معرفی کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد

کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد نویسنده، مدرس و سخنران آمریکایی برای اولین بار در سال 1998 منتشر شد. این کتاب که موضعی روانشناسانه دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هنوز پس از گذشت ۲۳ سال از چاپ، از کتاب های تاثیرگذار به شمار می‌رود. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برتر دنیا این کتاب را تدریس کرده و کلیه مشاوران، روانشناسان و روانکاوان به نام در سراسر جهان نیز خواندن آن را به شدت توصیه می‌کنند.

کتاب نیمه‌ تاریک وجود دبی فورد یک کتاب انگیزشی نیست. بلکه یک کتاب آموزشی در زمینه‌ٔ روانکاوی است که دبی فورد بسیار هنرمندانه دنیای درون انسان را توصیف می‌کند و می‌گوید جهان درونی هر کس چگونه است، فورد معتقد است درون هر انسانی نمونه‌ای از جهان بیرونی اوست.

کتاب نیمه تاریک وجود را دبی فورد راه حلی می داند برای روبرویی با واقعیت های تاریک درون و تلاش برای درک و مصالحه با آنها، در این مقاله از ذهن برتر محمد سیدا خلاصه ای از این کتاب ارزشمند را برای شما دوستان به ارمغان آورده‌ایم.

 

ماجرای نیمه تاریک چیست؟

همه ما انسان‌ها به جز آن بخش روشن و واضح وجودمان که خود و دیگران مدام با آن سر و کله می‌زنیم، بخشی تاریک و فرو رفته در سایه، در اعماق وجود خود و در بخش زیرین لایه آگاهی‌مان داریم. این نیمه تاریک ما انباشتی از تمام صفات و ویژگی‌هایی است که خواسته‌ایم از آن فرار کنیم، آن را پنهان کنیم، چرا که از آن بدمان می‌آمده است.

زمانی که آنقدر درگیر مسائلی مانند «آیا از نظر دیگران خوب هستم؟» یا «نکند به دلیل داشتن فلان ویژگی، برای اطرافیانم یک هیولا به نظر برسم؟» باشید، ناخودآگاه شروع می‌کنید به نقاب‌سازی در بخش بیرونی وجود خود. چیزی که اهمیت دارد این است که دو تکه شدن وجودتان را دریابید و خودتان را گول نزنید.

من ترجیح می‌دهم کامل باشم تا خوب!یونگ

یادتان باشد که هرچه نیمه تاریک خود را بیشتر سرکوب کنید، سایه شما لجبازتر خواهد شد. و آزار و اذیت آن بیشتر و حضورش مداوم‌تر. پس آماده شوید تا همراه کتاب نیمه تاریک وجود دبی فورد، سفری را به سمت اعماق تاریک وجودمان آغاز کنید. این سفریست برای بازگرداندن یکپارچگی خود، یعنی همان زیبایی اصیل وجودی‌‌مان .

 

سایه چیست؟ و چگونه به وجود می‌آید؟

سایه کوله‌باری نامرئی است که ما آن را حمل می‌کنیم و همچنان که بزرگ می‌شویم، تمام جنبه‌هایی را که برای ما‌، دوستان و خویشاوندان‌مان قابل پذیرش نیستند، در آن جای می‌دهیم.

رابرت بلای (نویسنده) معتقد است که :

ما در چند دهه‌ٔ اول زندگی‌مان این کوله را پر می‌کنیم و در بقیهٔ عمر تلاش می‌کنیم که هر آنچه را در کوله‌مان گذاشته‌ایم، برای سبک‌تر کردن بار خود از آن بیرون بریزیم.

ما همواره درباره‌ٔ آنچه سایهٔ درون ماست و قصد مخفی کردنش را داریم، فرافکنی می‌کنیم و به دیگران نسبت می‌دهیم. او همچنین می‌گوید کشف سایه‌ها علاوه بر آرامشی که برای‌مان در پی دارد، ما را از قضاوت کردن دیگران هم باز می‌دارد. چون می‌دانیم هر آنچه به دیگران نسبت می‌دهیم در درون خود ما هم هست.دبی فورد

جهان درون ما مانند هولوگرام روی یک کارت اعتباری است. که در واقع یک تصویر سه‌بعدی است. و ویژگی منحصربه‌فرد آن، این است که هر قطعه از آن را که بخراشیم همان تصویر کلی هولوگرام در آن رویت می‌شود و این یعنی جهان ما تصویری از جهان کل است.

 

راز سایه های دبی فورد

راز سایه های دبی فورد

لایه‌ٔ خارجی شما آن چهره‌ای است که رو به دنیا قرار دارد. این لایه خصوصیاتی را پنهان می‌کند که سایه‌ٔ شما را می‌سازد. سایه‌های ما آن‌قدر خوب استتار شده‌اند که اغلب ما یک چهره‌ به دنیا نشان می‌دهیم. در حالی‌که در واقع آن روی کاملا متضاد در درون ماست.

بعضی از مردم با ایجاد لایه‌ای سخت احساسات خود را مخفی می‌کنند. یا نقابی از شوخ طبعی به چهره می‌زنند تا غم‌هایشان را پنهان کنند. کسانی که عقل کل هستند در واقع حماقت‌شان را پنهان می‌کنند. و برخی دیگر که رفتارهایی خودخواهانه دارند، احساس ناامنی خود را پنهان می‌دارند.

در واقع دبی فورد قصد دارد به این نکته برسد:

«وقتی درک کنید که هر آنچه در دیگران وجود دارد در درون شما هم هست، تمام دنیای شما تغییر می‌کند. هدف ما در این کتاب پیدا کردن و روبه‌رو شدن با تمام مواردی است که در دیگران دوست داریم یا نفرت داریم. وقتی این ویژگی‌های انکار شده را احیا کنیم، دری به دنیای درون‌مان باز کرده‌ایم. وقتی با خودمان آشتی کنیم، با دنیای‌مان آشتی می‌کنیم.»

به محض اینکه با سایه‌های زندگی‌تان روبه‌رو شوید و آن را بشناسید، شفا از راه می‌رسد. و از پس آن عشق وارد می‌شود.دبی فورد - نیمه تاریک وجود

 

کشف نیمه تاریک وجود

وجودتان را مثل یک استخر پر از آب تصور کنید. و ویژگی‌هایی را که از خود می‌رانید توپ‌های پلاستیکی. شما هربار این توپ‌های پلاستیکی را با فشار دست به زیر آب می‌رانید، اما جز خسته کردن خودتان اتفاقی نمی‌افتد. و در نهایت، توپ‌ها به روی آب خواهند آمد.

واقعیت این است که سایه حاصل تفکری است که به ما تلقین کرده تا همیشه انسان خوب و بی‌نقصی باشیم. و به این منظور، همه ما لیست بلند بالایی از «… نباش»ها داریم.

مثلا:

عجول نباش، گستاخ نباش و… در مقابلِ این نباش‌ها، ما برای خودمان یک عالمه «اگر» ساخته‌ایم. اگر مودب بودم، اگر صبور بودم، اگر… و خیال می‌کنیم تنها زمانی خوشبخت و موفق خواهیم بود که این اگرها به واقعیت بپیوندند.

درحالی‌که نمی‌دانیم همان جنبه عجول یا گستاخی که سعی در پنهان کردن و طرد کردنش داشته‌ایم، می‌توانست در صورت پذیرش و مواجهه، صورت مثبت خود، یعنی صبور و مؤدب‌بودن را به ما هدیه دهد.

این مثال می‌تواند موضوع را روشن‌تر کند:

پدربزرگی با دو نوه خود به طویله‌ای می‌رود. یکی از نوه‌ها بلافاصله از بوی بد پهن‌ها که به کفشش می‌چسبند شکایت می‌کند و می‌خواهد که زودتر از آنجا بروند. اما نوه دیگر با خوشحالی ابراز می‌کند که بوی پهن نشانگر آن است که شاید یک اسب این دور و برها باشد. پس سعی کنید امکان‌هایی را که در هر پدیده منفی وجود دارد کشف کنید. و به خودتان هدیه دهید. پس سعی کنید امکان‌هایی را که در هر پدیده منفی وجود دارد کشف کنید و به خودتان هدیه دهید.

 

سایه‌ها در وجود هر شخص شکل‌های مختلفی دارند:

ترس، حسادت، جاه‌طلبی، تنبلی، فریب‌کاری و غیره.

این ویژگی‌ها با شدت‌های متفاوتی در وجود انسان‌ها نمود پیدا می‌کنند. و نمی‌توان معیاری مشخص برای آن‌ها در نظر گرفت. دبی فورد در این اثر سایه‌های شخصیتی هر انسان را نیمه تاریک وجود می‌نامد.

‌🔸 پیشنهاد می کنیم “خلاصه کاربردی کتاب نیمه تاریک وجود دبی فورد” را نیز مطالعه کنید.

درباره کتاب نیمه تاریک وجود

دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود بعد از آنکه درک روشنی از جهان درون‌مان به ما می‌دهد، کمک می‌کند تا آنچه را سال‌هاست مخفی کرده‌ایم از گنجینه‌ٔ وجودمان بیرون بکشیم. دبی فورد باور دارد که یافتن سایه‌های وجودمان نوعی پذیرش است که باعث می‌شود مشکلاتمان را شناسایی کنیم. و برای همیشه از آنها رها شویم.

در وجود هر انسانی یک الهه یا خدا در حال رشد است که فقط یک آرزو دارد؛ می‌خواهد متولد شود.

 

نقد و بررسی کتاب نیمه تاریک وجود‌

نقد و بررسی کتاب نیمه تاریک وجود‌

برای قضاوت نشدن، پذیرفته شدن، محترم ماندن و در نهایت داشتن زندگی سالم و شاد باید درون خود را شناخت و با آن مواجه شد. بسیاری از انسان‌ها تلاش می‌کنند تا احساسات منفی‌شان را انکار و یا پنهان کنند. تا در جامعه پذیرفته شوند. این احساسات همان سایه‌ها یا نیمه‌ی تاریک وجودمان هستند که همیشه برای روبرو شدن با آن‌ها مقاومت می‌‌کنیم و از شناخت و تحلیل کردن‌شان طفره می‌رویم.

کتاب نیمه‌ تاریک وجود با ارائه‌ی روش‌ها و تمرین‌های موثر کمک می‌کند. تا از سایه‌های درونی خود که از چشم دیگران پنهان کرده‌ایم، آگاهی پیدا کنیم و برای رشد و ارتقای شخصیت خود تلاش کنیم.

در پایان هر بخش از کتاب نیمه تاریک وجود دبی فورد، تمریناتی در جهت عملی‌کردن گفته‌های کتاب به خواننده داده شده است.

اگر احساس رضایت درونی نسبت به خودتان ندارید. یا اگر مدام در حال قضاوت کردن دیگران هستید، شک نکنید سایه‌ای در درون‌تان انتظار می‌کشد که شما سراغش بروید، اگر نمی‌دانید این کار را چگونه انجام بدهید، مطالعه‌ٔ این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید زندگی تان دگرگون شود، این کتاب را بخوانید و تمرین های آن را انجام دهید. و بدانید غیر ممکن است که این کتاب را درک کنید. و دگرگونی ژرفی در زندگی احساس ننمایید!

دانلود رایگان فایل صوتی کتاب نیمه تاریک وجود همراه با pdf خلاصه کتاب نیمه تاریک وجود دبی فورد و تمرینات و نقشه ذهنی در باشگاه کتاب‌خوانی سوپرمایند.

این کتاب تجربه‌ٔ جذابی از خودشناسی، روانکاوی و پیشرفت شخصی است که حتی ارزش چندبار خواندن را دارد.

4.3 3 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه