تقویت قدرت تخیل

 قدرت تخیل و تصویرسازی

قدرت تخیل، یک توانایی ذهنی ست برای ساخت صحنه‌ها، حوادث و اتفاقاتی در ذهن که وجود ندارند . همه‌ی انسان‌ها توانایی تخیل دارند . در بعضی ها ممکن است  این توانایی بسیار وسیع باشد و در بعضی ها ممکن است کمی ضعیف‌تر. تخیلات یک توانایی برای شکل دادن  به یک تصور ذهنی است.

تخیلات فقط به دیدن تصاویر در ذهنتان محدود نمی‌شود. می توانید صدایی را تصور کنید ، حتی یک مزه ،یک بو ، یک احساس فیزیکی و یا یک احساس هیجانی! برای بعضی از مردم دیدن یک تصویر ذهنی بسیار راحت است و برای بعضی دیگر تصور یک احساس راحت‌تر است. و بعضی ها تمامی حواس پنجگانه را می توانند به تخیل خود راه دهند!

 

تخیل پردازی

تمرین تخیل پردازی می‌تواند شما را قادر سازد که تمامی حواس پنجگانه را بتوانید به تخیل خود راه دهید . یک تخیل قوی و گسترده شما را تبدیل به یک انسان خیالباف و غیر منطقی نمی‌کند. بلکه برعکس، توانایی خلاقیت شما را تقویت می کند و ابزار بسیار عالی ست برای دوباره خلق کردن جهان و زندگیتان!

تصویرسازی ذهنی با فعال کردن قوه تصور و تداعی در انسان باعث فعال کردن دو نیم کره مغز و همچنین درگیر کردن تمام حواس در هنگام مطالعه و یادگیری می شود. از این رو، استفاده از تکنیک های تصویرسازی ذهنی در کنار یادگیری کلامی، منجر به ارتقای کیفیت یادگیری و تقویت حافظه خواهد شد.

 

تخیل و تجسم

 

تخیل و تجسم زنده می‌تواند عملکرد را بهبود ببخشد

ما انسانها دو نوع قدرت داریم یکی قدرت جسم و فیزیک ما است و دیگری، قدرت ذهن ما! و قدرت ذهن انسان بسیار قدرتمند تر می تواند در راستای رسیدن به موفقیت ها، به انسان کمک کند. استفاده کردن از تمام نیروهای ذهن انسان نیاز به مهارت و تمرین دارد. در همین راستا، قدرت تخیل هم با تمرین و تکرار کردن، بسیار نیرومندتر می‌شود.

وقتی تصورات شما پویا تر می‌شوند، قدرت ذهن شما ( شامل حافظه شما) هم قوی‌تر می شود. برای داشتن هوشی برتر سعی کنید زمانی را در روز به تصویر پردازی و تجسم اختصاص دهید.

به قول خوزه فارمر(نویسنده سبک علمی و تخیلی):

” تخیل مانند عضله است که هرچه بیشتر از قوه‌ی تخیل استفاده کنید، قوی‌تر می‌شود.”

 

تجسم را دست کم نگیرید؛ واقعاً جادو می کند.

تخیل در هر زمینه‌ای مسئله‌ای بسیار مهم برای تمام بشریت بوده است. از نویسندگان گرفته تا شاعران و محققان همه و همه به نوعی در تلاش‌اند تا مجهولات بیشتری از قدرت تخیل کشف کنند و از آن برای پیشبرد فعالیت‌های خود و انسان‌ها استفاده کنند.

 

تمرین عملی

  • زمانی برای رها کردن قدرت تخیل خود در نظر بگیرید. در این زمان به مشکلات فکر کنید و تلاش کنید با کمک قدرت تخیل، راه‌حل‌های تازه‌ای برای آنها پیدا کنید.
  • هر چه بیشتر از قدرت تخیل خود استفاده کنید، تصورات شما زنده‌تر و واقعی‌تر می‌شوند.

بنابراین، سعی کنید که هر روز زمانی را برای تصویرسازی‌های ذهنی و تخیل کردن هایتان بگذارید تا بتوانید از قدرت آن در جهت دستیابی به دستاورد هایتان استفاده کنید.

 

قدرت شگفت انگیز تخیل در ورزش

امروزه تمام ورزشکاران حرفه ای دنیا که در سطح قهرمانی کار می کنند از تصویر سازی ذهنی در ورزش استفاده می کنند. بهترین ورزشکاران خود را از اول بازی برنده می‌بینند. آن ها، تشویق تماشاچیان و رسیدن به موفقیت های بزرگ را با هیجان برای خود تصویرسازی ذهنی می‌کنند.

بدن شما یک ماشین ورزشی با قدرتی فوق‌العاده است. از عضلات که می‌توان آن‌ها را تا حداکثر کارایی و تناسب پرورش داد. و از اعصابی که عضلات را کنترل می‌کنند. و همچنین سایر قسمت‌ها تشکیل شده است.

اعصاب به نحو بسیار گسترده‌ای در مغز شما ارتباط و پیوستگی پیدا کرده‌اند. شمار وسیعی از سلول‌های عصبی توسط تعداد بسیار فراوان‌تری از ارتباطات بین عصبی، به هم متصل شده‌اند.

باید بدانیم که بخش قابل توجهی از فرآیند یادگیری و بهبود رفلکس‌های ورزشی و مهارت‌ها نیز شامل تثبیت، اصلاح و تقویت راه‌های عصبی در خارج از مغز، در اعصاب بدن و نخاع واقع شده است. این مسیرها باید با تمرینات جسمی آموزش داده شوند. اما بسیاری از این مسیرها درون خود مغز هستند این مسیرها را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ذهنی مانند تخیل و شبیه‌سازی آموزش داد.

 

ورزشکاران حرفه‌ای، اهمیت خاصی برای تمرینات تجسم و تصویرسازی خلاق قائل‌اند.

آرنولد عضلات خود را هنگام تمرین، جوری تصور می‌کرده که انگار حجم شان، کل اتاق و فضای تمرین را اشغال می کرده است.

بدنسازی این ابزار را دارد که به یک بچه سیاهپوست تنها بیاموزد از ذهنش برای رسیدن به موفقیت استفاده کند. بدنسازی به من آموخت موارد را طوری ببینم که می توانند باشند. من بازوهایم 43 سانتیمتر بود، من تصور کردم 60 سانتیمتر می شود. قدرت ذهنم اجازه داد که به این تصویر برسم. کای گرین، قهرمان آرنولد کلاسیک 2009 و 2010

 

قدرت تخیل در علم ورزش چگونه به ما کمک می‌کند؟

قدرت تخیل به شما اجازه می‌دهد که تمریناتی انجام دهید و خود را برای وقایع و پیشامدهایی آماده کنید. که در عالم واقعیت هیچگاه امکان تمرین برای آن وجود ندارد. قدرت تخیل به شما اجازه می‌دهد که وارد موقعیت‌هایی شوید که هرگز قبلاً به صورت فیزیکی تجربه نکرده‌اید. و بعد این احساس را داشته باشید که شما بیشتر در این موقعیت بوده‌اید و آنچه را که می‌خواستید به دست آورده‌اید.

تخیل به شما اجازه می‌دهد که پاسخ و واکنش خود را نسبت به مشکلات فیزیکی و روانشناختی که به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد، تمرین کرده و برای آن آماده شوید، به نحوی که در در صورت بروز چنین مشکلاتی بتوانید با عزت نفس و کارایی به آن‌ها پاسخ دهید.

در روانشناسی ورزشی از تخیل نیز می‌توان برای پرورش مهارت‌هایی مانند درمان، کنترل و فقدان تمرکز استفاده کرد و نتایج فوق‌العاده‌ای را دریافت کرد.

 

قدرت تخیل در علم ورزش، در اینگونه موارد بسیار سودمند خواهد بود:

  • زمانی که ورزشکار آسیب دیده و به هیچ شیوه‌ی دیگری نمی‌تواند تا اطلاع ثانوی تمرین کند.
  • تجهیزات مناسب در دسترس نباشد و یا اینکه تمرینات به دلایل دیگر ممکن نباشد.
  • زمانی که تمرینات سریع مورد نیاز است.

 

تأثیر قدرت تخیل و تجسم تا دستیابی به ۸ مدال طلا

باب بومن، مربی شناگر مشهور و قهرمان المپیک مایکل فلپس است. او درباره‌ی فلپس می‌گوید:

«مایکل در زمینه‌ی پیش‌بینی و تجسم نتیجه‌ی مسابقات خود بهترین فردی است که دیده‌ام. فلپس توانایی فوق‌العاده‌ای در تجسمِ مسابقه و تصور کردن یک مسابقه‌ی عالی دارد، در حالی‌که روی صندلی خود نشسته یا در آب در حال تمرین است.»

فلپس حتی قادر است مواردی مانند پاره شدن لباس یا شکستن عینک را که ممکن است در طول مسابقات اتفاق بیفتند پیش‌بینی و از قبل تجسم کند و سیستم عصبی خود را برای رؤیایی با آنها آماده می‌کند. با تصور و پیش‌بینی این شرایط، فلپس در صورت وقوع این اتفاقات، تمرکز خود را از دست نمی‌دهد و برای آن آمادگی دارد.

این توانایی فلپس در تجسم دشواری‌ها و برآمدن از پس مشکلات، رقیب صربستانی او یعنی میلوراد کاویک (Milorad Cavic) را در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۹ در میلان با مشکل مواجه کرد.

 

قدرت تخیل و کسب آمادگی

فلپس در سال ۲۰۰۸ در مسابقات المپیک، ۸ مدال طلا به دست آورده‌ بود و بعد از آن دیگر تمرینات دشوار و جدی را پشت سر نگذاشته بود. علاوه بر این، فلپس در شرایطی با رقیب خود مسابقه می‌داد که پیش از مسابقه در جریان یک تمرین با شناگر دیگری از ناحیه‌ی سر برخورد کرده بود، عینکش شکسته بود و یکی از چشمانش تار می‌دید. این یکی از نمونه‌های فوق‌العاده‌ی تأثیر قدرت تخیل بر پیش‌بینی و تجسم آینده برای ورزشکاران و کنار آمدن و کسب آمادگی برای مشکلات پیشِ روست.

هر ورزشکاری برای فتح قله های موفقیت و رسیدن به جایگاه‌های بالای ورزشی در کنار تمرینات مستمر و هدفمند، حتما باید از تصویر سازی ذهنی در ورزش استفاده نماید.

 

تمرین عملی

  • از قدرت خیال خود استفاده کنید و کاملا زنده و شفاف، موفقیتی را که به دنبال آن هستید، تجسم کنید.
  • اجازه بدهید که این تصورات، کامل‌کننده‌ی کارهای روزانه و تلاش‌های شما برای رسیدن به هدف باشند.

درست مثل مایکل فلپس، زمانی که پیروزی خود را تجسم می‌کنید، هیچ شکی در موفقیت و کمال شما باقی نمی‌ماند.

هر چیزی را که بتوانید تجسم کنید، واقعی است.پابلو پیکاسو

 

از قدرت تخیل استفاده کنید تا از مرزهای محدودیت بگذرید

به تخیلات خود بال و پر بدهید، به رویاهای خود ایمان بیاورید، با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید و زندگی ورای همه‌ی محدودیت‌ها را تجربه کنید.

 

تخیلاتی که به واقعیت تبدیل شدند

 

قدرت تخیلقدرت تخیل – این عکس سال 1977 گرفته شده

 

− اختراع تانک

اختراع تانک

۱۳ سال بعد از داستان «سرزمین زرهی» اولین تانک های واقعی ساخته شدند. و برای نخستین بار به صورت گسترده در «نبرد سم» (Battle of the Somme) در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفتند.

 

− اختراع کارت بانکی

اختراع کارت بانکی

از رمان «نگاهی رو به عقب»

شهروندان آرمان شهر این کتاب، کارت هایی به همراه دارند. که با آنها می توانند از اعتبار مالی (بدون حمل کاغذ و پول نقدی.) برای خرید کالا یا دریافت سرویس استفاده کنند.

 

− اختراع اسکنرهای چهره

اختراع اسکنرهای چهره

از رمان «1984»

در رمان «1984» به قلم «جورج اورول» (نویسنده «مزرعه حیوانات»، جامعه ای به تصویر کشیده شده که در آن تمامی اعمال به وسیله «برادر بزرگ» رصد می شود. و مردم در کنترل دائمی اند. نبود حریم شخصی چیز هراس آوری است. دوربین ها در هر گوشه خیابان وجود دارند و پایگاه داده ای بزرگ، هر چهره ای را با بایگانی اطلاعاتش انطباق می دهد، هیچ جایی برای مخفی شدن امن نیست.

 

− سفر به کره ماه

سفر به کره ماه

از کجا: رمان «از زمین به ماه»

«ژول ورن» را به عنوان یکی از مبتکرترین و پرکارترین نویسندگان قرن نوزدهم می شناسند. او با استفاده از علوم مختلف، آینده ای به تصویر کشید که جالب توجه و گاها حتی در دوره خود، مضحک بود. او در یکی از مشهورترین آثارش «از زمین به ماه» بسیاری از جنبه های سفر «آپولو 11» به ماه در سال 1969 را نوشته بود.

 

− اتومبیل های بدون راننده

اتومبیل های بدون

از کجا: فیلم «گزارش اقلیت»

 

− هدفون هندزفری

قدرت تخیل در اختراع هدفون هندزفری

از کجا: رمان «فارنهایت 451»

«ری بردبری» در کتاب موفق خود، «فارنهایت 451»، که در سال 1953 منتشر شد برای اولین بار به گوشی های هدفون قابل حمل اشاره می کند.

 

− داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی

از کجا: رمان «دنیای قشنگ تو» دهه 30 میلادی

 

− ویدئوچت

ویدئوچت

از کجا: مجموعه داستان «رالف 124 سی 41 پلاس»

 

قدرت تخیل به شما اجازه می‌دهد که دسترسی به اهداف را پیشاپیش تجربه کنید.

این امر به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید این اهداف قابل وصول‌اند و به شما این فرصت را می‌دهند که توانایی و قابلیت‌های خود را به سطحی برسانید که ممکن است به شیوه‌های دیگر قابل حصول نباشد.

هر آنچه آدمی در خیال خود تصویر کند، دیر یا زود در زندگی‌اش نمایان می‌شود. برای پیروزی در بازی زندگی، باید نیروی خیالمان را آموزش دهیم.فلورانس اسکاول شین

 

تخیلات خود را فقط به تصویر محدود نکنید و همه‌ی حواس‌تان را به کار بگیرید

تصورات‌تان را زنده‌تر کنید. مثلا، ممکن است شما در تصورات خود نتوانید تصاویر را به درستی تجسم کنید اما در به‌کارگیری حواس دیگر از جمله لامسه، بویایی و حتی شنوایی، توانایی بیشتری دارید. ممکن است شما در افزودن احساسات به تصورات‌تان، قدرت فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

تصویرسازی‌ها و تخیلات خود را با افزودن جنبه‌ها و ماهیت‌های مختلف، زنده‌تر و ملموس‌تر کنید. حواس پنجگانه‌ی شما ابزارهای قدرتمندی هستند که از آنها می‌توانید برای رهاسازی قدرت ذهن، استفاده کنید. تصورات‌تان را رنگی و هیجان‌انگیز کنید.

 

تمرین عملی

  • آنچه را که می‌خواهید در ذهن خود با رنگ‌های زنده و روشن تجسم کنید. از هر کدام از حواس خود که می‌توانید استفاده کنید تا تصوراتی زنده، رنگی و قابل‌لمس داشته باشید.

 

با زنده نگه داشتن کودک درون‌تان، قدرت تخیل خود را به کار بگیرید

بیشتر ما در سنین کودکی، رویا پرداز و مشتاق تخیلات بودیم و عناصری از تفکر جادویی را در اختیار داشتیم. اما شاید بسیاری از ما این ویژگی‌ها را که در زمان کودکی داشته‌ایم، در بزرگسالی از ترس تمسخر دیگران دفن کرده‌ایم. از ترس اینکه مبادا دنبال کردن جنبه‌ی خیال‌پرداز ذهن، آسیبی به ما بزند.

اما این درست همان کاری است که برای افزایش قدرت تخیل خود باید انجام دهید: بها دادن به کودک درون. از خیال‌پردازی در مورد راه‌حل مسائل غیر ممکن نترسید. در تخیلات شما، هر چیزی امکان‌پذیر است. از ایده‌های فوق‌العاده‌ای که از تخیلات‌تان نشات می‌گیرند، استقبال کنید.

 

تمرین عملی

  • به کودک خلاق و رؤیاپرداز درون‌تان اجازه‌ی بروز و ظهور بدهید.
  • برای کودک درون‌تان محدوده‌ی امنی برای اظهار وجود، فراهم کنید. بدون اینکه از انتقادها و قضاوت‌های احتمالی بترسید.

 

مهندسی رؤیا یا مهندسی تخیل

شما هم می‌توانید با به کار بستن این چند مرحله، در زندگی خود به یک مهندس رؤیا تبدیل شوید.

 

تمرینی جهت تقویت قدرت تخیل:

  1. یکی از مشکلاتی را که غیرقابل حل به نظر می‌رسد در نظر بگیرید.
  2. به جای کشمکش و استرس، تصورات خود را رها کنید و اجازه بدهید که قدرت خیال‌تان به احتمالاتی دست یابد که تاکنون به آن فکر نکرده‌اید.
  3. در تصورات‌تان، همه‌چیز را با هم ترکیب کنید و به هم ارتباط بدهید و اجازه بدهید همه‌ی عناصر و احتمالات در کنار هم تصورات شما را بسازند.
  4. همه چیز را از زاویه‌ای نگاه و تجسم کنید که تاکنون به آن فکر نکرده‌اید. به تخیل خود فرصت اوج گرفتن بدهید.
  5. به ایده‌ها فرصت بدهید تا در ذهن و تجسم شما پرورش یابند.
  6. زمانی که به یک درک درونی رسیدید، ایده‌ی القا‌شده را در اختیار بگیرید و روی آن کار کنید.
  7. از محصولات تخیلات‌تان برای ساخت چیزهای جدید استفاده کنید و آنها را به عنوان نمونه‌ی اولیه در نظر بگیرید.
  8. راه‌هایی را تصور کنید که از طریق آن می‌توانید از این نمونه‌های اولیه برای کمک به دیگران بهره ببرید. به این فکر کنید که چطور می‌توانید آنها را قابل دسترس کنید.
تخیل بدون عمل، بی‌فایده است.چارلی چاپلین

 

فواید قدرت تخیل و خیال پردازی برای کودکان و بزرگسالان

بسیاری از افراد احتمال دارد در طول روز مدت زمانی را به خیال پردازی و تخیل بپردازند، بهتر است بدانید که خیال پردازی مزایای باورنکردنی را برای کودکان و بزرگسالان دارد.

 

  1. تقویت حل مشکلتان و مهارت حل و فصل:

خلاق بودن در زمان فراغت نیز می تواند به شما کمک کند بر موانع کاریتان غلبه کنید. شما می توانید به روش های جدید به چالش ها نگاه کنید و راه حل های مناسبی را برای حل و فصل اختلافاتتان در نظر بگیرید.

 

  1. حفظ حافظه:

با توجه به یک مطالعه عصبی جدید، خلاقیت، نورون های بیشتری را در مغز ایجاد می کند.اگر شما در زندگی از تخیل خود استفاده کنید و آن را نگه دارید، 73 درصد کم تر احتمال دارد مشکلات حافظه ای که منجر به زوال عقل می شود را گسترش دهید.

 

  1. تقویت فعل و انفعالات اجتماعی:

اگر می توانید خودتان را در جای دیگران قرار دهید و تصور کنید که بودن در جای آنها به چه شکل است، احتمال بیشتری وجود دارد که با آن ها همدلی کنید. اگر بتوانید ایده های الهام بخشی را برای مقابله با تعارضات مطرح کنید، هشیارتر می‌شوید.

 

  1. خیال پردازی برای تقویت اعتماد به نفس:

به خودتان اجازه دهید تا قوه تخیلتان را تمرین و بیشتر کنید، بدون قضاوت، این به شما کمک می کند که مهارت ها و غرایز خود را درک کنید. اگر می توانید تصور کنید که در سناریوهای مختلف چگونه بازی خواهید کرد، در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که تصمیماتی که برای سلامت کلی‌تان مفید هستند را بگیرید و انتخاب کنید.

 

  1. با خیال پردازی سالم تر و شادتر خواهید بود

جالب است بدانید که خیال پردازی درست شباهت با نوعی هیپنوتیزم سطح پایین دارد و به این ترتیب به هنگام خیال پردازی، استرس و فشار کمتری را تجربه می کنید که همین به معنای سلامت روانی شما است. گفتنی است خیال پردازی در واقع با مغزی سالم تر مرتبط است که باید بدانید با توجه به این واقعیت ثابت شده است که بیماران اوتیسم یا کسانی که دچار آلزایمر هستند، توانایی خود-هیپنوتیزمی را ندارند. از طرفی باید گفت خیال پردازی باعث شادی شما می شود به این دلیل که آرزو و امید ایجاد شده در اثر خیال پردازی با لذت مرتبط بوده.

 

  1. خیال پردازی حس خلاق بودن را در شما ایجاد می‌کند

درست زمانی که مشغول خیال پردازی هستید ذهن شما بین بخش های مختلف مغز سفر می کند و اطلاعاتی را جمع آوری می کند که بعدها ممکن است به هم ارتباط داشته باشند و همین ارتباطات، اکثر اوقات به ایده های جدید و خلاقانه تبدیل می شوند.

 

🔸 به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ” تمرینات ویژه برای تقویت قدرت تجسم و تصویرسازی ” را نیز مطالعه کنید.

تاثیر قدرت تخیل بر ذهن ناخودآگاه

ذهن نیمه هوشیار ما از تخیل و احساس برای برقراری ارتباط استفاده می کند. ما می توانیم بدون به پایان رساندن یک عمل در ذهن خود، آن را تمرین کنیم و این یک تجربه مثبت برای ذهن ماست. ذهن هشیار منطقی است و تحت تاثیر عقاید، نگرش‌ها و رفتارهایی قرار می گیرد که برنامه ریزی شده اند.

ما می‌توانیم باورها، نگرش ها و رفتارهای مثبت در افکار نیمه هوشیار خود را برنامه ریزی کنیم، تا به ذهن خودآگاه ما برای رسیدن به اهداف کمک کند. ذهن نیمه هشیار ما را از طریق تخیل یا تجسم کردن جایی که خود می بینیم، کمک می کند تا فراتر از محدودیت های خود برویم.

 

تمرینات تقویت قدرت تخیل و تصویرسازی:

تمرینات تقویت قدرت تخیل و تصویرسازی

− از قدرت تجسم خود استفاده نمایید.

به‌طور ذاتی همه افراد می‌توانند آنچه را که دیده‌اند یا درک کرده‌اند، در ذهن خود تجسم کنند. کنید برای خرید به یک فروشگاه بزرگ رفته‌اید. از لحظه ورود شروع نمایید. به‌ترتیب، به نام فروشگاه‌ها دقت کنید. هنگام بازگشت و زمانی که در اتومبیل خود نشستید، چشمانتان را ببندید. و سعی کنید نام آنها را به همان ترتیب که به ذهن سپرده بودید، به یاد آورید. علاوه بر اینکه لحظات خوب خرید دوباره برایتان تداعی می‌شود، ذهن خود را نیز تقویت نموده‌اید.

 

− داستان سرایی با کلمات تصادفی

جدولی تهیه نمایید. در هر خانه هر کلمه‌ای که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. سعی کنید هر کدام از این کلمات در یک حوزه خاص باشد. مثلاً آیینه، هواپیما، ظرف غذا، ماوس کامپیوتر و… به‌همین ترتیب به نوشتن کلمات ادامه دهید تا زمانی که خانه‌های جدول پر شود. اکنون با کلمات نوشته شده داستانی بسازید و آن را در ذهن خود تصویرسازی نمایید.

“همین طور که خودم را در آینه نگاه می‌کردم از پله‌های هواپیما بالا رفتم که ظرف غذا از دست خانم مهماندار افتاد و روی ماوس کامپیوتر ریخت.” شاید خنده‌دار به‌نظر برسد اما با خواندن همین یک خط نیز قوه تخیلتان برانگیخته شد و بی‌شک به‌دنبال سایر کلمه‌ها برای ادامه داستان می‌گردید.

 

− رویا پردازی برای افزایش قدرت تخیل و ابتکار

برخی عاشق رویاپردازی هستند. این افراد نه تنها به خلاقیت ذهنی خود بیشتر کمک می‌کنند، بلکه باعث ارتقاء عملکرد ذهن نیز می‌شوند. خیال‌پردازی موجب می‌شود، تخیل در بخش‌های مختلف مغز جریان پیدا کند و اطلاعاتی را گردآوری کند که در آینده هر کدام از این داده‌ها سرنخی می‌شوند برای ایجاد یک نظریه خلاقانه.

در صورتی که از مهارت رویا‌بافی و خیال‌پردازی استفاده کنید، به لحاظ سلامت روانی نیز در شرایط بهتری قرار خواهید گرفت. هنگام خیال‌پردازی ذهن از واقعیت‌ها دور می‌شود و استرس و فشار کمتری را متقبل می‌شود. اگر قرار است تجربه جدیدی داشته باشید، مثلاً می‌خواهید یک کسب و کار آغاز کنید در مورد آینده کاری خود خیال‌پردازی کنید.

با این روش، تصویر بهتری نسبت به موقعیت شغلی جدید به‌دست می‌آورید و می‌توانید در عمل ایده‌های خلاقه‌تر و مطمئناً کاربردی‌تری را ارائه کنید. هنگام رویاپردازی نه تنها قوه تخیل ذهن تقویت می شود، حافظه و ذهن نیز بهبود می‌یابد و کارآیی بالاتری را به‌دست می‌آورد.

 

− گوش دادن به موسیقی

موسیقی تاثیر مثبت و مستقیمی روی حافظه دارد و قدرت تخیل و تمرکز را پرورش می‌دهد. صداهایی که به شما آرامش می‌دهند. و از شنیدن آنها احساس لذت دارید را حتماً در فواصل کاری خود، زمان استراحت و یا قبل از خوابیدن گوش کنید. این موسیقی‌ها ذهن را از افکار مزاحم خالی می‌کند.

قوه تخیل و حواستان معطوف به چیزهای دلپذیری می‌شود که دوست دارید آنها را در زندگی تجربه کنید. با رها کردن ذهن و پر کشیدن به سمت رویاها، قدرت تخیل نیز به کمک شما می‌آید و سفر ذهنی رویایی و بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

اگر احساس می‌کنید موسیقی‌های با کلام به درد شما نمی‌خورند، از صداهای پس‌زمینه یا موسیقی‌های بی‌کلام استفاده کنید. صدای پس‌زمینه، مغز را درگیر می‌کند و پردازش‌های ذهنی در سطح بالاتری انجام می‌گیرد. همین مسئله منجر به خلاقیت می‌شود.

 

− استراحت کنید

اگر احساس می کنید که هیچ فکر و ایده ای به ذهنتان نمی رسد، کاری که در دست دارید را متوقف کرده و استراحت کنید.

 

− مدیتیشن کنید

ذهن سرگردان، نمی‌تواند توانایی‌های خود را برای به‌ثمر رساندن سایر قدرت‌ها نشان دهد. از طریق مدیتیشن افکار خود را مرتب کنید. Meditation به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است.

با این تکنیک، فرد می‌تواند توجه را به درون خود هدایت کند تا به آرامش جسمی و ذهنی برسد. تکنیک‌های مدیتیشن باعث می‌شوند ذهن و احساسات، راحت‌تر هماهنگی خود را به‌دست آورند و متمرکز شوند.

فقط لازم است که محلی آرام و ساکت پیدا کنید، بنشینید و بر روی تنفس کنترل شده تان تمرکز کنید و ذهن خود را از تمامی افکار غیرضروری پاکسازی کنید. سکوت محیط اطراف به شما کمک می کند به مغز خود در کاهش افکار مازاد و تمرکز بر ضروریات کمک کنید. هر چقدر که لازم است به خودتان برای مدیتیشن زمان بدهید تا با ذهنی فعال به سراغ پروژه خود برگردید.

 

− مثبت اندیش باشید

دشمن خلاقیت، عادت مخرب خود انتقادی است. این کار مانع رشد خلاقیت افراد می شود. باید همواره انگیزه داشته باشید و از ایراد گرفتن از خودتان بپرهیزید. این روحیه ی انتقادی با بهره وری و خلاقیت در تضاد است. همواره به خود بگویید که می توانید تلاش کنید تا بدین ترتیب اعتماد به نفس تان افزایش یابد و بتوانید به ایده های جدید دست یابید. به محدودیت های خود فکر نکنید و تمرکزتان را بر نقاط قوت تان قرار دهید.

👈🏾 پیشنهاد می کنیم کتاب 12گام تا مثبت‌اندیشی اثر دکتر محمد سیدا را مطالعه کنید.

 

− توقعات را کنار بگذارید

قدرت خلاقیت شما با توقع داشتن از دیگران و یا حتی خودتان کاهش می یابد. اضطراب در خصوص نحوه عملکرد می تواند خلاقیت را در نطفه خفه کند. اگر توقعات و انتظارات را کنار بگذارید، از حس لزوم راضی نگهداشتن سایرین راحت می شوید و بدین ترتیب به خلاقیت خود بال و پر می دهید.

ترس از انتقاد، ناشی از طبیعت به ارث رسیده انسان است. که نه تنها میخواهد اشیا و مایملک سایر همنوعان خود را به دست آورد، بلکه میخواهد خود را از انتقاد سایرین مبرا نگه دارد. همه به شکلی از انتقاد می‌ترسند و اغلب نزدیک ترین کسان به ما بیش از سایرین از ما انتقاد می‌کنند. انتقاد ترس را در دل انسان می‌کارد … ترس از انتقاد تا حدود زیادی ابتکار را نابود میکند و استفاده از قدرت تخیل را از بین میبرد.بیندیشید و ثروتمند شوید − ناپلئون هیل

 

− مطالعه کنید

یکی از بهترین روش های شارژ مجدد ذهن مطالعه است. کتاب، مجله، مقاله اینترنتی و بسیاری دیگر در دسترس شما هستند تا بتوانید روحی تازه به قوه خلاقیت خود بدهید. اما همه افراد از مطالعه لذت نمی برند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید سعی کنید به تدریج زمان های کوتاهی را در طول روز به مطالعه اختصاص دهید تا به تدریج با عادت مطالعه خو بگیرید. بهتر است روزی نیم ساعت زمان صرف مطالعه مطالبی که با علایق شما در ارتباطند کنید.

خواندن و زمزمه اشعار را فراموش نکنید. شعر، طبیعتاً حس‌وحال بیشتری در متن خود دارد و قوه تخیل و قدرت تجسم را بیشتر به کار می‌گیرد.

👈🏾 مطالعه مقاله چگونه شعر حفظ کنیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

یک پیشنهاد سرگرم کننده جهت تقویت قدرت تخیل و تصویرسازی:

کتاب‌های تخیلی بخوانید و انیمیشن‌های تخیلی ببینید. مطالعه کتاب‌های علمی تخیلی ژول ورن پیشنهاد می‌شود.

ژول ورن، نویسنده علمی تخیلی فرانسوی که برخی او را به حق پدر ادبیات علمی-تخیلی خوانده‌اند.

بعضی از آثار ژول ورن:

  • پنج هفته در بالن
  • سفر به صحرای سحرآمیز
  • هزار فرسنگ زیر دریا

.

دانلود رایگان کتاب های ژول ورن
ویژه اعضای کارگاه حافظه برتر

(برای دانلود روی هر عنوان کلیک کنید )

– دانلود فایل pdf کتاب سفر به مرکز زمین

-دانلود فایل pdf کتاب مدرسۀ رابینسون ‌ها

− دانلود فایل pdf کتاب اژدهای دریایی

دانلود فایل pdf کتاب پنج هفته در بالن

دانلود فایل pdf کتاب سفر به صحرای اسرارآمیز

 

3.9 30 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

94 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه