برای تقویت حافظه چه کار کنیم

برای تقویت حافظه چه کار کنیم؟

مغز تان را هک کنید، حافظه ی خود را ارتقا ببخشید، تنها با انجام 8 عادت روزانه ی ساده و موثر.

همانطور که در مقاله ی قبلی ” آموزش تقویت حافظه: برای تقویت حافظه چه تمرینی انجام دهیم؟ ” صحبت کردیم، قصد داریم مغز خود را هک کنیم و با چند نکته ی ساده در قالب عادت های زندگی، حافظه ی خود را تقویت کنیم.

در این مقاله می خواهیم در مورد کارهایی که به عنوان یک عادت زندگی، و البته مثبت و خوشایند که موجب تقویت حافظه ی ما می شوند، بنویسیم.

 

1- تاثیر خواب کافی بر تقویت حافظه

خواب کافی و به موقع و منظم یکی از مهم ترین عادت های زندگی است، که می تواند بر خیلی از جنبه های سلامتی ما تاثیر بگذارد.

تا به حال دقت کردید وقتی خواب نامنظم و نامطلوبی دارید عصبانی می شوید، و حوصله ی انجام کاری را ندارید. با خواب کافی می توانید آرامش را در طول روز برای خود کسب کنید.

اگر می خواهید پوست زیبا و سالمی داشته باشید باید خوب بخوابید.

چون خواب نامنظم موجب گودی زیر چشم و کدر شدن پوست می شود. با خواب کافی به وزن متناسب خود می رسید و رژیم های غذایی تاثیر بهتری دارند.

بسیاری از درد های مزمن و جسمانی به دلیل خواب ناکافی است. علاوه بر همه ی این ها خواب کافی بر سلامت مغز و تقویت حافظه ی شما تاثیر مستقیم دارد.

اگر فکر می کنید ذهن شما دچار فراموشی شده است، نگران نباشید و تلقین نکنید که دچار آلزایمر شده اید، نگاهی به برنامه ی خواب خود داشته باشید.

اما چرا تاکید می کنم خواب صحیح؟

خواب صحیح چگونه می تواند موجب تقویت حافظه شود؟ 

خواب صحیح 3 فاکتور اصلی دارد. طول، عرض و عمق خواب.

خواب مفید خوابی است که، به میزان لازم و کافی باشد، بیشتر از 8 ساعت خوابیدن تاثیر سو بر حافظه و سلامتی دارد و هم چنین کم خوابیدن هم موجب ضعف حافظه می شود.

خواب مفید بایستی عرض مناسب داشته باشد به این معنا که در جای مناسب و راحت بخوابید، خوابیدن در اتوبوس حتی اگر 12 ساعت هم باشد خواب مفیدی نیست.

عمق خواب هم مهم است، اگر در هوشیاری بخوابید و دائما حواستان به محیط اطراف باشد خستگی شما رفع نخواهد شد، و حتی موجب کلافگی و ضعف حافظه ی موقتی هم می شود.

 

2- تنفس دیافراگمی

تنفس دیافراگمی به معنای تنفس شکمی است.

شاید برای تان جالب باشد اگر بگویم اکثر مردم تنفس صحیح شکمی را از یاد برده اند، در صورتی که این تنفس است که موجب سلامت جسم و تقویت حافظه ی ما می شود.

به نظر می رسد آسان ترین کاری که انجام می دهیم تنفس است ولی باید به شما بگویم، این تنفسی که الان انجام می دهید اشتباه است. البته اگر به تنفس دیافراگمی هم عادت کنید، برای شما اسان می شود.

افسردگی و اضطراب بیماری هایی هستند که تنفس بر آنها نقش دارد.

در واقع میزان اکسیژنی که شما دریافت می کنید بر سلامت عاطفی شما تاثیر مستقیم دارد. تنفس دیافراگمی موجب خواب راحت و در نتیجه، تقویت حافظه شما می شود. هم چنین دستگاه گوارش اکسیزن کافی را برای انجام هضم و دفع را بدست می آورد.

 

3- قرص و دارو مصرف نکنید.

اگر سلامت مغز و تقویت حافظه برای شما اهمیت دارد، بی دلیل از داروهای شیمیایی و مسکن استفاده نکنید.

این داروها سلول های مغزتان را از بین می برد. اگرچه مصرف دارو گاهی می تواند سلامت را به فرد بازگرداند اما، مصرف بیش از حد همان داروها موجب پیامدهای ناگواری می شود که صد در صد بر مغز و حافظه ی شما تاثیر منفی دارد.

آیا می دانستید چیپس و پفک انگل‌های مغزی هستند؟

4- در لحظه زندگی کنید.

اگر می خواهید بدانید که برای تقویت حافظه چه کار کنیم و ذهنی فعال و حافظه قدرتمند داشته باشید، توصیه می کنم در لحظه زندگی کنید و از زندگی لذت ببرید.

درگیر خاطرات تلخ گذشته نشوید، خاطرات گذشته و استرس زندگی آینده فقط زیبایی های زمان حال شما را می گیرد.

ذهن تان را بی خود و بی جهت درگیر مسائلی که تمام شده اند یا هنوز رخ نداده اند نکنید.

به زندگی خود تنوع ببخشید، تنوع بهترین راه برای تقویت حافظه است. مسیر رفت و آمد خود به سرکار را تغییر دهید مسیرهای جدید را امتحان کنید، دکوراسیون خانه را عوض کنید، لیوانی که همیشه با آن آب می نوشید را تغییر دهید. با دست مخالف مسواک بزنید. تنوع و تغییر هم موجب تقویت حافظه و هم موجب شادی و حس خوب در زندگی تان می شود.

 

5- ورزش کنید.

همیشه شنیدیم برای سلامتی خود ورزش کنید، اگر می خواهید تناسب اندام داشته باشید ورزش کنید، حالا به شما می گوییم اگر راهکار آسان برای تقویت حافظه می خواهید ورزش کنید.

این جمله تعجب آور است مخصوصا برای آنانکه اهل ورزش نیستند،

 

مگر می شود دوید و دمبل زد و تمرین انجام داد و عرق ریخت اما بگوییم راحت ترین راه تقویت حافظه همین است؟

بله می شود. کافی است روی صندلی بنشینید و با تمرکز تمرینات ورزشی را در ذهن خود انجام دهید. با ذهن خود ورزش کنید تا حافظه ی خود را تقویت کنید. البته با تمرکز.

 

6- تاثیر رنگ بر تقویت حافظه

دنیای تان را رنگی رنگی کنید اگر فکر می کنید حافظه تان ضعیف شده است. برای راحت تر به خاطر سپردن و یادآوری اصولی ترین راه یادداشت های رنگی است.

همه چیز با رنگ به خاطر بسپارید.

رنگ ها نوعی انرژی هستند، انرژی الکترومغناطیس که می توانند به اطراف انعکاس پیدا کنند. این رنگ ها بر حالات روحی و ناخوداگاه انسان تاثیر می گذارند. انرژی رنگ ها را دست کم نگیرید و برای تقویت حافظه ی خود از آن استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ” درک حافظه از نظر دیوید توماس ” را مطالعه کنید.

7- استرس قاتل حافظه

استرس یکی از مهم ترین عواملی است که باعث ضعف می شود. از محیط هایی که تنش زا است دور باشید، از آدم هایی که به شما انرژی منفی می دهند و به زمین و زمان ناسزا می گویند دوری کنید.

سعی کنید تا می توانید شادی کنید. در بدترین موقعیت حتی اگر مشکلات بر ششما فشار می آورد یک تمرین ساده انجام دهید، با تمام توانتان دست بزنید، اجازه دهید شادی کم کم در شما رخنه کند.

به گفته کارشناسان:

شادی موجب تقویت حافظه می شود.  

 

8- بازی فکری انجام دهید.

بازی های فکری مانند شطرنج می تواند ذهن شما را فعال کند و موجب تقویت حافظه شود. هم فال است و هم تماشا.

هم می توانید تفریح کنید و هم به سلامت ذهن خود توجه کنید. جدول حل کنید شطرنج بازی کنید، هم از افکار پریشان خلاص می شوید و هم حافظه ی خود را تقویت می کنید.

در پایان مقاله برای تقویت حافظه چه کار کنیم، پیشنهاد می کنیم مقاله ” من آلزایمر دارم یا نه؟ ” را نیز مطالعه کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه