۹ راهکار برای اینکه كاری كنید كه هر کسی همیشه دوستتان داشته باشد

۹ راهکار برای اینکه كاری كنید كه هر کسی همیشه دوستتان داشته باشد

كاری كنید كه هر كسی همیشه دوستتان داشته باشد.

واقعیت این است كه علاقهِ ما به دیگران یا بیزاری ما از آنها بر پایهِ مجموعهِ مشخصی از فرایندهای عمدتاً ناهشیار استوار است.

آیا دوست دارید به سرعت در روابطِ خود با دیگران، بهبودهای عظیم ایجاد کنید؟

اگر جوابِ شما مثبت است حتماً این سری مقالات از وبسایت ذهن برتر را تا انتها دنبال کنید.

 

همیشه دوستتان داشته باشد

در ادامه، ۹ قانون و پدیده روان‌شناختی را بررسی خواهیم كرد كه بر تصورات ما درباره‌ی دیگران تاثیر می‌گذارند و حتی آنها را تغییر می‌دهند. به این ترتیب میتوانید كاری كنید كه هر کسی دوستتان داشته باشد.

 

۱- قانون تداعی (ارتباط)

قانون تداعی

اگر می خواهید کسی شما را دوست داشته باشد سعی کنید زمانی با او صحبت كنيد كه سرحال و با روحیه باشد یا ذوق و شوق داشته باشد‌!

به‌طور خلاصه از طریق همراه كردن خود با محرک‌های خوشایند، دیگران به-تدریج شما را با این احساس‌ها تداعی خواهند كرد.

به عبارت دیگر، دیگران بین شما و احساس‌های خوشایند ارتباط برقرار خواهند كرد.

برای مثال اگر در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات باشید، آن احساس‌های خوشایند را با هر كسی كه در آن زمان در كنار شما است، تداعی خواهید كرد. در نتیجه، آن شخص را بیشتر دوست خواهید داشت. برعكس، وقتی که برای مثال سردرد دارید، تمایل پیدا می کنید افرادی را كه در كنارتان هستند كمتر دوست داشته باشید!

بنابراین، اگر می خواهید کسی شما را دوست داشته باشد سعی کنید زمانی با او صحبت كنيد كه سرحال و با روحیه باشد یا ذوق و شوق داشته باشد.

 

2- مواجههِ مكرر

۹ راهکار برای اینکه كاری كنید كه هر کسی همیشه دوستتان داشته باشد

پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند كه هر چه بیشتر با كسی تعامل داشته باشید، او شما را بیشتر دوست خواهد داشت.

به عقیده مورلند و زایونک:

” مواجهه‌ی مكرر با هر محرکی (در این جا یك شخص) موجب شناخت بیشتر و دوست داشتن بیشتر می‌شود، به شرط اینكه واكنش اولیه منفی نباشد.”

مواجهه، همراه با عنصر بدیهی تكرار، به تنهایی میتواند میزان فروش یا رأی مردم را افزایش دهد.

این ویژگی رفتار بشر، چنان نیرومند است كه بر اساس مطالعات انجام شده، حتی یك حرف الفبا كه در اسم ما وجود دارد در مقایسه با حرفی که در اسم ما نیست، به‌نظرمان جذابتر می آید. شما فقط از طریق حضور بیشتر در كنار یك شخص، به راستی توجه و علاقه‌اش را جلب خواهید كرد.

۹ راهکار برای اینکه كاری كنید كه هر کسی همیشه دوستتان داشته باشد

گاهی این اشتباه را مرتکب می‌شویم که سعی می‌كنیم مرموز، کناره‌گیر و بی‌تفاوت یا غیرقابل دسترس برای یک شخص به‌نظر برسیم، اما با این كار، تعداد تعاملات خود را کاهش می‌دهیم.

 

3- محبت و دلبستگی متقابل

محبت و دلبستگی متقابل

مطالعات بی‌شمار ثابت كرده است كه ما تمایل داریم كسانی را كه دوستمان دارند، بیشتر دوست داشته باشیم. وقتی می‌فهمیم كه شخصی نظر خوبی نسبت به ما دارد، ما نیز به‌طور ناخودآگاه او را دوست داشتنی‌تر احساس می‌كنیم.

“برای جلب علاقه، باید اظهار علاقه‌مندی کرد.”

دیل کارنگی

بنابراین اگر «واقعا» کسی را دوست دارید و به او احترام میگذارید باید او را از احساس واقعیتان آگاه كنید.

“خودخواهی یعنی انتظارِ تعریف از دیگران داشتن بدون تعریف از دیگران.”

پیکاسو

 

4- شباهت‌ها

ما كسانی را كه شبیه‌مان هستند و علائق مشابهی با ما دارند، بیشتر دوست داریم. ممکن است فردی به این دلیل كه با ما خیلی تفاوت دارد، برای ما جالب و جذاب به‌نظر برسد ولی این شباهت‌ها و نقاط مشترك است كه علاقه را بوجود می‌آورد.

مشابه، مشابه را جذب می‌كند.

وقتی با شخص مورد نظر صحبت می‌كنید، دربارهِ چیزهایی كه هر دو از آنها لذت می‌برید و در آنها اشتراك دارید گفتگو کنید.

 

5- چه احساسی در او ایجاد می کنید

احساسی كه یك شخص درباره‌ی شما دارد، تا حد زیادی وابسته به احساسی است كه باعث می‌شوید او درباره‌ی خودش داشته باشد.

آنچه اهمیت دارد این است كه وقتی در كنار شماست، چه احساسی در او ایجاد میکنید. آیا هرگز توجه كرده‌ايد كه بودن در كنار شخص مودب، مهربان و صمیمی چقدر خوشایند است و بر عكس، پنج دقیقه در کنار فردی بودن كه همیشه، از هر كس و هر چیزی ایراد میگیرد، چقدر آزاردهنده است؟

سپاسگزاری و ارج نهادن به دیگران، نشان بزرگی و توانایی است.حکیم ارد بزرگ

 

6- حسن تفاهم

 

حسن تفاهم

حسن تفاهم موجب اعتماد میشود و به شما امكان میدهد بین خودتان و شخص دیگر پل روان‌شناختی بزنید. وقتی دو نفر با یكدیگر «جور» باشند، احتمالا گفتگوی آنها مثبت‌تر، راحت‌تر و امیدبخش‌تر خواهد بود. وقتی حركت‌ها و حالت‌های سر و دست شخصی مثل ماست یا كلمه‌ها و جمله‌ها را مثل ما به كار می‌برد، او را دوست داشتنی احساس می‌کنیم.

 

۲ توصیه موثر برای پی‌ریزی حسن تفاهم:
  1. همسان كردن ژست، قیافه و حركات: برای مثال اگر فردی دستش را داخل جیبش گذاشته است شما هم دستتان را در جیبتان بگذارید.
  2. همسان-كردن روش صحبت‌كردن: سعی کنید آهنگ و سرعت حرف زدنتان را با او یکسان کنید. اگر با لحن آهسته و آرام صحبت می‌كند، شما هم همین‌كار را بكنید. اگر سریع حرف میزند شما نیز سریع حرف بزنید.

 

7- كمك كردن او به شما

كمك كردن

پژوهش‌های انجام شده دربارهِ سرشت بشر نشان داده‌اند كه مردم پس از صدمه زدن به دیگران از آنها بیشتر بدشان می‌آید. نكته اینجاست که وقتی به دیگری صدمه میزنیم، چه عمدی و چه اتفاقی، به‌طور ناخودآگاه به سمت تنفر و بیزاری از او کشیده می شویم. این حالت تلاشی است برای کاهش ناهماهنگی. این پدیده به صورت معكوس هم اتفاق میافتد. وقتی برای شخصی کار خوبی انجام می دهیم، علاقهِ بیشتری به او پیدا می‌كنیم.

اگر در حق کسی لطفی کنیم، احتمال دارد احساس‌های مثبتی به او پیدا كنیم.

اگر بتوانید كاری كنید كه آن شخص بدون احساس اجبار، لطف كوچكی به شما كند، این کار باعث ایجاد احساس محبت و مهربانی در او نسبت به شما خواهد شد.

 

8- او هم یك انسان است

۹ راهکار برای اینکه كاری كنید كه هر کسی همیشه دوستتان داشته باشد

اگر ببینید شخصی که مورد تحسین و تمجید شماست كار احمقانه یا ناشیانه‌ای انجام می‌دهد، او را بیشتر دوست خواهید داشت. برخلاف اعتقاد عامه مردم، شخصی بی‌نقص و با اعتماد به نفس بودن نتیجهِ دلخواه را به بار نخواهد آورد. به این معنی که به ندرت باعث میشود دیگران شما را دوست بدارند و تصویری مثبت دربارهِ شما داشته باشند.

خودتان را دست بندازید! وقتی می‌خواهید دوست داشتنی‌تر به‌ نظر برسید، كار دست‌پاچه كننده‌ای انجام دهید و به خودتان بخندید! سعی نکنید آن كار را نادیده بگیرید یا وانمود كنید كه چنین اتفاقی نیفتاده است. سرزنش كردن خود به شوخی، روش فوق‌العاده‌ای برای خودشیرینی کردن پیش دیگران است.

نشان دادن این كه می توانید به خودتان بخندید، باعث میشود خوش برخورد و دوست‌داشتنی‌تر به‌نظر برسید. این جنبه از طبیعت بشر، بسیاری از مردم را به اشتباه می‌اندازد، زیرا واقعیت این است كه ما افراد با اعتماد به نفس را دوست داریم.

اما كسی كه اعتماد به نفس دارد و از خودش مطمئن است، میتواند به اشتباهات خود بخندد و از این كه مردم بدانند او نیز یك انسان است، باكی ندارد. بنابراین، می‌بینید كه این دو موضوع، مغایر هم نیستند.

اگر طلب دشمن هستی خود را از دوستانت برتر بدان ولی اگر دوست می‌خواهی بگذار دوستانت خود را از تو برتر بدانند.دیل کارنگی

 

9- نگرش مثبت

نگرش مثبت

چنانكه پیشتر نیز گفته شد، همهِ ما معمولاً افرادی را كه شبیه‌مان هستند، دوست داریم. اما این قاعده یك استثناء دارد. هیچکس دوست ندارد بیشتر وقت‌ها در كنار یك شخص بی‌حوصله، دلخور و بدبین باشد.

محبوب‌ترین فرد کسی است که هم خود بانشاط است و هم به دیگران نشاط می‌بخشد.علامه دهخدا

همه‌ی ما دنبال افرادی هستیم و كسانی را دوست داریم و تحسین می‌كنیم كه دیدگاه و نگرشی مثبت و شاد به زندگی دارند. نگرش مثبت نسبت به زندگی، همانند اعتماد به نفس، به شما كمك می‌كند به انسانی فوق‌العاده جذاب تبدیل شوید كه دیگران را مجذوب خودتان می‌كنید و هر کسی را به دوست داشتن خود وا می‌دارید.

محبوب‌ترین فرد کسی است که هم خود بانشاط است و هم به دیگران نشاط می‌بخشد.علامه دهخدا

 

5 2 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

15 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه