تکنیک تنفس عمیق برای زدودن تمام استرس و فشار ها

تکنیک تنفس عمیق برای زدودن تمام استرس و فشار ها

نقش تنفس در تمرکز

همان طور که در مقاله: راز تقویت نیروی تله پاتی چیست؟ خواندیم: لازمه  تمامی تمرینات تله‌پاتی «داشتن تمرکز کامل» است. شما ممکن نیست کتابی در زمینه تمرکز حواس و آرامش ذهن پیدا کنید که در آن فصلی به تنفس درست اختصاص داده نشده باشد.

در یوگا نیز، تنفس آن قدر مهم است که خیلی‌ها تصور می کنند یوگا به تمامی یعنی تنفس! همچنین در مقدمه گلستان سعدی نیز اولین نعمت خداوندی که سپاس گفته شده، تنفس است:

«… هر نفسی که فرو می رود مُمّدِ حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات.»

درست همانند حرکات ورزشی، “تکنیک‌های تنفسی” متفاوتی نیز داریم.

راز اثرگذاری در همه آنها:

1️⃣تنفس درست(تنفس شکمی یا دیافراگمی)

2️⃣و تمرکز روی تنفس است.

شاید توجه زیادی به تنفس و حالت بدن‌تان نداشته باشید، ولی اگر فقط بتوانید نسبت به نفس کشیدنتان آگاه‌تر شوید، می‌توانید وضعیت آرام‌تری برای بدن و ذهن‌تان به وجود آورید.

اغلب اوقات، اولین نشانه‌ی افکار کلافه‌کننده و استرس‌آور، تغییری است که در شکل نفس کشیدن صورت می‌گیرد. وقتی احساس اضطراب، افسردگی، عجله یا ناراحتی کنیم، احتمالاً شکل کوتاه‌تر یا سریع‌تری از تنفس را تجربه خواهیم کرد. سبک زندگی مدرن و موقعیت شغلی‌مان هم به تنفس نامناسب یا کم عمق (سطحی) ما دامن می‌زند.

تنفس سریع به مغز این دستور را صادر خواهد کرد که بدن در وضعیت استرس قرار دارد. اما اگر عمیق و آرام نفس بکشید، واکنش بدن به آن تغییر خواهد کرد و به شما آرامش بیشتری خواهد داد.

 

به تنفس‌تان توجه کنید

متاسفانه ما در اغلب ساعات روز، تحرک کمی داریم و بر خلاف اجدادمان که موقع شکار، جمع‌آوری محصول، کار در مزرعه و بقیه‌ی کارهای فیزیکی به شکل عمیقی نفس می‌کشیدند، احتیاج زیادی به تنفس عمیق پیدا نمی‌کنیم. پشت میزهای‌مان می‌نشینیم یا روی مبل جلوی تلویزیون، لم می‌دهیم، به همین خاطر عادت کرده‌ایم که کوتاه و کم عمق نفس بکشیم.

وقتی عجله داریم، نفس‌های‌مان سریع و عصبی می‌شود. وقتی استرس داریم، مضطربیم یا به مشکلی بر خورده‌ایم، بدن‌هایمان منقبض می‌شوند، به جلو خم می‌شویم، سرمان را پایین می‌گیریم، دستانمان را به هم گره می‌زنیم و عضلات‌مان را سفت می‌کنیم.

همه‌ی این حالت‌ها باعث تنگ شدن تنفـس می‌شود. بعضی وقت‌ها که سرشار از استرس یا نگرانی هستیم، عضله‌هایی که مسئول حرکت دادن قفسه‌ی سینه و کنترل تنفس و انقباض عضلانی هستند، برای محدود کردن باز دم متوقف می‌شوند و ما کلاً فراموش می‌کنیم نفس بکشیم».

کم کم به تنفس‌تان توجه کنید و دقت داشته باشید که در طول روز چگونه هوا را به داخل می‌کشید و بعد بیرون می‌دهید.

 

تاثیر تنفس عمیق بر سلامتی

تاثیر تنفس عمیق بر سلامتی

اگر هر روز، دقایقی را برای تمرین تنـفس شکمی عمیق کنار بگذارید، می‌توانید عادتی مادام العمر را در وجودتان نهادینه کنید که سال‌ها پژوهش و آزمایش، توانایی‌اش را در پاکسازی ذهن، کم کردن استرس و افزایش آرامش ذهن و جسم ثابت کرده است.

این تنـفس متمرکز، باعث تحریک سیستم عصبیِ پاراسمپاتیک می‌شود، ضربان قلبتان را کم می‌کند، به عضله‌ها آرامش می‌بخشد، ذهن را آرام می‌کند و عملکرد مغز را به حالت عادی برمی‌گرداند. تنـفس عمیق، کمکتان می‌کند تا با بدنتان ارتباط برقرار کنید، حواستان را از نگرانی‌ها پرت می‌کند و سر و صدای درون مغزتان را ساکت می‌کند.

تاثیر تنـفس عمیق روی افزایش سلامت قلب، مغز، هاضمه و تقویت سیستم ایمنی و حتی روی ساختار ژن‌های بدن، موضوعی اثبات‌شده است.  تحقیقات علمی اثبات کرده است تمرینات تنـفسی در تنظیم pH خون و نیز بهبود فشار خون موثر است. از اینها مهم‌تر اینکه، این روش، پاسخ بدن در موقعیت‌های استرس زا را بهتر خواهد کرد و جلوی تولید بیش‌ازحد هورمون‌های استرس‌زا در بدن را خواهد گرفت.

 

تنفس کنترل‌شده و اثرات جادویی آن بر ذهن

امروزه به منظور کاهش استرس، مدیریت افکار منفی، بهبود روابط عاطفی، اجتماعی و تقویت سیستم ایمنی روش‌های ذهنی متفاوتی طراحی شده‌اند، اما متدی که برای تمام افراد تاثیرگذار و به‌راحتی هم قابل اجرا باشد، چیزی نیست جز «تنـفس کنترل‌شده.» بله درست است! تنها کافی است اصول تمرینات کنترل‌شده تنفسی را فرا‌بگیرید!

نکات مهم و فرایند ۷مرحله‌ای در به وجود آوردن عادت تنـفس عمیق + معرفی فرمول های تنـفسی فوق العاده

 

 مشاهده ادامه مقاله ویژه اعضای کارگاه حس برتر است. 

💎 محتوای ویژه اعضا

ادامه این محتوا ویژه شرکت کنندگان در دوره است! برای مشاهده ادامه این بخش، لطفا رمز ورود را وارد کنید. (برای دریافت رمز، به کانال اختصاصی اعضای دوره مراجعه کنید.)

 

4 3 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه