روشهای افزایش تمرکز

موثرترین روشهای افزایش تمرکز کدامند؟

تمرکز یک عضله است و شما می‌توانید آن را بسازید. در این مقاله از وب سایت ذهن برتر، به معرفی بهترین و موثرترین روشهای افزایش تمرکز می پردازیم و یاد میگیریم که چگونه می‌توانیم مغز خود را فعال و پویا نگه داریم.

 

چیزهای تازه یاد بگیرید و لذت ببرید

موثرترین روشهای افزایش تمرکز کدامند؟

مانند تمرینات بدنی که باعث قدرتمند شدن عضلات می‌شود مغز را تقویت می‌کند. اگر شما فقط به چیزهایی که تا الآن یاد گرفته‌اید بچسبید مغزتان نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند. لذت بردن بخش مهمی از یادگیری است و سلامت مغز و تقویت عملکردش را موجب می‌شود.

هر چه بیشتر از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید احتمال اینکه درگیر آن شوید و به یادگیری‌اش ادامه دهید بیشتر می‌شود.

 

نفس عمیق بکشید

روشهای افزایش تمرکزهنگام تنفس عمیق باید تنفستان شکمی باشد. مثل یک بادکنک اول شکم خود را باد کنید بعد قفسه سینه‌تان و بعد گردنتان. هنگام بازدم هوا برعکس خارج می‌شود یعنی اول از گردن بعد قفسه سینه و بعد شکم.

⭐در دوره جدید حس برتر، تکنیک‌های تنفس عمیق برای زدودن تمام استرس و فشارها به همراه تکنیک های مختلف تنفسی جهت تمرکز عمیق ارائه می‌شود.

 

مراقبه را بیاموزید

روشهای افزایش تمرکز

مکانی آرام را پیدا کنید و حداقل 15 دقیقه مراقبه کنید. بر تنفس خود تمرکز کنید. هر وقت احساس کردید ذهنتان سرگردان شده دوباره بر تنفستان متمرکزش کنید.

می‌توانید تمارین ذهن آگاهی را حتی وقتی زیر دوش هستید هم انجام دهید! بر حسی که از برخورد آب با پوستتان ایجاد می‌کند تمرکز کنید، بوی شامپو و غیره. این کار کمک می‌کند ذهنتان هوشیار باقی بماند و بتوانید در لحظه‌ی حال حاضر باشید.

⭐در مقالات ویژه دوره جدید حس برتر  آموزش ساده مدیتیشن و تمرینات مختلف مدیتیشن ارائه می‌شود.

 

استراحت کنید

بهتر از بیش از یک ساعت مستمر روی چیزی کار نکنید. اگر در یک ساعت کارتان تمام نشد استراحتی به خودتان بدهید و بعد دوباره به سراغ آن بروید.

 

برای افزایش تمرکز، استرس را کم کنید

استرس

استرس مزمن موجب آسیب سلول‌های مغزی و قسمت هیپوکامپوس که مسئول بازیابی خاطرات قدیمی و ثبت خاطرات جدید است می‌شود.

مراقبه و تنفس عمیق با کاهش فوری استرس و تسکین اضطراب راه دیگری برای مدیریت استرس است.

 

خندیدن را فراموش نکنید

خندیدن را فراموش نکنید

خنده باعث می‌شود قسمت‌های مختلفی از مغز تحریک شوند و بدین ترتیب به شما اجازه می‌دهد که وسیع‌تر و آزادانه‌تر در مورد یک موضوع فکر کنید. خنده همچنین یک ضد استرس طبیعی است و همان‌طور که می‌دانید استرس باعث کاهش قدرت‌های مغزی می‌شود.

 

به‌ اندازه‌ی کافی بخوابید

موثرترین روشهای افزایش تمرکز کدامند؟

وقتی به‌اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید مغزتان همه‌ی کارهایش را بدتر انجام می‌دهد. بنابراین خلاقیت، عملکرد شناختی، توانایی حل مسئله و حافظه همگی بستگی به داشتن خواب کافی دارند.

 

چای سبز بنوشید

چای سبز بنوشید

نوشیدن روزانه 5 فنجان چای سبز می‌تواند به کاهش 20 درصدی احتمال ابتلا به گرفتاری‌های روانی کمک کند. چای سبز علاوه بر این می‌تواند مانند کافئین مغزتان را در حالت آماده‌باش در تمام روز نگه دارد.

 

ورزش کافی انجام دهید

برای افزایش تمرکز ورزش کنیدفعالیت بدنی رساندن اکسیژن به مغز را بیشتر می‌کند درنتیجه مغز کارکرد بهتری خواهد داشت. ورزش موجب آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز می‌شود که شما را سرحال‌تر می‌کند و از سلول‌های مغزی‌تان محافظت می‌کند.

رقص و هنرهای رزمی برای بهبود عملکرد مغزی مفیدند زیرا موجب تحریک طیف وسیعی از سیستم‌های مغزی مانند سازمان‌دهی، هماهنگی، برنامه‌ریزی و قضاوت می‌شوند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش یوگا به زبان ساده برای مبتدی ها را مطالعه کنید.

 

ذهن آشفته می‌تواند بر تندرستی شما هم تاثیر بگذارد!

حتی ممکن است در خانواده مشکل پیدا کنید و یا در برقراری ارتباط موثر با دیگران دچار ضعف شدید شوید! انجام چند کار با هم، انجام کارهای خسته‌کننده، افکار آزاردهنده، افسردگی، گرسنگی، استرس و خستگی می‌توانند قدرت تمرکز و توجه فرد را از بین ببرند و باعث حواس‌پرتی شوند.

آيا متوجه شده‌اید چرا تمرکز تا این حد مهم است؟

  • تمرکز، به شما کمک می کند از ساعاتتان نهایت استفاده را ببرید.
  • تمرکز، به شما کمک میکند بدانید دقیقا چه زمانی، چه کاری انجام دهید.
  • تمرکـز، به شما کمک میکند سریع تر از دیگران، به خواسته‌تان برسید.

در ادامه‌ی  این مقاله از وبسایت ذهن برتر به ۶ راهکار ساده و عملی جهت تقویت تمرکز می‌پردازیم:

 

۶ راهکار ساده و عملی جهت تقویت و افزایش تمرکز

۶ راهکار ساده و عملی جهت تقویت و افزایش تمرکز
۱- مغزتان را آماده کنید

قبل از انجام فعالیت، مغزتان را آرام کنید. یک یا دو دقیقه در یک وضعیت راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید.

 

۲- از عواملی که حواستان را پرت می‌کند خلاص شوید.

مردم معمولا مواردی که حواسشان را پرت می‌کند نادیده میگیرند و آنها را کوچک می‌شمرند. اما در بین کار متوجه سردرگمی خود می‌شوید و می‌بینید که در حال انجام هر کاری به غیر از آنچه که قصد انجام آن را داشتید، هستید.

زمان و مکان خاصی را به کارتان اختصاص دهید و از همه بخواهید در این زمان شما را تنها بگذارند.

 

۳- یک دمنوش گیاهی و یا چای بخورید

کافئین حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد و به افزایش تمرکز در طول انجام وظیفه منجر می‌شود. در کنار نوشیدنی محبوب خود از فواید شگفت‌انگیز: مویز، دارچین و خرما در افزایش قدرت حافظه و یادگیری بهره ببرید.

 

۴- تمرین تمرکز در طول روز

اگر در حال انجام کاری هستید و احساس خستگی می‌کنید، به خود بگویید: “من اینجا هستم”. پس از چند ثانیه تمرکز، متوجه خواهید شد که حواس‌پرتی از بین رفته و آماده بازگشت به کار خود هستید.

 

۵- موسیقی گوش کنید

به موزیک‌های که صداهای طبیعت را ارائه می‌دهند گوش دهید. محققان بیان می‌کنند که صداهای مانند جریان آب، می‌تواند توانایی‌های شناختی و تمرکز را افزایش دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله فواید موسیقی و تاثیر آن بر مغز را در وبسایت ذهن برتر مطالعه نمایید.

 

۶- مراقب سلامت فیزیکی خود باشید

فعال ماندن و خوردن غذاهای غنی در بهبود و تقویت تمرکز شما تاثیر شگرفی دارند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم مفید است، بلکه برای تقویت مغز و افزایش حافظه نیز ضروری است.

 

برای تقویت مغز چی بخوریم؟

برای تقویت مغز چی بخوریم؟

برای افزایش توانایی‌ها و تمرکز، این خوارکی‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

تخم مرغ و لبنیات ، انگور ، کشمش و عسل ، انجیر ،آب پرتقال ، انبه ، پیاز ، موز ، هندوانه ، مارچوبه ، روغنهای نارگیل و زیتون و شکلات تلخ از جمله مواد غذایی مناسبی هستند که موجب تقویت حافظه می‌شوند.

بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان مانند : گوجه فرنگی، توت ها، اسفناج، مرکبات، هویج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته و انواع میوه های جنگلی و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.

 

ویتامین های B

ویتامین های B برای بسیاری از عملیات متابولیک بدن و سلامت آن بسیار ضروری هستند. به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مانند ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک و همچنین کارکامین برای تقویت و افزایش حافظه موثر هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

ویتامین B12 و اسید فولیک در رابطه با مغز و تقویت حافظه اهمیت بسیاری دارند . ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین ، ماده ی سفید چربی که غلاف برخی رگهای عصبی را می پوشاند و باعث عملکرد بهتر آنها می شود و اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. با کاهش میزان اسید فولیک در مغز ، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

آیا می دانید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری شما افزایش یافته و در سنین بالا از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟

  • اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید
  • اگر می‌خواهید با تکنیک های به خاطر سپاری آشنا شوید تا به راحتی تعداد زیادی از ارقام و کلمات و تصاویر و اسامی را خیلی سریع به خاطر سپارید
  • می‌خواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید
  • می‌خواهید هوش خود را تقویت کنید
  • یا می‌خواهید که مغزتان را در مقابل بیماری‌ها محافظت کنید

به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره آموزشی آنلاین حافظه برتر شرکت نمایید و تا آخر عمر از مزایای این دوره بهره‌مند شوید.

 

5 3 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه