تکنیک های محاسبات ذهنی

اهمیت محاسبات ذهنی

با یادگیری تکنیک های محاسبات ذهنی مثل یك ماشین حساب، سریع و دقیق محاسبه كنید.

محاسبات ذهنی یا mental arithmetic به مسائل ریاضی شامل چهار عمل اصلی گفته شده که به‌صورت ذهنی و توسط مغز و بدون استفاده از کاغذ، قلم و ماشین حساب انجام می‌شود.

این محاسبات ذهنی تنها به عنوان ابزاری برای کمک به بهبود نمرات ریاضی نیست، بلکه به صورت جدی به شما کمک می‌کند:

درک بهتری از مطالب داشته باشید، تصور و تصویرسازی کنید، جزئیات را بتوانید حفظ، دستورالعمل ها را با سرعت و دقت انجام دهید و از همه مهم‌ترتوانایی حل مسئله را در شما تقویت می‌کند که با مشکلات مقابله کنید.

 

مغز همه آدم ها ماشین حساب است

محاسبات ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید.

🔸محاسبات ذهنی را می توان محرک خوبی برای مغز دانست.

اگر برای انجام محاسبات ریاضی به استفاده از قلم و کاغذ یا ماشین‌حساب عادت کرده‌اید، سعی کنید این عادات را کنار بگذارید و حداقل محاسبات ساده ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید. با انجام این کار ذهن خود را به چالشی بزرگ دعوت می‌کنید. این چالش سبب بالا رفتن قدرت تمرکز و افزایش عملکرد ذهن می‌شود.

🔸وقتی مغز با محرک‌های مناسب روبه‌رو می‌شود، می‌تواند مسیرهای عصبی جدیدی پیدا کند. در این حالت، ارتباطات فعلی مغز تغییر می‌کند و نسبت‌به مسیرهای تازه واکنش نشان می‌دهد.به‌کمک این ویژگیِ مغز می‌توان توانایی شناختی را توسعه داد، قدرت یادگیری اطلاعات جدید را در خود به‌وجود آورد و در هر سن‌وسالی حافظه را رشد داد و تقویت کرد.

در گذشته تصور بر این بود که کسانی که محاسبات سریع انجام می‌دهند الزاماً دارای هوش بسیار بالایی هستند اما با فراگیری چند متد ساده و تمرین آنها می توان محاسبات پیچیده را در زمانی بسیار کم انجام داد.

 

چند نمونه از تکنیک های محاسبات ذهنی

 روش سریع در جمع و تفریق:

 روش سریع در جمع و تفریق

 

 

روش سریع ضرب در ۱۰۱:

روش سریع ضرب در ۱۰۱:

 

روش سریع ضرب در ۹۹:

 

روش سریع ضرب در ۹۹

روش سریع ضرب در۱۵:

روش سریع ضرب در۱۵

 

روش سریع ضرب در ۹:

روش سریع ضرب در ۹

 

روش سریع ضرب در ۴:

روش سریع ضرب در ۴

 

فواید محاسبات سریع ذهنی

  • اخذ بهترین تصمیم در کمترین زمان ( مدیریت بحران)
  • تقویت حافظه بلند مدت
  • تبدیل نگرش تک بعدی به چند بعدی
  • افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس
  • افزایش توانمندی سرعت محاسبات ذهنی افراد
  • استفاده از دو نیمکره ذهن به طور همزمان ( مدیریت زمان)
  • آشنایی با دنیای ریاضیات

 

درک اساسی ریاضی، یک غریزه است.

ریاضی مهارت مهمی برای بقاست. مثلا انسان اولیه باید می‌توانست تعداد افراد در قبیله‌ی دشمن را مشخص کند. توانایی انجام ریاضیات در افراد، متفاوت است اما حتی در بزرگسالی هم می‌توان آن را تقویت کرد.

تقویت مهارت ریاضی بر عملکرد حافظه تاثیر می‌گذارد و برای کارهای خلاقانه مفید است. با چیزهای ساده شروع کنید. مسائل ساده‌ی ریاضی را حل کنید، محاسبات روزمره را ذهنی انجام دهید و سراغ ماشین حساب نروید.

 

درک اساسی ریاضی، یک غریزه است.

 

چگونه مهارت‌ محاسبات‌ ذهنی‌ را در خود بهبود دهیم؟

حداقل روزی یک بار چند محاسبه کوچک انجام دهید

تمرین بهترین راه برای تیز بینی در هنگام محاسبات ریاضی است. هر روز روی انواع مختلف مسئله کار کنید: مسئله‌های مربوط به جوع و تفریق، محاسبات درصد، تقسیم‌های طولانی، محاسبات اعشاری و غیره.

  • خودتان را به چالش بکشید تا روی مسئله‌هایی که متوجه شدید در آنها ضعیف هستید، کار کنید. وقتی هنگام محاسبات کسری احساس ضعیف بودن و گیجی می‌کنید، یک یا دو هفته را صرف انجام محاسبات کسری کنید.
  • حتی فقط نگاه کردن به جدول‌های ضرب یا مسئله‌های کار شده مفید است. در نهایت، شما شروع به مشاهده الگوها و روش‌های جدید برای تجزیه و تحلیل مسئله‌هایی می‌کنید که قبلاً ندیده‌اید.

 

روند ذهنی خود را با صدای بلند مرور کنید

گفتن اعداد و پردازش آنها با صدای بلند باعث می‌شود هنگام محاسبه در ذهن، محاسبه را نیز بشنوید. این یک لایه جدید از یادگیری و حفظ علاوه بر آنچه در حال حاضر وجود دارد اضافه می‌کند.

شنیدن گفتن یک عدد، یک نسخه ذهنی دیگر از آن عدد در حافظه فعال شما ایجاد می‌کند. با یک کپی شنیداری و تصویری از عدد، هنگام محاسبات، آسانتر یادآوری می‌شود.

 

تا جای ممکن، محاسبات را در ذهن‌تان انجام دهید

بعد از اینکه محاسبه‌ای را در ذهن خود انجام دادید، آن را با مداد و کاغذ انجام دهید. ببینید آیا جواب یکسانی دارید یا نه.

  • اگرچه انگشتان هم می‌توانند یک روش سریع برای انجام تعدادی از محاسبات در هنگام محاسبه باشند، اما سعی کنید به جای آن به حافظه بصری یا حتی حافظه شنوایی اعتماد کنید.
  • امتحان نکردن خود با اعتماد نکردن به ماشین حساب یا حتی ننوشتن اعداد روی کاغذ، به حافظه کاری، یادآوری اعداد و حتی مهارت‌های دیداری و فضایی شما کمک می‌کند.

 

جداول ضرب را تا ۱۵ به خاطر بسپارید

معمولاً در مدرسه ابتدایی لازم است جداول ضرب را از ۰ تا ۱۰ به خاطر بسپارید. آنها را دوباره تمرین کنید و ۱۱ تا ۱۵ را نیز اضافه کنید.

 

تکنیک ضرب سریع در ۱۱

تکنیک ضرب سریع در ۱۱

 

تکنیک ضرب سریع در۱۲

تکنیک ضرب سریع در۱۲

 

دانستن جدول ضرب و انجام سریع آنها در ذهن، به طور چشمگیری سرعت محاسبات شما را افزایش می‌دهد.

  • به جای اینکه یک جدول ضرب آماده پیدا کنید و آن را پرینت، خودتان جداول ضرب را ایجاد کنید. روش نوشتن جدول ضرب، باعث یادگیری سریع‌تر و حفظ بیشتر در ذهن شما می‌شود. قبل از اینکه شروع به تمرین کنید، آنها را حداقل ۷ بار بنویسید.
  • تا زمانی که مثلا یاد بگیرید حاصل ۶ ضربدر ۱۳ چند می‌شود، روی جدول ضرب کار کنید. تا زمانی که همه ترکیبات را یاد نگرفتید و حفظ نکردید، دست از تمرین برندارید.

 

محاسبات ذهنی ریاضی یک مهارت است

 

محاسبات ذهنی ریاضی یک مهارت است

محاسبات ذهنی ریاضی همانند هر مهارت دیگری به تمرین بسیار نیاز دارد. در این مقاله بخشی از تمرین های لازم جهت تقویت این مهارت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید با استفاده از آنها سرعت خود را بالا ببرید.

برای اینکه به سطح معقولی در بکارگیری ترفندهای محاسباتی برسید، به انجام تمرینات بسیار کامل و جامع نیاز است تا بتوانید تکنیک های آن را به خوبی یاد بگیرید. تمرین های محاسبات سریع ریاضی، انواع ضرب ها و تقسیم ها و جمع و تفریق ها را شامل میشود که در تمامی دوره ها و مقاطع تحصیلی کاربرد دارد.

در دهه 60، در یكی از برنامه‌های تلویزیونی، نوجوانی حاضر می‌شد و در عرض چند ثانیه، جمع و تفریق و ضرب و تقسیم‌های شگفت‌آوری در مغزش انجام می‌داد و برای عده‌ای مایه تحسین می‌شد و برای عده‌ای دیگر مایه غبطه. آن زمان ما این فرد را یك سر و گردن بالاتر از آدم‌های دیگر می‌دانستند.

اما حالا به واسطه گسترش آموزش‌های ریاضی، تعداد افرادی که قادرند محاسبات ریاضی را به صورت ذهنی و با سرعت خیره‌كننده انجام دهند، رو به افزایش است. شما هم با یادگیری و تمرین این تکنیک ها مهارت محاسبه ذهنی خود را به حد اعلای آن برسانید.

 

هر فرد به شرط علاقه و تمرین می‌تواند ذهنش را به ماشین حساب شخصی‌اش تبدیل كند

یادگیری این تكنیك‌ها هیچ محدودیتی ندارد. یعنی همه افراد با هر میزان هوش می‌توانند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهند.

در دنیا  روش مشهوری به نام «تراختنبرگ» وجود دارد که این مساله را اثبات می‌كند. این دانشمند ثابت كرد حتی یك فرد كم‌توان ذهنی هم می‌تواند محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهد.

با یادگیری این تکنیک‌ها مثل یك ماشین حساب، سریع و دقیق محاسبه كنید.

 

 

 

 

مغز همه آدم ها ماشین حساب است.
🔶محاسبات ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید.
🔸محاسبات ذهنی را می توان محرک خوبی برای مغز دانست
  اگر برای انجام محاسبات ریاضی به استفاده از قلم و کاغذ یا ماشین‌حساب عادت کرده‌اید، سعی کنید این عادات را کنار بگذارید و حداقل محاسبات ساده ریاضی را بصورت ذهنی انجام دهید. با انجام این کار ذهن خود را به چالشی بزرگ دعوت می‌کنید؛
🔸این چالش سبب بالا رفتن قدرت تمرکز و افزایش عملکرد ذهن می‌شود.
🔸وقتی مغز با محرک‌های مناسب روبه‌رو می‌شود، می‌تواند مسیرهای عصبی جدیدی پیدا کند. در این حالت، ارتباطات فعلی مغز تغییر می‌کند و نسبت‌به مسیرهای تازه واکنش نشان می‌دهد.به‌کمک این ویژگیِ مغز می‌توان توانایی شناختی را توسعه داد، قدرت یادگیری اطلاعات جدید را در خود به‌وجود آورد و در هر سن‌وسالی حافظه را رشد داد و تقویت کرد.

 

 

4.6 8 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه