای این گروه افراد که سبک یادگیری شنیداری دوست دارند. حتی شما می توانید با استفاده از نرم افزار آنکی فلش کارت صوتی هم ایجاد کنید مثلا با صدای خود سوال را بخوانید و ضبط کنید و جواب را هم بخوانید و در نرم افزار قرار دهید خیلی جالبه.

 

اگر می خواهید بدانید راه های تقویت حافظه چیست، پیشنهاد می کنیم مقاله برای تقویت حافظه چه کار کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

 

سبک یادگیری نوشتن / خواندن

گروه بعدی در واقع افرادی هستند که خیلی می خوانند.  و یا خیلی در حال نوشتن هستند و همیشه برای یادگیری از نوشتن بهره می برند. حالا هر نوع درسی باشد. برای اینکه ما از این نوع سبک یادگیری استفاده کنیم بهتر است . یادداشت برداری ، خلاصه نویسی ، حاشیه نویسی داشته باشیم.

حتی بعضی مواقع هم در هنگام خواندن، یادتان باشد با ریتم بخوانید. ( در کنار این که از این نوع سبک استفاده می کنید می توانید صدای خود را ضبط کنید. ) همچنین بعد از پیش خوانی می توانید سوال طرح کنید و بعد از مطالعه کامل جواب آن بصورت خلاصه بدهید.

 

» خلاصه نویسی

چطور خلاصه نویسی کنیم. برای اینکه در خلاصه نویسی بهتر عمل کنید. سعی کنید مباحث را به زبان خودتان بنویسید. برای اینکه خلاصه درس جامعی داشته باشید. بهتر است در یک دفتر خلاصه کتابی را که مطالعه میکنید، بنویسید.

در ضمن این را بدانید شما می توانید کم کم نکات مهم را به این دفتر اضافه کنید. ابتدا عنوان فصل را یادداشت کنید. و بعد هر پاراگراف را بخوانید و بعد از خواندن آن قسمت بعد به زبان ذهن خودتان آن پاراگراف را با کمترین کلمه ممکن یادداشت کنید. دقت کنید که خلاصه شما برابر با حجم کتاب نباشد

نزدیک آزمون فایده اصلی خلاصه نویسی اشکار می شود. زمانی که شما فقط به مرور نیاز دارید و می توانید با مرور مطالب زیادی را با سرعت بخوانید.

خلاصه نویسی اگر به درستی انجام شود، زمان مطالعه را کاهش می دهد و درک مطلب را افزایش می دهد.

در خلاصه نویسی شما می توانید بعد از خواندن درس و درک آن مطلب، یادداشت خود را بصورت کلمات کلیدی  بنویسید.

کلمات کلیدی می توانند کوتاه ترین و سریعترین کلمه ای باشد که با دیدن آن بتواند مفهوم آن جمله یا پاراگراف را تداعی کند.

مثلا تلویزیون چه چیزی را برای شما تداعی می کند؟ و این تداعی چطور انجام می شود ؟

برای همه ما تلویزیون مطالب یکسانی را تداعی نمی کند و بستگی به زمان ، مکان و خاطره های تلخ و شیرین زندگی دارد.

یعنی زمانی که به یک مکان می رویم آن مطالب مربوط به تلویزیون به ذهن ما می آیند و یا اینکه یک خاطره می تواند تداعی کنند بسیاری از چیزها باشد.

در خلاصه نویسی کمی خلاقیت داشته باشید. و کلمات کلیدی یادداشت خود را بصورت تصویر و نقشه ذهنی ترسیم کنید. و حتی انها را با رنگ های متفاوت یادداشت کنید که جذاب باشند. و همان رنگ ها و تصاویر می توانند بسیاری از مطالب را تداعی کنند .

 

 

» مرور شبانه

سعی کنید مطالبی که به مرور نیاز دارند را شبانه مرور کنید و تا مطالب زمان بیشتری در ذهن شما بمانند. زیرا در شب بعد از مرور مطلب می خوابید و ذهن زمان کافی برای تثبیت و پردازش اطلاعات خواهد داشت.

همچنین هنگام خواب، مطلب یا اطلاعات جدید دیگری وارد حافظه شما نمی شوند. و مباحثی را که مرور کرده اید در ذهن شما تثبیت می شوند. و برای مدت بیشتری در حافظه شما ذخیره خواهند شد.

سعی کنید این عادت مرور شبانه را حتما داشته باشید زیرا مطالعه بدون مرور بدون فایده هست. پس حتما این عادت را نهادینه کنید. که هر روز حداقل 30 دقیقه مرور شبانه قبل از خواب داشته باشید. تا هر انچه را که لازم است بهتر در حافظه خود داشته باشید .

مرور و بخصوص مرور شبانه یکی از اصلی مراحل خواندن و مطالعه هستش که باعث افزایش کیفیت مطالعه می شود. خواندن بدون مرور شبیه کسی که می خواهد آب را با سطل پر از سوراخ حمل کرده و به مکانی دیگر ببرد. ولی تمام اب را در مسیر انتقال از دست می دهد چون در مسیر انتقال سوراخ های آن سطل را نمی بندد.

در مرور کردن هم از حافظه تصویری و تصویرسازی ذهنی نیز استفاده کنید. تا مطالب با سرعت بیشتر و بهتر یاداوری کنید.

مرور شما می تواند بر اساس قسمت هایی که علامت زده اید و یا حاشیه نویسی باشد. و یا بر اساس دفتر خلاصه نویسی باشد.

 

» زمان مطالعه کوتاه ، تمرکز بالا (تکنیک پُمودورو)

متخصصان مغز و اعصاب می گویند که دانش آموزان برای اینکه تمرکز بالایی داشته باشند. بهتر است بازه زمانی مطالعه آنها بین 20 تا 30 دقیقه باشد و بعد 5 تا 6 دقیقه استراحت کنند. تا ذهنشان استراحت کند و با این استراحت مطالب خوانده شده در ذهن بهتر تثبیت می شوند.

اما تکنیک پُمودورو چیست ؟

پُمودورو به زبان ایتالیایی میشود گوجه فرنگی و در واقعا یک نوع سس گوجه فرنگی برای پاستا هست!

این سیستم مدیریت زمان میگه که بجای مبارزه با زمان با آن دوست بشویم و بتوانیم خیلی بهتر ازش استفاده کنیم.

تکنیک پُمودورو از 5 گام تشکیل شده است.

  • مرحله اول تصمیم برای انتخاب کار که به نظرم خب معلومه..
  • مرحله دوم 25 دقیقه انجام کار یعنی مطالعه با تمرکز بالا
  • مرحله سوم اتمام انجام کار در 25 دقیقه
  • مرحله چهارم 5 دقیقه استراحت کوتاه
  • مرحله پنجم 15 تا 30 دقیقه تنفس

 

چرخه کامل تکنیک پمودورو چطور است؟

در چرخه کامل آن بعد از 4 بازه 25 دقیقه ای به علاوه یک 5 دقیقه استراحت.

بین 20 تا 30 دقیقه را برای استراحت در نظر گرفته تا کاملا ذهن ما استراحت بکند و برای یک چرخه دیگر کاملا از نظر ذهنی آماده بشویم.

 

» خواندن را با طنز ترکیب کنید.

یکی از راه های دیگر برای ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه استفاده از طنز و به دنبال آن تصویرسازی ذهنی می باشد .

یا می توانید قبل از شروع مطالعه خود یک داستان طنز بخوانید و مطالعه خود را با یک طنز خنده دار شروع کنید و یا حتی به پایان برسانید. یک حکایت کوتاه طنز می تواند مطالعه شما را دلنشین کند.

نکته مهم

نباید طنز قبل یا اخر مطالعه طولانی باشد. حداکثر یک دقیقه تا مطالعه شما را از حالت خشک و خسته کننده خارج کند و کمی لذت بخش کند.

داستان راننده کامیون که وارد رستوران بین راهی شد و پس از دقایقی که شروع به غذا خوردن کرد. سه جوان بی تربیت موتور سوار وارد رستوران شدند و یک راست سراغ میز راننده کامیون صبور رفتند و بعد از چند دقیقه در گوشی حرف زدن. اولی نوشابه را روی سر راننده خالی کرد. و دومی سیگار را روی بینش و سومی هم زمانی که راننده میخواست صورتحساب را پرداخت کند او را هل داد و نقش زمین کرد.

اما راننده صبور ما ساکت ماند و هیچ نگفت و فقط گفت : خیییلی ممنونم و رفت.

دقایقی بعد از خروج راننده از رستوران یکی از جوان ها به صاحب رستوران گفت: عجب آدمی بود. بی خاصیت تر از ترّه بود ، نه غذا خوردن بلد بود نه حرف زدن و نه دعوا کردن !

صاحب رستوران گفت : از همه بدتر اینکه رانندگی هم بلد نبود چون وقتی داشت دنده عقب می رفت 3 تا موتور سیکلت را کتلت کرد و رفت و فقط برگشت و گفت خیییلی ممنونم!

 

» اتصال مطالب با وقایع واقعی یا ذهنی

اتفاقات جالب در روز کلید های یادآوری ما هستند. معمولا هر روز اتفاقاتی متفاوتی می افتد و بعضی از روز ها هم نه البته اگر خوب دقت کنید هر روز متفاوت است فقط تفاوت ها جزئی هستند.

سعی کنید هر شب 20 اتفاق جالب و یا متفاوتی که برای شما افتاده را یادآوری کنید و در گام بعد از آن به عنوان یک کلید برای یاداوری موارد بیشتر اضافه کنید ، ذهن ما عاشق داستان سرایی و داستان می باشد. میگی نه خب همه فیلم های سینمایی و سریال ها و بازی های سه بعدی و وقایعی که در شبکه های اجتماعی دنبال می شوند، داستانی را برای ما بیان می کنند و به همین خاطر ما عاشق دیدن و دنبال کردن آنها می شویم.

حالا می توانید 20  مورد از اتفاق های خاصی که در روز برای شما افتاده است را به خاطر بیاورید و یا حتی می توانید بصورت ذهنی مواردی را اضافه کنید و کمی با تخیل وخلاقیت انها را متفاوت و جذاب کنید.

سپس از این کلید های یادآوری می توانید برای مطالب درسی که در آن روز خوانده اید استفاده کنید تا یادآوری شما بیشتر شود.

 

3.9 16 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه