تقویت هوش و حافظه در کودکان و نوجوانان

راه کارهای تقویت هوش و حافظه در کودکان و نوجوانان

آیا می‌خواهید فرزند شما نابغه باشد؟ چگونه به تقویت هوش و حافظه کودکانمان کمک کنیم و فرزندانی باهوش تربیت کنیم؟

بهترین خواسته‌ی‌ شما برای فرزندتان چیست؟
خوشبختی؟
لذت؟
اعتماد؟
محبوبیت؟
بهتر است همه‌ی این ایده‌ها و خواسته‌ها را کنار بگذارید. به کودک خود کمک کنید تا پتانسیل خود را به بهترین شکل ممکن بروز بدهد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در تقریباً همه سنین به خصوص کودکی و نوجوانی، تقویت و افزایش هوش است.

چه عواملی باعث می‌شود که یک کودک به بزرگسالی باهوش و بااستعداد تبدیل بشود؟ ویژگی‌های کودک باهوش چیست؟

 

ویژگی‌های یادگیری کودک باهوش

  • کودک باهوش فراوان‌تر از دیگر همسالان خود در به خاطر آوردن مطالب و موضوعات سرآمد و ممتاز می باشد.
  • در مقایسه با سن و سالشان بر واژه‌های فراوان و تکمیلی تسلط دارند.
  • کودک باهوش بسیار سریع داده ها و مسائل موجود را می‌فهمند و خوب تجزیه و تحلیل و استنباط می‌کنند.
  • به کتاب خواندن علاقمندند و اغلب کتاب‌های بزرگسالان را انتخاب می‌کنند.
  • از موضوعات و مباحث پیچیده معرض نیستند و به دنبال کردن مسائل رغبت دارند.

 

ویژگی‌های انگیزشی کودک باهوش

− فعالیت‌ها و امورات معمولی و ساده آنان را خسته می‌سازد.
− صحیح و غلط بودن ، خوب و بد برای آنان برجسته است.
− بیشتر قضایا و سوژه های پراهمیت و مبهم و وسایل مختلف و متنوعی را مورد بررسی و داوری قرار می‌دهند.

 

ویژگی‌های خلاقیت کودک باهوش

− در ارتباط با اغلب موضوعات و سوژه ها کنجکاو هستند.
− در شرایط و وضعیت هایی که امکان دارد برای سایر افراد طنزآمیز نباشد شادابی و بذله‌گویی هوشمندانه‌ای می‌کند.
− به سرگرمی‌ها و بازی‌های ذهنی ، تخیلی و تصوری گرایش و رغبت فراوانی دارد. به تصحیح نمودن ، به حرکت درآوردن و خلق چیزها میل و اشتیاق زیادی دارند.

 

ویژگی‌های رهبری کودک باهوش

− زمانی که از آنان کاری تقاضا می‌شود نسبت به همسالان خویش با اعتماد به نفس عمل می‌کند.
− خود را با شرایط جدید هماهنگ می‌سازد.
− تمایل دارد بر دیگر همسالان خود رهبری و مدیریت داشته باشد.
− در اندیشه ها و کارهای خویش منعطف می باشد.

برجسته‌ترین ویژگی شاخص در بچه‌های باهوش ، فعال بودن مغز و فکر آنان است. فارق از آنکه یک بچه‌ی باهوش در حوزه‌ی درسی و در فضای مدرسه ترقی می‌کند یا نه ، علاقه و رغبت به فراگیری و نبوغ و قریحه به صورت طبیعی در آنان وجود دارد. آیا می‌خواهید فرزند شما نابغه باشد؟

 

راه‌های تقویت هوش و حافظه در کودکان و نوجوانان

 

تقویت هوش و حافظه در کودکان

∴ بازی برای هوش

آموزش‌هایی که کودک در سال های ابتدایی دریافت می‌کند، بسیار مهم است. به محض اینکه کودکتان کمی بزرگ‌تر شد، از بازی‌های ذهنی متناسب با سنش برای رشد خلاقیت در او استفاده کنید و بازی های خلاق نه تنها رشد سلول های مغز را تحریک می کند بلکه در بالارفتن درصد بهره هوشی در کودکان نیز موثر است. هرقدر کودک بیشتر به بازی‌های خلاقانه بپردازد، فایده بیشتری از آن خواهد برد.

بازی‌های نمایشی یکی از عالی‌ترین بازی ها و سرگرمی ها جهت پرورش ذهن و هوش بچه‌هاست.  زمانی که با بچه ها اقسام و اشکال گوناگون وضعیت های مختلف را بازی می کنید به صورت ضمنی و تلویحی به آنان نکات فراوانی یاد خواهید داد.

انواع بازی‌های ابتکاری و سازنده نظیر اسباب‌بازی‌های علمی ، مکعب های ساختنی ، شطرنج و پازل ، گل مجسمه سازی و وسایل آواز و موزیک را در دسترس کودکان قرار دهید.

از تجهیزات ورزشی همانند توپ ، بدمینتون ، دوچرخه و … برای انواع بازی-های فیزیکی و جنبشی بهره بگیرید. از بازی‌هایی همانند بازی با واژه ها ، بازی روی کاغذ ، بازی‌های جمعی جهت پرورش تعاملات و مهارت‌های اجتماعی کودکان بهره ببرید.

انواع بازی‌های فکری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح کنید و برای حل این مشکلات و مسائل ساختگی، از کودکان‌تان کمک بخواهید. بگذارید با وضعیت‌های دشوار و موقعیت‌های پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌های پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو کنند.

شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فکری، همگی برای مغز کودک همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند سودوکو (جدول اعداد) علاوه بر اینکه می‌توانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای کودک شما باشند، تقویت‌کننده توانایی تفکر استراتژیک، حل مشکلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند.

 

∴ ورزش، ورزش، ورزش!

 

 

مطالعات گروهی از دانشمندان آمریکایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌های ورزشی کودکان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شرکت کردن کودکان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در کارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.

انجام ورزش و یا حتی بازی‌های بچه‌گانه که سبب شرکت آنها در فضای باز و یک کار گروهی می گردد در افزایش هوشمندی آنها بسیار موثر است.

همچنین در مطالعات آنها ثابت شده بیشتر زنانی که در موقعیت کاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران کودکی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی‌ ورزشی شرکت داشته‌اند.

زنانی که مدیرعامل شرکتهای مهمی بودند 81% در ایام کودکی در بازیهای تیمی شرکت فعالانه داشته اند.
ورزش چگونه به تقویت هوش و حافظه کمک می کند؟

ورزش با تحریک سلول‌های عصبی، تولید آن‌ها را سرعت می‌بخشد، ارتباطات آن‌ها را قوی‌تر و از آن‌ها در برابر صدمات محافظت می‌کند. به این ترتیب مغز شما با بهینه‌ترین ظرفیت ممکن کار خواهد کرد.

پس به جای اینکه پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر است با کودکتان توپ‌بازی کرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست کودک خود را به شرکت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق کنید. همچنین اندام مناسب توانایی یادگیری شما را افزایش می‌دهد. بعد از ورزش، افراد لغات جدید را 20 درصد سریع‌تر یاد میگیرند.

انجام دادن تمرینات هوازی باعث افزایش سرعت گردش خون در بدن شما خواهد شد. با افزایش سرعت گردش خون در بدن، اکسیزن بیشتر به سلول های مغز می رسد و این سلول ها قادر خواهند بود که وظایفشان را به خوبی انجام دهند. اگر دنبال راه‌های تقویت حافظه و هوش هستید، حتما روزانه بخشی از زمان خود را به تمرینات هوازی اختصاص دهید.

 

∴ تقویت هوش و حافظه کودکان با بازیهای ویدئویی و کامپیوتری

دیده شده کودکانی که از این بازیها استفاده کرده اند قدرت خلاقیت و تفکر و برنامه ریزی بهتر و مناسب‌تری داشته‌اند. شاید تعجب کنید چون بازی‌های کامپیوتری شهرت بدی پیدا کرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بله، درست است که بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفکری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های کامپیوتری صحبت می‌کنیم که مهارت‌های فکری و استراتژیک و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت کودک را پرورش داده و کارگروهی را به او آموزش می‌دهند.

امروزه در دنیا بعضی شرکت‌های معتبر ساخت بازی‌های کامپیوتری، در تلاش هستند تا بازی‌های آموزشی‌ای بسازند که پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌های ذهنی کودکان خردسال (حتی کودکان نوپا) باشند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که انواع بازی‌های کامپیوتری آموزشی را بازی می‌کنند، نسبت به آنهایی که این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند از قدرت درک و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند. اخیراً در انگلستان بعضی از معلم ها از این بازیها در کلاس درس برای آموزش بهتر دروس استفاده می نمایند.

 

∴ همیشه در جست‌وجوی دانش و یادگیری

محققین معتقدند که والدینی که کودکان خود را به ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق کرده و کنجکاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند؛ اینکه «جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد».

از کودکان‌تان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از کنجکاوی آنها حمایت کنید، نکات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق کنجکاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارک‌های حیوانات از این جمله‌اند.

 

∴ کتاب، دوستی که هوش هدیه می‌دهد

 

 

یکی از ارزانترین و قابل دسترس ترین امکاناتی که می‌توان از آن برای افزایش هوش فرزندتان استفاده نمایید استفاده از کتاب و کتابخوانی است. سعی کنید از همان سنین پایین برای آنها کتاب های عکس دار بخوانید.مطالعه روشی است که قدرت شناخت کودک را بسیار تقویت نموده و در هر سنی به آنها کمک می نماید.

مطالعه باعث می شود ذهن شما استرس‌های بیرونی را لغو کند. مطالعه و خواندن روزنامه ، مجله ، کتاب و… علاوه بر افزایش میزان معلومات موجب می‌شود که ذهن شما در تشخیص الگو ها و درک فرآیند با دقت بالاتری عمل کند.

کتاب یکی از روش‌های مفید قدیمی ‌است که امتحان‌اش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تکنولوژیک امروزی برای تقویت هوش، دست‌کم گرفته می‌شود؛ در حالی که کتاب قابل دسترس‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی کودکان در تمامی ‌سنین است. برای کودکان‌تان از سنین پایین‌تر کتاب خواندن را شروع کنید. آنها را برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام کنید و کتابخانه منزلتان را پُر از کتاب کنید

 

∴ برای فرزندان خود داستان های خیالی بخوانید

اگر می خواهید فرزندانتان خلاق و باهوش باشند، برایشان داستان تخیلی بخوانید. هرقدر که برای بچه ها بیشتر داستان بخوانید، به خصوص داستان های تخیلی، فرزندانتان باهوش تر خواهند بود.

داستان برای بچه ها، مانند سوختی است که برای به راه انداختن تخیل آنها ضرورت دارد. زمانی که بچه ها داستان را می شنوند، آن را در ذهن خود تجسم می کنند و شکل می دهند. با خواندن داستان، در دنیای زیبایی را بر روی بچه ها می گشاییم. دنیایی بی پایان که نکات زیادی برای تفکر در اختیار بچه قرار می دهد. بچه ها درمورد شخصیت های داستان، قیافه شان، کارهایشان و محیطی که در آن قرار دارند، فکر می کنند و آنها را تخیل می کنند.

البته بسیار بهتر است که خودتان داستان را برای بچه ها بخوانید. اما اگر فرصت کافی ندارید می توانید از سی دی ها و یا نوارهای داستان برای بچه ها استفاده کنید.

اگر کودکی دارید که در حال یاد گرفتن مهارت خواندن است، کتاب نخوانید، با آنها کتاب بخوانید!

موقع خواندن کتاب توجه او را به کلمات جلب کنید. فقط نخوانید. و او تصاویر کتاب را نگاه کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این استراتژی سواد اولیه بچه‌ها را بالا می‌برد، حتی بچه‌های عقب‌مانده.

«از کودک خود بخواهید کنارتان روی مبل بنشیند و با هم به خواندن کتاب بپردازید. کتاب‌ها را بیرون و در سبد، طاقچه، قفسه‌ی کتاب و میز چای‌خوری بگذارید. تا در دسترس کودک باشد. کتابی را که می‌خوانید با کودک خود سهیم شوید. و از او بخواهید که همین کار را انجام بدهد. با این روش نه تنها جرقه‌ی مکالمه بین شما و کودک‌تان زده می‌شود، بلکه دامنه‌ی واژگان و درک مطلب او نیز افزایش می‌یابد.»

مطالعه مغز را تحریک می‌کند تا با جهان ارتباط برقرار کند و دانش پیش‌زمینه‌ای درباره‌ی جهان به‌دست بیاورد. مطالعه پایه و اساس هرگونه یادگیری است و کودک را قادر می‌سازد تا محتوای همه‌ی زمینه‌ها از جمله ریاضی و علوم را جذب کند و آنها را به‌کار بگیرد.

 

∴ الفبای موسیقی، الفبای هوش!

 

الفبای موسیقی، الفبای هوش

 

نواختن یک ساز را بیاموزید. شاید شنیدن سر و صدای ناهنجار کودکتان در حالی که مشغول تمرین نوازندگی و آموختن موسیقی است اصلا لذت‌بخش نباشد اما باید بدانید که این سرگرمی‌لذت‌بخش کودکان، یکی از مواردی است که نیمکره راست مغز آنها را پرورش می‌دهد.

براساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو کانادا، مشخص گردید که کودکانی که در یادگیری نواختن نوعی ساز، درگیر بوده‌اند از IQ بیشتری. نسبت به همسالان خود برخوردار شده اند.

هر چه سال‌های آموزش موسیقی آنها بیشتر باشد، میزان این تاثیر و افزایش هوش در آنها بیشتر خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آموختن موسیقی در دوران کودکی باعث کسب نمره‌های بهتر در دوران دبیرستان و ضریب هوشی بالاتر در دوران بزرگسالی می‌شود. پس اجازه دهید موسیقی‌دان درونی کودکتان خودش را نشان دهد.

یادگیری و نواختن یک آلت موسیقی هم استرس شما را کاهش می‌دهد. و در نهایت هم به افزایش هوش و حافظه شما کمک خواهد کرد.
تاثیر نواختن ساز بر مغز

جالب است بدانید که نواختن ساز به اندازه‌ای برای مغز مفید است، که یک جلسه تمرینی در باشگاه برای اندام شما مفید می باشد. نواختن موسیقی بر روی توانایی شما در حل مسئله و بهبود عملکرد شما در ریاضیات هم موثر است.

این موضوع به دلیل آن است که نواختن موسیقی، با داشتن دانش موسیقیایی و شناختن نت ها، موجب تقویت هوش سیال و متبلور شما خواهد شد. پس به این ترتیب شما با یک تیر دو نشان خواهید زد.

اگر هنرمند نیستید، لااقل هنر و یادگیری را فراموش نکنید! حتی اگر دوست ندارید نواختن یک ساز را یاد بگیرید، بهتر است خود را از دنیای هنر و به طور کلی یادگیری مطالب جدید محروم نکنید.
مطالعه کتاب‌هایی که مخصوصا در زمینه‌هایی مثل تاریخ، هنر، ادبیات، روانشناسی و فلسفه هستند، به مرور زمان در کنار افزایش حافظه‌تان، موجب تقویت هوش شما نیز خواهند شد.

 

∴ کمبود خواب از هوش بچه‌ها می‌کاهد

خواب یکی از مهمترین عناصر برای تقویت هوش و حافظه است. خواب شبانه باعث می‌شود عملکرد حافظه‌ و هوش شما بهبود یابد و عملکرد شما در مهارت‌های چالش‌برانگیز بهتر شود. یک ساعت کمبود خواب باعث می‌شود که یک بچه کلاس ششم مثل یک بچه کلاس چهارم عمل کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بین میزان متوسط خواب و نمرات تحصیلی ارتباط وجود دارد.

برای خواب بهتر می‌توانید چند نکته‌ زیر را رعایت کنید:

− در محیطی کاملاً تاریک بخوابید.
− وسایل الکترونیکی و وسایلی را که میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند، از بسترتان دور کنید.
حداقل یک ساعت قبل از خواب، مسائل کاری را رها کنید.
− دقیقاً قبل از خواب تلویزیون نبینید.
− چند ساعت پیش از خواب، میان وعده‌ای پُر پروتئین مصرف کنید.

 

∴ صبحانه یادت نره!

خوردن صبحانه سبب بهبود حافظه،تمرکز و یادگیری می گردد. لذا کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند خیلی زودتر خسته شده و از یادگیری نیز سرباز می زنند و این در دراز مدت می تواند در هوشیاری آنها تاثیر گذار باشد.

نتایج معتبر تحقیقات دقیقی که در دهه ۷۰ میلادی انجام شده، نشان داده است که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و کم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند. این دسته از کودکان نسبت به آنهایی که روز خود را با خوردن صبحانه شروع می‌کنند، از سرعت عمل کمتری برخوردارند.

با وجود کمبود وقت و برنامه‌های روزانه شلوغ امروزی شاید، کمتر کسی فرصت پیدا کند که هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان کند. اما کودک خود را حتی فقط با خوردن یک لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد کودک یا مدرسه کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد.

خوب بخور تا باهوش بشی

قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراکی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی کودکان حذف کنید. و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی که به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند، جایگزین کنید. سال‌های اولیه دوران کودکی ـ به‌ویژه ۲ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم است تمامی‌ مواد لازم را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

برای مثال رشد شبکه مغزی کودک نیاز شدیدی به میزان کافی آهن دارد چرا که در کودکان دچار کمبود آهن، جریان اعصاب کند می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در کودکانی که تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار کم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود کودکان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید کودکتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه کنید.

مصرف کمتر غذاهای کم ارزش

مصرف میان وعده ای که از ارزش غذایی کم اما حجم بسیار برخوردارند سبب می گردد. تا با پر کردن معده بچه ها مانع از مصرف غذاهای با ارزش و لازم و ضروری گردد. لذا سعی کنید میوه و آجیل و… را بیشتر در برنامه غذایی آنها بگنجانید.

 

∴ تصویر سازی را به کودکان بیاموزید

 

 

ذهن کودکان بسیار بیشتر از ما به تصاویر علاقه دارد و آنها را به خاطر می سپارد. برای اینکه کودک بتواند به راحتی تصویرسازی کند، میتوانید مطالب را به شکل یک داستان درآورده و برای او نقل کنیم. همزمان باید از کودکمان بخواهیم که داستان را در ذهنش تجسم کند. اینکار کمک میکند. تا مطالب که به صورت داستان و تصاویر در آمده اند، به خوبی در درون حافظه کودک ثبت شوند. می توانید پس از مدتی که کودک در ساخت تصاویر تبحر پیدا کرد. از او بخواهید تا داستان مربوط به آنرا نیز خودش بسازد.

 

∴ از رنگ‌های بیشتری استفاده کنید

همانطور که گفته شد، حافظه تصویری کودکان حتی از بزرگسالان نیز قویتر است. پس استفاده از رنگ های مختلف در هنگام یادداشت کردن مطالب و یا نت برداری کردن،
میتواند به آنها کمک کند تا همه چیز به راحتی درون حافظه آنها قرار بگیرد و باعث تقویت هوش و حافظه فرزندمان شود.

چیزی که رنگها را به یک عامل مهم برای تقویت حافظه تبدیل می کند، این نکته است که مغز ما به راحتی مطالبی را که با رنگهای متفاوت دیده و یاد گرفتته ایم از سایر مطالب و همچنین از یکدیگر تمایز می دهد. این ویژگی باعث می‌شود که این مطالب براحتی از فیلتر مغز ما عبور کنند. و یادگیری و بخاطر سپردن این مطالب بسیار آسانتر باشد.

 

∴ از فرزند خود بخواهید تا نظراتش را بیان کند

معروف است که سقراط هیچگاه در کلاس هایش چیزی تدریس نمی کرده و تنها از دانش آموزانش سوال می کرده است. قاعدتا نه شما سقراط هستید و نه کودکانتان در کلاس فلسفه. اما سوال پرسیدن از کودک و نظر او را خواستن، بدون شک یک راه مهم برای تقویت حافظه اوست.

اینکار علاوه بر سنجیدن اینکه کودک ما تا چه میزان مطالب را یاد گرفته، به کودک کمک می کند. تا روحیه کنجکاوی و قدرت درک خود را نیز به طور ناخودآگاه به چالش بکشید و آنرا تقویت کند. بد نیست بدانید کودکان کنجکاو در درک و فهمیدن مسائل مختلف بسیار بهتر از سایر کودکان عمل میکنند.

 

∴ تقویت روابط اجتماعی

 

روابط-اجتماعی-کودک

 

معاشرت با خانواده و دوستان و برقراری روابط سالم نیز می‌تواند به ما در تقویت هوش و حافظه و داشتن روانی سالم کمک کند. فرزند خود را تشویق کنید تا در جمع قادر به سخن گفتن و یا شعر خواندن گردد،همچنین در سنین بالاتر در شرکت دادن آنها در فعالیتهای اجتماعی،تیمی،و بازیهای گروهی سبب افزایش اعتماد به نفس و نیز هوشمندی آنها گردد.

بچه شاد = بچه موفق

بچه‌های شادتر با احتمال بیشتر به بزرگسالانی موفق تبدیل می‌شوند. شادی بر عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد. به‌طور متوسط، افراد شاد در مقایسه با افراد غمگین هم در کار و هم در عشق موفق‌تر هستند، عملکرد بهتری دارند، شغل‌های بهتری دارند، و حقوق بالاتری می‌گیرند.

 

∴  اجازه دهید فرزندانتان چالش را تجربه کنند

کودکان را باچیزهای تازه آشنا نمایید تا موضع و نگرش و استعدادهای آنان را به چالش بکشید. توانایی فرزندانتان بسیار بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید.
بگذارید توانایی خود را به نمایش بگذارند؛ هم برای شما و هم برای خودشان.

بگذارید فرزند کوچکتان در شستن اتومبیل به شما کمک کند، همراه شما آشپزی کند و به تنهایی با سایر بچه ها در مکان های تفریحی بازی کند. همین قدم‌های کوچک تاثیری عظیم در اعتماد به نفس کودک خواهد داشت و برعکس اگر شما تمام کارهای او را انجام دهید و نگذارید به تنهایی کاری صورت دهد، خلاقیت و اعتماد به نفس را در او خواهید کشت.

 

∴ کنجکاوی‌های طبیعی

سعی کنید فرزندان خود را با محیط اطراف بیشتر آشنا کنید. و با بردن آنها به فضاهای طبیعی(کوه، صحرا، باغ وحش، آکواریوم و…)ایجاد انگیزش در زهن کنجکاو آنها نموده و به سوالات بی شمار آنها پاسخ مناسب بدهید.این امر در افزایش هوشمندی کودکتان بسیار موثر است.

 

∴ غنیمت شمردن لحظاتِ مناسب ‌آموزش

روزالز می‌گوید برای تقویت هوش و حافظه در کودکان، می‌توانید مهارت‌های مدرسه‌ای فرزندتان را در طول روز هم تقویت کنید.

فرض کنید با فرزندتان از کنار یک آسیاب بادی رد می‌شوید. به‌جای اینکه به فرزند خود بگویید، «هی، یه آسیاب بادی!»، می‌توانید چنین سؤالی بپرسید: «به‌نظرت آسیاب بادی چیکار میکنه؟». با تشویق مشاهده‌ی جزئیات به فرزند خود کمک می‌کنید که مانند کلاس مدرسه دانش جدیدی یاد بگیرد. وقتی با فرزندتان به فروشگاهی می‌روید، می‌توانید از همین فرصت برای گسترش دایره‌ی واژگان، مهارت‌های ریاضی و ذکاوت مالی فرزند خود نیز استفاده کنید.

از فرزند دوساله‌ی خود بخواهید که نام میوه‌هایی را که در پاکت می‌گذارید، بگوید. از فرزند سه‌ساله‌ی خود بخواهید که دنبال کنسرو نخود سبز بگردد. و به فرزند پنج‌ساله‌ی خود بگویید که نام خوراکی موردعلاقه‌‌اش را روی کاغذ بنویسد. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند قیمت‌ها و اندازه‌ها را مقایسه کنند و فیش‌های خرید را چک کنند. ارتباط برقرار کردن بین مطالب جدید با چیزهاییکه کودک از پیش یاد گرفته یکی از روش‌های بسیار کاربردی و موثر است.

 

∴ به بچه‌ها باور داشته باشید

وقتی به معلمان گفته شد که بچه‌های خاصی در یک کلاس باهوش‌تر هستند. عملکرد تحصیلی آن بچه‌ها افزایش یافت، اگرچه آن بچه‌ها به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند.
روزنتال و لنور جاکوبسن (1968) این مطالعه را در کلاس درس انجام دادند. در پایان سال تحصیلی، 30 درصد از بچه‌هایی که به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند به‌طور متوسط 22 نمره بهره هوشی بیشتر کسب کردند، و تقریبا تمام آنها حداقل 10 نمره بیشتر به دست آوردند.

 

خبر خوب

تکنیک‌های تقویت هوش و حافظه ، یادگیری مؤثر و تندخوانی  برای کودکان و نوجوانان در دوره آموزشی ویژه محصلان توسط آقای دکتر محمد سیدا تدریس می‌شود. اولین قدم برای موفقیت در هر کاری داشتن یک حافظه خوب است. که از اولویت ها به حساب می آید. افرادی که از حافظه‌ی خود به طور منظم و مستمر استفاده می کنند کمتر از دیگران در معرض فرسایش و ضعف حافظه قرار می گیرند.

 

یادگیری اصول و تکنیک های تقویت حافظه و تندخوانی:

  • باعث ایجاد علاقه و انگیزه نسبت مطالعه می شود.
  • باعث صرفه‌جویی و استفاده بهینه در وقت می‌شود.
  • باعث ایجاد تمرکز و جمع بودن حواس در مطالعه می شود. در نتیجه مدت بیشتری میتوانید مطالعه کنید و در زمان کمتر، دانسته‌های بیشتری به معلومات خود اضافه کنید.
  • اگر شیوه های صحیح مطالعاتی را بدانید درک هم بیشتر می‌شود.
  • باعث تقویت روحیه و نشاط می شود زیرا تندخوانی تاثیری به وسعت زندگی خواهد داشت.
  • باعث از بین رفتن استرس و اضطراب امتحان می‌شود.
  • باعث دریافت نتایج عالی از کنکور و امتحانات می‌شود.
  • اگر تکنیک‌های تندخوانی و تقویت حافظه را یاد بگیرید میتوانید در عرض یک ماه اندازه یک ساله کسی که به روشهای سنتی مطالعه میکند، مطالعه کنید و بازدهی بالاتری داشته باشید.

در این دوره ارتقاء حافظه، تمرکز فکر، تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه همراه با درک جهت استفاده محصلان آموزش داده می‌شود.

2.8 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه