درمان فراموشی با تقویت حافظه ویژه نوجوانان

درمان فراموشی با تقویت حافظه ویژه نوجوانان

واژه فراموشی برای همه ما واژه آشنایی است. شاید برای همه شما پیش آمده باشد که گاهی در جلسه امتحان، از‌ آنچه خوانده‌اید، چیزی به خاطر نیاورده‌اید، نشانی دوستتان را فراموش کرده‌اید، شماره تلفنی را به یاد نیاورده‌اید، یا نام فرد آشنایی را که بارها او را دیده‌اید، یادتان رفته … .

درمان فراموشی

امروزه شاهد ضعف حافظه در سن‌های مختلف، به‌خصوص ضعف حافظه در جوانان هستیم که این امر نگرانی‌های زیادی را برای افراد به وجود آورده است. فراموشی در جوانی می‌تواند موجب آلزایمر در دوران پیری شود.

با آموزش مداوم مغزتان و کمی زمان گذاشتن برای آن می‌توانید شاهد بهبود هوش و افزایش ظرفیتش باشید. مغز، این ماهیچه غول پیکر تمام بدن شما را کنترل می‌کند. بسیاری از ما به‌ندرت فکر می‌کنیم که باید روی آموزش مغزمان هم سرمایه گذاری کنیم.

دانشمندان بعد از تحقیقات بسیار زیاد به این نتیجه رسیدند که اگر فردی در یک زمینه باهوش نیست، می‌تواند با آموزش مغزش آن را تغییر دهد پس یکی از راه‌های درمان فراموشی «تقویت حافظه» است.

 

دلایل فراموشی در نوجوانان

دلایل فراموشی در نوجوانان

این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

الگوهای خواب:

نوجوانان معمولاً به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب احتیاج دارند. این امر علاوه بر اینکه در رشد آن‌ها تأثیر گذار است روی تمرکز و توانایی به خاطر سپردنشان هم تأثیر می‌گذارد.

تا به حال دقت کردید وقتی خواب نامنظم و نامطلوبی دارید عصبانی می شوید، و حوصله ی انجام کاری را ندارید. با خواب کافی می توانید آرامش را در طول روز برای خود کسب کنید.

اگر می‌خواهید پوست زیبا و سالمی داشته باشید باید خوب بخوابید. چون خواب نامنظم موجب گودی زیر چشم و کدر شدن پوست می شود. با خواب کافی به وزن متناسب خود می رسید و رژیم های غذایی تاثیر بهتری دارند.

بسیاری از درد های مزمن و جسمانی به دلیل خواب ناکافی است. علاوه بر همه ی این ها خواب کافی بر سلامت مغز و تقویت حافظه ی شما تاثیر مستقیم دارد.

از اثر کیفیت و کمیت خواب در قدرت حافظه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. خواب کم باعث خستگی، اختلال در توجه و کم شدن سطح حافظه می‌شود؛ که این امر موجب مختل شدن قابلیت تثبیت و بازیابی اطلاعات در مغز خواهد شد. خواب باعث تثبیت حافظه می‌شود و با تنظیم ساعت‌های خواب به صورت استاندارد ۸ ساعت در شبانه‌روز یا بیشتر، می‌توانیم به درمان اختلال کم‌حافظگی کمک کنیم.

هشدار جدی: طبق تحقیقات کمبود خواب باعث می‌شود تا مغز برای جبران آسیب‌های ناشی از بی‌خوابی برخی از سیناپس‌های خود را نابود کند.

بی‌خوابی شبانه و نبودن شرایط مناسب برای استراحت مغزی باعث ایجاد ضعف حافظه در جوانان در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود.

 

هورمون‌ها:

با افزایش هورمون‌های جدید مغز و احساساتی که اغلب کنترل آن‌ها دشوار است بیش از حد تحریک می‌شوند. با رشد مداوم مغز در دوران نوجوانی این پیشرفت بر عملکرد قسمت‌های مختلف مغز از جمله قشر پیشانی تأثیر می‌گذارد.

تمرکز، برنامه ریزی، حافظه و کنترل رفتارهای اجتماعی می‌توانند به دلیل رشد در مغز اتفاق بیفتد یا از دست برود. در دوران نوجوانی به دلیل تکامل مداوم مغز، فراموشی یک امر اجتناب ناپذیر است.

 

شرایط سلامتی:

گاهی اوقات نوجوان شما از وضعیتی که بر مغز او تأثیر می‌گذارد مانند مشکل تیروئید رنج می‌برد. از دست دادن حافظه با متوقف شدن کارکرد طبیعی تیروئید اتفاق خواهد افتاد.

اگر مشکلاتی در سطح حافظه خود دارید، با یک آزمایش ساده  می‌توانید به داشتن تیروئید کم‌ کار یا پر کار پی برید؛ زیرا تشخیص به‌موقع بیماری تیروئید می‌تواند از عوارض خطرناک این بیماری‌ در بدن جلوگیری کند.

 

افسردگی از مهم‌ترین علل فراموشی ناگهانی:

افسردگی از مهم‌ترین علل فراموشی ناگهانی

ضعف حافظه در جوانان به خصوص افرادی که زمینه افسردگی دارند بیشتر دیده می‌شود. حدود ۱۵ درصد از افرادی که ضعف حافظه دارند از افسردگی رنج می‌برند. امکان دارد برخی از علائم  افسردگی با علائم زوال عقل شباهت داشته باشد؛ مانند کم شدن توانایی در تمرکز، اختلالات خواب و قطع ارتباط با جامعه.

بهتر است بدانید همه این علائم افسردگی، توسط درمان صحیح برطرف خواهد شد. اگر فکر می‌کنید نوجوانتان بیش از حد طبیعی چیزهایی را فراموش می‌کند بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانید روند فراموشی او را کنترل کنید.

 

انجام چند کار مختلف:

دستورالعمل‌ها و فعالیت‌های زیاد در یک روز می‌تواند نوجوان را تحت تأثیر قرار دهد تا جایی که کارهایی که باید انجام شود را به‌طور کلی فراموش کند.

 

شرایط روحی منفی و استرس و اضطراب:

 

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که جوانان در دهه‌های اخیر پیدا کرده‌اند، اضطراب و استرس است که مقدار زیاد آن  می‌تواند باعث تاثیر منفی بر حافظه شود. در‌نتیجه حفظ آرامش، برنامه‌ریزی برای انجام کارهای روزانه، استراحت کافی بر حافظه تاثیرگذار است.

افراد افسرده و افراد مضطرب معمولا با درجات شدیدتری از فراموشی مواجه هستند و اغلب بیش از دیگران در مسائل روزمره زندگی دچار فراموشی می‌شوند.

 

کمبود توجه در حین سپردن اطلاعات

ممکن است کمبود توجه در حین سپردن اطلاعات به حافظه عامل این خطا باشد. (البته به شرط آنکه جنبه همیشگی نداشته باشد.)

به عبارتی تنها مطالبی که مورد توجه ما قرار می‌گیرد، به حافظه سپرده می‌شود. در غیر این صورت حافظه ما در هر لحظه در مقابل سیلی از اطلاعات قرار می‌گرفت که چندان ضرورتی هم برای ما نداشتند. گاهی موضوعی را به یاد نمی‌آوریم چون در زمان دیدن یا شنیدن آن توجه و تمرکز لازم را نداشته‌ایم.

برای نمونه، هنگامی که به شدت نگران بیماری عزیزی بوده‌ایم، همکارمان راجع به یک موضوع مطالب جالبی را گفته است که بعدها آن مطلب را به یاد نمی‌آوریم. بهتر است این حالت را حواس‌پرستی بنامیم.

 

درمان فراموشی با تقویت حافظه در نوجوانان

آیا واقعا راهی برای تقویت حافظه وجود دارد؟ احتمالا وقتی دسته‌کلیدتان را گم می‌کنید یا جواب بعضی سؤالات ساده را درست سرِ جلسه‌ی آزمون‌های سرنوشت‌ساز فراموش می‌کنید، بلافاصله با خودتان گفته‌اید، ای کاش حافظه‌ی بهتری داشتم! خوشبختانه برای تقویت حافظه، راه‌های ساده و زیادی وجود دارد. در این مقاله از وبسایت ذهن برتر با چند روش عالی برای تقویت حافظه آشنا می‌شوید که مخصوصا برای دانش‌آموزان و دانشجویان کاربرد زیادی دارد.

 

علت فراموشی را پیدا کنید

قبل از هر چیز بهتر است علت فراموشی را پیدا کنید. این کار باعث می‌شود تا راه حل بهتری را برای مشکلتان انتخاب کنید. عوامل مختلفی مانند افسردگی، فشار روانی، استرس، اضطراب، سوءتغذیه یا عدم تأمین مواد غذایی لازم در بدن می‌تواند باعث ضعف حافظه شود.

 

بخش به بخش حفظ کردن:

یعنی مطالب به چند بخش تقسیم شده و بخشها به نوبت آموخته می شود. اطلاعات را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا راحت‌تر آن‌ها را به خاطر بسپارید؛ مثلا برای حفظ اعداد می‌توانید آن‌ها را چند رقم چند رقم جدا و حفظ کنید.

بطور مثال دانش آموزی می خواهد علایم اختصاری عناصر شیمیایی را حفظ کند این عناصر را به چند بخش تقسیم می کند و به حفظ کردن هر یک از آن بخشها می پردازد.

 

موضوعات را به یکدیگر ربط دهید

زمانی که یک موضوع را فراموش می‌کنید به دنبال مواردی بگردید که به آن موضوع ربط دارد به‌عنوان مثال هنگامی که نام یک بازیگر را فراموش می‌کنید بازی‌ها و فیلم‌های مختلف او را به یاد آورید. این کار به شما کمک می‌کند تا با یک جرقه کوچک آن چیزی که فراموش کرده‌اید را به یاد آورید.

 

ویژگی‌های افراد مختلف را در ذهنتان مرور کنید

هنگامی که با یک فرد جدید آشنا می‌شوید برای اینکه او را به ذهن بسپارید سعی کنید یک تصویر ذهنی خاص و فراموش نشدنی از نام او بسازید.

این کار باعث می‌شود بخشی از مغز که هیپوکامپ نام دارد با بخش جلویی مغز همکاری کند و این اطلاعات جدید در حافظه طولانی مدتتان ذخیره شود.

 

درمان فراموشی با تقویت حافظه و ساخت یک داستان خلاقانه

یک تکنیک جالب برای یادآوری راحت‌تر لیست کارهای روزانه ساخت یک داستان خیالی با کارهایی است که باید انجام دهید. استفاده از انرژی‌های ذهنی در این قالب باعث می‌شود تا بازیابی اطلاعات راحت‌تر شود. هر چقدر این کار خلاقانه‌تر باشد یادآوری آن راحت می‌شود.

به داستان زیر دقت کنید:

فردا باید لباس‌هایتان را از خشک‌شویی بگیرید و در راه تمبر و تخم‌مرغ بخرید. این کارها را می‌توانید با این داستان در ذهنتان بسپارید: یک تخم مرغ که روی آن تمبر زده شده لیز می‌خورد و روی لباس شما می‌افتاد پس باید حتماً لباستان را به خشک‌شویی ببرید تا به‌خوبی تمیز شود.

 

از حافظه خود کمک بگیرید

درمان فراموشی با تقویت حافظه اتفاق می‌افتد. سعی کنید در طول روز به نوع پوشش دوست یا اعضای خانواده‌تان دقت کنید و لباس‌های آن‌ها را به‌خوبی در ذهن بسپارید سپس قبل از خواب تلاش کنید تا چهار مورد از چیزهایی که به ذهن سپرده‌اید را به یاد آورید.

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلیِ حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید.

 

بازی‌ کنید

بازی‌های معمایی مانند جدول‌های متقاطع یا سودوکو می‌توانند به درمان فراموشی و تقویت حافظه و همچنین به تقویت حافظه بزرگسالان نیز کمک کنند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازی های تمرکزی برای افزایش تمرکز در کودکان و نوجوانان را در وبسایت ذهن برتر مطالعه نمایید و با انواع بازی های تمرکزی برای تقویت حافظه و قدرت مغز آشنا شوید.

بازی های سودمند می تواند تمرکز را ارتقا بخشد و برای حافظه کودکان و نوجوانان بسیار موثر است.

 

تمرین پراکنده یا مطالعه با فاصله

در این روش یادگیرنده به جای اینکه سعی کند تا یکباره و در یک نوبت مقدار زیادی اطلاعات را حفظ کند، وقت خود را تقسیم کرده و چندین بار آنها را مرور می نمایند.

به جای مطالعه‌ی طولانی و پیوسته، در جلسات متعدد و منظم مطالعه کنید.

 

معنی دار کردن مطالب:

منظور از درک یا فهم یک مطلب یعنی معنی دار کردن مطالب است که در این رابطه، شباهتها  و دیگر روابط بین آن مطلب و مطالب قبلا آموخته شده را شناسایی می کنیم که مثلاً تاریخ یک رویداد را در درس تاریخ می توان اگر مصادف با تولد ما در آن روز بود بهتر یاد گرفت.

 

ساخت سلسله مراتبی مطالب یادگیری:

عناصر یا مطالب یادگیری را می توان بصورت یک سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب کرد به نحوی که یادگیری هر عنصر یا تکلیف به یادگیری تکالیف دیگر مربوط باشد.

 

سازمان دادن به مطالب:

یکی دیگر از روشهای معنی دار کردن مطالب سازمان دادن به آنهاست زیرا برای بازیابی بعدی، آن اطلاعات از حافظه ضروری است و فراموشی کمتر است.

 

اطلاعاتی که یاد می‌گیرید را دسته‌بندی و منظم کنید

محققان متوجه شده‌اند که اطلاعات مختلف در حافظه‌ی ما در دسته‌بندی‌های مرتبط و مشخص ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید با دسته‌بندی و جدا کردن اطلاعاتی که یاد می‌گیرید از این ویژگی، بهره‌ها ببرید. کافی است مفاهیم و جملات مشابه را در یک دسته قرار دهید یا یک طرح کلی از یادداشت‌ها و کتاب‌هایی که می‌خوانید درست کنید تا بتوانید مفاهیم مشابه را در یک گروه قرار دهید.

 

کارهای خود را در یک لیست یادداشت کنید

علل فراموشی

نوشتن کارهایی که باید انجام دهید به شما کمک می‌کند تا هر روز بدون فراموشی آن‌ها را انجام دهید. سعی کنید هر شب قبل از خواب لیست کارهای خود را بنویسید و آن را جایی بگذارید که در دسترستان باشد.

تردیدی نیست که استفاده از ابزارهای یادآوری به شما کمک خواهد کرد. مثلا تنظیم یک تقویم آنلاین (مثل تقویم گوگل) که پیام‌هایی را برای یادآوری به تلفن همراه شما می‌فرستد، به شما کمک می‌کند هیچ یک از قرار ملاقات‌ها و جلسه‌های مهم خود را فراموش نکنید یا مثلا نوشتن لیست کارهای روزانه باعث می‌شود، هیچ کدام از کارهای مهمی که در آن روز باید انجام دهید، از قلم نیفتند.

در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت یادگیری تکنیک ها و روش های کاربردی تقویت قدرت مغز، حافظه و تمرکز در دوره ۳ روزه حافظه برتر شرکت نمایید و از مزایای حافظه و ذهنی قدرتمند بهره‌مند شوید.

اگر به دنبال شرکت در دوره ویژه ما برای محصلان سنین ۹ تا ۱۷ سال هستید وارد این صفحه شوید.

خلاصه‌ای از آنچه محصلین در دوره محصلان برتر یاد خواهند گرفت:
  • شخصیت شناسی
  • تقویت هوش هیجانی
  • آموزش مهارت همدلی
  • آمـوزش مهارت تفکر نقاد
  • آموزش مهارت ارتباط موثر
  • مدیریت هیجانات و خلق
  • آموزش مهارت حل مسئله
  • آمـوزش مهارت خودآگاهی
  • آموزش مهارت تصمیم گیری
  • تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس
  • چگونه با بزرگترها برخورد کنند که در هر جمعی شیفته‌ی او شوند.(آداب و تشریفات)
  • استفاده از ذهن کلیدی برای ثروت با تقویت هوش‌مالی
  • تقویت حافظه و تندخوانی
  • برنامه ريزي عصبی كلامی – NLP
  • تکنیک رهایی از احساسات نامطلوب – EFT
  • استفاده‌ی بهینه از فضای مجازی و اینترنت.
  • پیشگیری از آسیب‌های بلوغ
  • دفاع شخصی
  • و…

 

محمد سیدا – موسسه ذهن برتر

3.8 6 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه