خلاصه نکات کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی: شیوه‌های دستیابی به رابطهٔ عاشقانه و صمیمی

راه‌کارهای کاربردی برای کم کردن تنش‌ها در روابط زناشویی و به وجود آوردن عشق و علاقه .

John Gray

کتاب معروف و پر فروش مردان مریخی و زنان ونوسی MEN ARE FROM MARS & WOMEN ARE FROM VENUS، دکتر جان گری نویسنده کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی سال‌ها در زمینه اختلافات زوجین مطالعه کرده و از طریق تجربیاتی که به‌دست آورد، اقدام به نگارش این کتاب گرفت.

کتاب، مردان مریخی و زنان ونوسی یک حقیقت مهم در روابط زنان و مردان امروزی را حل می‌کند که «عدم ارتباط مؤثر» است. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی جان گری به جای اینکه سرزنش خود را به یک شخص یا یک جنسیت معطوف کند، به تفاوت‌های ذاتی بین نحوه ارتباط زن و مرد می‌پردازد.

ارتباطات یکی از مهمترین عوامل در یافتن تعادل مناسب در یک رابطه طولانی مدت است.

با توجه به این مفهوم که زنان و مردان در سیاره‌های مختلفی زندگی می‌کنند. این کتاب کمک می‌کند تا نه تنها این تفاوت‌ها برای جنسیت مخالف برجسته شوند بلکه به ارائه راه حل‌هایی در مورد چگونگی دیدار هر دو زن و مرد برای داشتن استراتژی‌های ارتباطی بهتر نیز کمک می‌کند.

در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی آمده که بدون داشتن اطلاعات درباره تفاوت‌های زن و مرد، نمی‌توان در زندگی زناشویی، موفق بود. دلایلی زیادی باعث تفاوت‌ها می‌شوند. مثل: تفاوت‌های زیستی، نقش والدین، ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی و اثراتش و غیره.

شروع رابطه مردان و زنان از جایی آغاز می‌شود که با نظر انداختن به ساختارشان دیدند که بدون هم نمی‌توانستند به کمال برسند و هرکدام بدون یکی دیگر ناقص بودن را احساس کرده و از آن رنج می‌بردند. اما فراموش نشود که هیچکدام مانند هم فکر نمی‌کنند و رفتارشان شبیه هم نیست .

دیدگاه نویسنده کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

با توجه به خلقت متفاوت مرد و زن شرایط ایجاب می‌کند برای رسیدن یک آرامش نسبی این دو مخلوق، در کنار همدیگر باشند . اما این با هم بودن ممکن است در بعضی مواقع نه تنها نوید بخش آرامش نباشد بلکه پیام آور سختی ها و مشکلات عدیده ای نیز باشد . بنابراین توصیه می شود قبل از کنار هم قرار گرفتن یا حداقل توام با هم بودن مهارت های زندگی و مراحل شناخت از یکدیگر را فرا گیریم .

به عنوان نمونه : تفاوت های فکری و رفتاری در زن ها کاملا متفاوت با مردان هست . در شنیدن نوع آن ها فرق داشته و حتی در بیان خواسته ها و توقعات، در عشق‌ورزی و محبت کردن در حل بحران و مشکلات دو طرف متفاوت جلوه می‌کنند .

یادتان باشد که زن ومرد با هم تفاوت دارند، مردها از مریخ و زنها از ونوس آمده‌اند. جان گری، نویسنده کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی به شرح تفاوتها و ارائه راه‌حل برای مشکلات پرداخته و می‌گوید:

وقتی زن ومرد تفاوت‌هایشان را بشناسند وآنها را رعایت کنند عشق شکوفا می‌شود. نوع حل کردن مشکلات در مردان به صورت: تفکر و در زنان می‌تواند به شیوه‌ی: حرف و بیان باشد .

گاهی یک جواب نابجا از طرف مرد، زن را به هم می‌ریزد و همین طور یک امر و نهی مقتدرانه همه‌ی مرد و خصوصیاتش را زیر سوال می‌برد. اگر زنی از طرف همسر خود درک شود، بهتر وظایف زناشویی را انجام می دهد. وقتی مردان نمی توانند زن خود را درک کنند، از کوره در رفته و عصبانی می شوند ورابطه خراب می شود.

درک مرد از زن، می تواند فقط شامل همدردی و صحبت کردن و هم فکری باشد. نیاز به حرکت جدی و راهکار دادن مردان ندارد. دل‌خوری زن، با گوش کردن و بغل کردن و نوازش و کنارش نشستن به راحتی بر طرف میشود. به جای ترک کردن و عصبانی شدن، مرد می‌تواند در کنار زن مانده و به او حس زیبایی بدهد و توقع جبران هم نداشته باشد. از او مراقبت کند و محبت و درد دل کردن مرد برای زن خیلی مهم است و به او آرامش می دهد. مشکلات زندگی می‌توانند از سویی ، اسباب رنجش شود واز سویی به عشق و علاقه طرفین بیفزاید.

 

در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی آمده :

مردان مریخی و زنان ونوسی

ما تصور می‌کنیم که مردها اهل سیاره‌ای به نام مریخ و زنان نیز اهل سیاره‌ای به نام ونوس هستند. با وجود تفاوت‌های آن‌ها از همدیگر، یکدیگر را پیدا کرده و عاشق شده‌اند و در یک سیاره با هم در صلح و صفا زندگی می کنند و تصمیم می‌گیرند که به زمین بیایند.

یک روز که از خواب بیدار می‌شوند، فراموش می‌کنند که از ۲ سیاره متفاوت آمده اند! طبیعی است که با هم متفاوت باشند و از آن زمان تا به حال، مدام با هم دعوا می‌کنند. آن‌ها قبل از آمدن به زمین، قبول داشتند که زبانشان با هم فرق دارد.

به همین دلیل، زمانی که مشکل پیش می‌آید، به جای این که توی سر و کله هم بزنند، به سراغ فرهنگ لغات یا دنبال مترجم رفتند. سعی کردند معنی حرف های یکدیگر را بفهمند. مردان مریخی و زنان ونوسی لغات یکسانی استفاده می‌کنند. ولی حرف‌های همدیگر را متوجه نمی‌شوند. زیرا طرز بیان و لحن آن‌ها متفاوت بود وبرداشت‌های متفاوتی ایجاد می کرد.

وقتی مشکلی پیش می آید، فرض را بر این می‌گذارند که معنی حرف همدیگر را خوب نفهمیده اند و مطمئن بودند که با کمی صبر و حوصله ودقت، منظور هم را متوجه می‌شوند. این همان نکته‌ای است که زنان و مردان در روابط زناشویی، از آن غافل هستند.

 

۷ تفاوت مهم وآشکار بين زن و مرد :

ونوسی‌ها

1.زنان پیشنهادهای درخواست نشده می دهند.
2.زنان به شیوه ی ونوسی ها حرف می زنند.
3.زنان باید یادبگیرنددرصدد اصلاح یا تغییرهمسرشان نباشند.
4.در ونوس ابراز کمی محبت تغییر زیادی به وجود می آورد.
5.در ونوس اگرزن درخواست ابراز محبت کند مرد کار مهمی انجام نداده.
6.زن ها برای حل مشکلات فقط در مورد آن صحبت می کنند.
7.زنان از اینکه مورد احترام،درک و عشق قرار بگیرند واقعا لذت می برند.

 

مریخی‌ها

1.مردان با ارائه راه حل حرف زنان را قطع می کنند.
2.مردها به شیوه ی مریخی ها حرف می زنند.
3.مردها باید اهمیت گوش دادن را بیاموزند.
4.در مریخ ابراز عشق کولاک می کند.
5.مردان بر این باورند که اگر زنان چیزی درخواست نمی کنند حتما چیزهایی که مرد ارائه می دهد کافی است.
6.مردها برای حل مشکلات خود سکوت میکنند و در خود فرو میروند.
7.مردهاازاینکه مورد پذیرش، تحسین و اعتماد قرار بگیرندواقعالذت می برند.

ارتباطات همیشه در مورد صحبت کردن یا گفتن چیزی به کسی نیست بلکه اغلب نشان دادن آن یا استفاده از ارتباطات غیرکلامی، برای انتقال پیام است.

درک تفاوت های زن و مرد مهم است

مردان به اشتباه دلشان می‌خواهد زن‌ها مثل آن‌ها فکر کنند و عمل کنند و زن‌ها هم همین طور. اشتباه ما این است که گمان می‌کنیم که اگر همسرمان را دوست داریم باید با ما طوری رفتار کنید که ما با کسی دوستش داریم، رفتار می‌کنیم. اگر هر دو طرف بتوانند درک کنند که طرف مقابل به سادگی تفسیر متفاوتی از معنای عشق ورزیدن دارد و هر فردی زبان عاشقانه متفاوتی دارد! پس می‌توانند به جلو حرکت کنند.

زمانی که زن و مرد، تفاوت های یکدیگر را بشناسند، به آن احترام بگذارند، عشق می تواند رشد کند. عشق، حیرت آور است و می تواند دوام بیاورد. در صورتی که تفاوت های خود را جنس مخالف بشناسیم.

 

راه‌های جزئی اما بسيار مهم برای بدست آوردن دل زنان:

» گاهی اوقات با دادن شاخه گلی او را سوپرایز کنید.
» هیچ وقت روز تولدش را فراموش نکنید.
» وقتی خسته است به او پیشنهاد کمک بدهید.
» از آرایش و لباسهایش تعریف کنید.
» کارهایی را که به شما می‌سپارد به بهترین شکل انجام دهید.
» در حضور جمع، به او بیش ازسایرین توجه کنید.
» اتومبیلش را بشویید.
و…

راه‌های جزئی اما بسيار مهم برای بدست آوردن دل مردان:

» نواقص وعیب و ایرادهایش را بپذیرید.
» به جوک‌هایی که می‌گوید، بخندید.
» از دیدن شوهرتان خوشحال شوید.
» درباره‌ی او مثبت بیندیشید.
» همیشه یادتان باشد موقع خداحافظی او را ببوسید.
» اگر اشتباهی کردید معذرت خواهی کنید.
و…

در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی آمده که مردان، اعتماد می خواهند و زنان، گوش دادن می‌خواهند.

مردها، از موفقیت و کارآمد بودن و قدرت، خوششان می آید. همیشه سعی می‌کنند که حرف خود را به کرسی بنشانند. و مهارت پیدا کنند و تصور آن از خودشان، رابطه با توانایی آن‌ها در رسیدن به اهدافشان دارد. آن ها اگر به هدف برسند و موفق شوند، احساس شایستگی و رضایت دارند.

مردان دلشان می‌خواهد به فعالیت‌هایی مثل شکار، ماهی‌گیری و مسابقات و شنیدن اخبار، وضع هوا و ورزش بپردازند تا خواندن مطالب روانشناسی و کتاب های خودآموز . به اشیاء و اهداف، بیش تر از احساسات و افراد توجه دارند. مردان، دنبال ابزاری هستند که به آن ها برای رسیدن به هدف کمک می کند و وقتی کاری را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام می‌دهند، احساس سرافرازی می‌کنند.

به نظر جان گری نویسنده کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی، خودمختاری مردان از نظر آن‌ها، نشانه قدرت و شایستگی است. و وقتی به رضایت می‌رسند که کارهایشان را بدون کمک دیگران انجام دهند. و اگر با کمک زنان،کاری را انجام دهند، احساس خوبی ندارند. آن ها، راهکار می‌دهند ولی از راهکار گرفتن خوششان نمی‌آید زیرا احساس عجز می‌کنند. کمک خواستن از نظر مردان، نشان ضعف است.

برای مردان، انجام کار و رسیدن به هدف به تنهایی مهم است. در مقابل پیشنهاد کمک، جبهه می‌گیرند. زنان برای چیزهای دیگری چون عشق، زیبایی و رابطه عاشقانه، ارزش قائل هستند.

 

احساس متفاوت مرد و زن

معمولا زن ومرد خودشان هم نمی‌دانند که نیازهای احساسی متفاوتی دارند. در نتیجه نمی‌دانند چگونه به هم ابراز محبت کنند. زن ومرد هر یک محبتی را به همسرشان می‌کنند که خودشان دوست دارند واز نظر خودشان با تمام وجود به همسرشان عشق می‌ورزند در صورتی که نمی‌دانند همسرشان نیازهای عشقی متفاوتی دارد.

مردان و زنان از لحاظ جسمی، بیولوژیکی، عاطفی تقریباً از هر لحاظ با یکدیگر متفاوت می‌باشند. با این حال، دلیل اینکه بسیاری از روابط در نهایت به موفقیت می‌رسند، این است که بین تفاوت‌ها تعادل ایجاد شود. شما فقط باید تفاوت‌های بین یکدیگر را متعادل کنید. اگر وقت بگذارید تا واقعاً شریک زندگی خود را درک کنید. این مهم می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند تا احساس دوست داشتن، ارزش و احترام کنند. زن و مرد متفاوت هستند و پذیرفتن و درک این موضوع مهم است.

وقتی زن و مرد بتوانند به اختلافات خود احترام بگذارند و آن‌ها را بپذیرند، عشق فرصتی برای شکوفا شدن خواهد داشت.

 

اَشکال دوازده‌گانه عشق که هر یک دو به دو مکمل یکدیگر هستند:

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

» زن به توجه نياز دارد ومرد به اعتماد

این دو نیاز های اولیه زندگی زناشویی است وپیش نیاز سایر نیازهاست. طبیعتا وقتی زن توجه مرد رانسبت به خود می‌ببیند،باور واعتماد بیشتری به همسرش می‌کند، و بهتر او را می‌پذیرد. همچنین وقتی که رفتار و حرکات زن نشان می‌دهد که به توانایی‌های همسرش اطمینان دارد، مرد خود به خود توجه بیشتری به برآورده کردن نیازها و خواسته های زنش نشان می‌دهد.

 

» زن نيازمند درک ومرد نيازمند پذيرش است

وقتی مرد بدون داوری وبا همدردی و علاقه به حرفهای زنش که احساساتش را بیان می‌کند،گوش می‌دهد، زن احساس می کند همسرش حرفهایش را می فهمد و درک می‌کند. و زمانی که زن با مهربانی ومحبت رفتارهای همسرش را قبول داشته باشد وسعی در تغییر دادن آنها نداشته باشد، مرد احساس می‌کند که مورد پذیرش زن قرار گرفته و زنش او را تایید کرده است.

 

» زن به احترام ومرد به قدردانی نياز دارد

وقتی مرد با زنش طوری رفتار می‌کند که نشان دهد که خواسته ها، نظرات و نیازهایش برای اواهمیت دارد، زن احساس شخصیت واحترام می‌کند.
به یاد داشته باشید جنبه‌های ظاهری احترام مثل تقدیم یک شاخه گل،به یاد داشتن روزهای مهم مانند سالروز ازدواج وتولد، برای برآورده کردن سومین نیاز عشقی زن،بسیار مهم است.

وقتی زن از تلاش مرد قدردانی می کند ورفتار او را با ارزش می شمارد،مرد می فهمد که تلاش‌هایش به هدر نرفته و زن آنها را دست کم نگرفته، به همین دلیل به تلاش بررفع نیازهای همسرش مسمم‌تر می‌شود.

 

» زن به عشق ورزی ومرد به تحسين نياز دارد

وقتی زن دریابد که شوهرش دیوانه‌وار او را دوست دارد و تنها به او می‌اندیشد احساس بالندگی می کند و شاداب وسرزنده‌تر به زندگی ادامه می دهد، زن اگر احساس کند همسرش تنها وتنها به او فکر می کند، به راحتی به تحسین وستایش شوهرش می‌پردازد.

مرد می خواهد که زن خوشحالی و خشنودی خود را از زندگی بااو نشان دهد، تحسین کردن مرد و تعریف از او این نیاز او را براورده می‌کند. وقتی مرد احساس کند مورد ستایش وتحسین واقع شده است اطمینان خاطر پیدا می کند و خود را وقف همسرش می‌کند.

 

» زن به اعتبارنياز دارد ومرد به تاييد

مردان باید یادبگیرند وقتی که نظر متفاوتی با نظرهمسرشان دارند، دیدگاه ونظر زن را معتبر و با ارزش بدانند. مرد با اعتبار بخشیدن به عقاید زن بر این نکته صحه می‌گذارد که زن حق دارد آن گونه که هست،باشد و افکار خود را به راحتی بیان کند.

همه مردان از صمیم قلب دوست دارند نزد همسرشان قهرمانی بالیاقت باشند، او فقط با تایید زن، به این خواسته‌ی خود می رسد. زنان حتی در صورت موافق نبودن با مرد می‌توانند آنها را تایید کنند.

 

» زن به قوت قلب نياز دارد ومرد به تشويق

قوت قلب، این احساس را به زن می‌دهد که همواره کسی هست که او را دوست داشته باشد و او را حمایت کند. مرد برای اینکه به همسرش قوت قلب بدهد باید به او بارها وبارها اطمینان خاطر بدهد چون زنان این چنین انتظارو نیازی دارند.

مرد نیاز دارد که زنش او را تشویق کند. وقتی زن،مرد را تشویق می‌کند، با اطمینان به شخصیت و توانایی مرد، جرات و امید را در او‌ زنده می‌کند.

 

کلام آخر

دانلود رایگان فایل صوتی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

مردان مریخی و زنان ونوسی، کتاب بسیار خوبی برای مردها و زن‌ها است، چه افرادی که در یک رابطه باشند، چه در گذشته رابطه سختی داشته‌اند و یا اگر می‌خواهند در آینده در یک رابطه موفق قرار گیرند. هر شخصی که علاقه مند به بهبود رابطه خود است یا به دنبال مشاوره می‌گردد، باید کل کتاب را بخواند.

دانلود رایگان فایل صوتی و PDF کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی اثر دکتر جان گری در طول دوره پشتیبانی کارگاه حس برتر

 

4.5 6 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه