معرفی و چکیده کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد

معرفی کتاب  پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز اثر دبی فورد

کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز یکی از مشهورترین کتاب‌های خودسازی دنیاست که در ایران به نام‌های پاکسازی ضمیر نیز شناخته می‌شود.

دبی فورد در کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز، فرآیندی سه مرحله‌ای را معرفی می‌کند که به ما قدرت رها کردن افکار مسموم و رفتار مخرب و در عوض رسیدن به آرامش عمیق درونی را می‌دهد. این سفر 21 روزه چشمان ما را به روی هر‌ آنچه هستیم و می‌خواهیم باشیم، می‌گشاید.

پاکسازی آگاهی در 21 روز (Consciousness Cleanse) راهی است که بیست‌ویک شبانه‌روز را به ایجاد رابطه‌ای عمیق و عاشقانه میان روح و نیرویی بیکران اختصاص می‌دهد. نیرویی که شما را در رسیدن به برترین تجلی وجودتان به جنب‌وجوش وامی‌دارد. این سفر فرایندی است عمیق برای پاکسازی گذشته، پذیرش صادقانه‌ی حال و به تصویر کشیدن آینده‌ای متفاوت با هر آن‌چه در تصورتان می‌گنجد.

 

دوره‌ی پاکسازی

قصد بر آن‌ است که طی این سفر در بازسازی عرفانی، دگرگونی عاطفی و اتصال مجدد با عمیق‌ترین تمنای وجودتان غوطه‌ور شوید. این دوره‌ی پاکسازی به شما کمک می‌کند با رها کردن باورها و فرضیات غلط گذشته به رابطه‌ای ژرف و بی‌نظیر با عشقی بیکران دست یابید. عشقی که فقط با آشتی با خود، دیگران و زندگی کنونی‌تان میسر است.

دبی فورد (Debbie Ford) در عملی‌ترین و کاربردی‌ترین اثر خود، پاکسازی آگاهی در 21 روز، شما را با خود به سفری اکتشافی می‌برد. در این سفر پوسته خارجی ما برای عیان کردن گنج درون‌مان به زیبایی می‌ریزد.

 

بررسی کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد

اگر به‌طور جدی قصد کرده‌اید به سفر بیست‌ویک روزه پاکسازی آگاهی بروید به احتمال زیاد به این علت است که می‌دانید چیزی بسیار بیشتر و ارزنده‌تر از آن‌چه هم‌اکنون دارید در انتظار شماست. پس از این، میان‌مایگی در هیچ بخش زندگی‌تان ‌جایی ندارد، چرا که یا باید رنج‌تان فزونی یابد یا اشتیاق‌تان برای رسیدن به برترین تجلی وجودتان!

زین پس شما چیزی بیش از آن‌چه هم‌اکنون دارید، می‌خواهید و می‌دانید سزاوار آن هستید.

می‌دانید فرصت‌هایی هست که هنوز به آن دست نیافته‌اید و آماده‌اید به استقبال‌شان بروید. بنابراین امروز و همین لحظه بهترین زمان بازستاندن نیروی خویش از دنیای بیرون، هدایت آن به درون و آغاز سفری روحانی به مقصد جان است. تنها در این راه است که می‌توانید غبار از آگاهی خویش بردارید و روح‌انگیزترین وجه انسانی خویش را ببینید.

 

چکیده ای از کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد

چکیده ای از کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد

دبی فورد در کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز برای درک بهتر گوهر وجودی انسان داستانی را نقل میکند. در سال ۱۹۵۷ زمانی که معبدی را به جای دیگری انتقال می‌دادند یکی از راهبان متوجه شکافی در یکی از مجسمه‌های بودا شد. تصمیم گرفتند که یک روز صبر کنند و این شکاف را بررسی کنند. راهب پس از بررسی و تراشیدن مجسمه، بودایی از جنس طلای خالص دید. گنجی بسیار با ارزش درون یک مجسمه سفالی.

این داستان شباهت زیادی به انسان و روح او دارد. بدن انسان همانند همان سفال، پوششی است که ما را از تاراج در دنیای بیرون نگهداری میکند. برای این که به گوهر وجودی و ارزش حقیقی آن دست یابیم فقط باید لایه های نقاب نفس خودمان را بتراشیم. برای برداشتن این نقابها و پوسته‌های خارجی یک راه حل قرار گرفتن در زمان مشکلات و سختی هاست. همان رنجی که می تواند ما را به سوی نور هدایت کند. راه دیگری که وجود دارد، پاکسازی آگاهی است. به گونه ای که از جهان بیرون فارغ شویم و به دنیای درون سفر کنیم.

 

پاکسازی آگاهی

برای پاکسازی آگاهی اولین قدمی که باید برداشت این است که از وابستگی دنیای بیرون رها شویم و خودمان را متعلق به آن ندانیم. با این کار، طبیعت روح که نرم و مهربان و آرام است میتواند صدای خرد را به مغز ما برساند. تعادل میان جلوه های انسانی فقط به دست روح ماست که انجام میگیرد.

برای این سفر روحانی به درون خود باید بین دو نیرو انتخاب کنیم:

  • نیرویی که میتواند ما را به کرانه های روشن هدایت کند.
  • نیرویی که میتواند ما را در گذشته ای که سراسر ترس و محدودیت است، نگه دارد.

در این راه نباید نفس را با روح یکی دانست. چرا که روح از آنچه که هست احساس خوبی دارد و برای بهتر شدن آن تلاش میکند. در حالی که نفس اینطور نیست.

برای نفس هیچ چیز کافی نیست و همیشه ناراضی و حیران است. و این زندگی را ما یا با روح سپری میکنیم و یا با نفس ! در گاهی اوقات شاید هردو یعنی همزمان با آگاهی الهی (سفر روح) و آگاهی انسانی (سیر نفس).

وقتی با آگاهی الهی و با بالاترین عواطف روحی هم مسیر میشویم زندگی همان میشود که ما میخواهیم. اما اگر با آگاهی انسانی پیش برویم، زندگی چیزی جز خواسته های نفس گیر و جانکاه نفس نیست. و چیزی جز اندوه و نگرانی در پی ندارد!!!

 

آگاهی الهی سطوح مختلفی دارد.

یک سطح از آن همدلی است. همیشه در زمان سختی ها این روح است که تکامل پیدا میکند. و همدلی کردن با کسی که رنجی دیده، میتواند بیش از رنج خودتان ؛ شما را آرام تر و کامل ترکند. ایمان سطح دیگری از آگاهی الهی است. که با انتخاب آن خودمان را به دست قدرت نامتناهی خداوند می‌سپاریم.

 

۵ قانون بازی برای پاکسازی

کتاب پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز یکی از کتاب های ۹ گانه دبی فورد است که همگی در دسته روانشناسی قرار دارند. نویسنده از ۵ قانونی که در این کتاب بیان کرده به عنوان قوانین بازی یاد میکند و برای پاکسازی پیروی کردن از آنها را ضروری میداند.

 

قانون اول: رهایی از چنگ دنیای بیرون

کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد

برای آسودگی و آرامش خاطر باید ببینیم کدام بخش از وجودمان بر ما فرمانروایی میکند. ممکن است ذهن در آنِ واحد به هزارو یک ناراحتی که درونمان به وجود آمده ،معطوف باشد جز آن جایی که به روح متصل است.

یعنی جایی که ذهن باید در آنجا باشد! با تعلق داشتن به دنیای بیرون وضعیت حال هیچ تغییری نخواهد کرد و برای شنیدن نیازهای روحی باید به منبع درونی وصل شویم. هر قدر که توجهمان را به دنیای بیرون جلب کنیم از قدرت درون فاصله میگیریم.

دنیای بیرونی که کنترلش از دست ما خارج است . رهایی از دنیای بیرون به این معناست که از اضطراب و نگرانیها خودمان را دور کنیم و به سرچشمه الهی که قدرت الهی در روح ماست‌، دست پیدا کنیم.

 

قانون دوم: وداع با خودی که می شناختید

 

برای وداع با خودی که قبلا بودید فقط باید به صدای روح خود گوش کنید. شناخت خداوند در قلب ما اتفاق خواهد افتاد. در هر مرتبه از آگاهی الهی که باشیم و نه در ذهن! چراکه دانش عقلانی مانع از تجربه حقیقی از ذات الهی می شود.در این سفر، این قانون کمی ما را از عقلانیتِ صرف دور میکند و باعث آزادی ما می شود.

بسیاری از باورها و عقاید ما که در چهارچوب دنیای عاطفی ما درست به نظر می رسند شاید باور های پیش پا افتاده‌ای هستند که باعث شده ما به خرد الهی نرسیم. برای درک این موضوع دبی فورد داستان کودکانه گرسپر از پاول اون لوییس را نقل میکند.

در این داستان خرچنگ کوچکی (گرسپر) که در حال پوست انداختن بود با خرچنگ بزرگتری مواجه میشود و دوست دارد مثل او باشد. خرچنگ بزرگ به گرسپر میگوید که اگر میخواهد مثل او بزرگ باشد باید قلبی بزرگ و نرم داشته باشد.

 

داستان همه ما مثل داستان گرسپر است!

این که از تغییر میترسم؟ و یا این که دیگران در مورد تغییر ما چگونه فکر میکنند؟

اما باید بدانیم که باید پوسته قدیمی خودمان را کنار بزنیم و خودمان را به دست نیروی بزرگتری یعنی ایمان بسپاریم. تنها با این نیروست که می توانیم به ذات مقدس خود برگردیم. روحم می دانست که من تمامی کیفیات لازم برای عیان کردن خرد خدادادی ام به دیگران و ارتقاء خویش را دارم.

ممکن است بپرسید خداوندگار من کیست؟

خداوندگار من قدرتی است که هرگز او را ندیده ام اما تجربه‌اش کردم. قدرتی است که می بخشد اما نمی گیرد، رهنمون می شود اما اجبار نمی کند، روشنایی می جوید اما به تاریکی حکم نمیدهد. او خداوندگاری است که پیوسته مرا تشویق می کند بهترین ها را انتخاب کنم حتی آن زمان هایی که نیازهای انسانی ام مرا به انتخابی زمینی اغوا میکنند.

 

قانون سوم: میل به دگرگونی

کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روزبه محض این که در یابیم مدیریت دنیا و کائنات در دست ما نیست افق های متعالی تر به سوی ما خواهد آمد. میل به دگرگونی و تغییر میتواند در هر لحظه برای ما اتفاق بیفتد. ما هر لحظه می توانیم با منبع الهی درونمان ارتباط بگیریم. منبع الهی که می گوید “بخواه تا اجابت کند تو را “.

برای این دگرگونی می توانیم خودمان راه را انتخاب کنیم و یا میتوانیم تسلیم اراده قوی تری یعنی خداوند شویم. هر زمان که دچار این دگرگونی شدیم و از پوسته خود بیرون آمدیم و به قدرت و نیروی درونی مان متصل شدیم ، باورها و احساساتمان با خداوند یکی میشود و میتوانیم او را حس کنیم.حضوری که سراسر عشق است و شعور.

وقتی که غرق این حضور شوید دیگر هیچ چیز نمی خواهید چون به یک دست شدن مطلق که همان ذات مقدس وجود خودِ است، برمیگردیم و همه چیز داریم. هدف غایی پاکسازی آگاهی رسیدن به مرحله ایست که توسط قدرت برتر با عشقی عمیق شما را هدایت و حمایت میکند. و در این زمان معجزه اتفاق خواهد افتاد . همان معجزه ای که فراتر از محدودیت نفس است و شاید زمانی برای ما غیرممکن بود.

 

قانون چهارم: اول خدا

پاکسازی آگاهی

نفس انسان میتواند پیله ای برای او بسازد که هیچگاه نتواند با قدرت برتر خود زندگی کند. در واقع اگر از کارهای او آگاه نباشیم میتواند بر آگاهی های ما غلبه کند. و نتیجه این میشود که با وجود تمام امکانات نمی توانیم زندگی شادی داشته باشیم و آرامش و متانت خودمان را حفظ کنیم. ما برای این که با این قدرت برتر در درونمان متصل شویم، باید از پوسته خارجی نفس و محدودیت های آن خودمان را رها کنیم.

اما جدا شدن از نفس کار آسانی نیست چرا که ما برای زندگی، که انسان را از انسان های دیگر تمییز دهد به نقاب نفس احتیاج داریم و این یک تضاد بزرگی در زندگی است. برای پیروزی در این بازی زندگی باید درخواست روح خود و حضور خداوند را بر همه چیز مقدم بشماریم. اگر این کار را نکنیم اسیر نفس و امیال آن خواهیم شد.

 

قانون پنجم : افزودن ظرفیت خویش

افزودن ظرفیت خویش

هر آدمی در روح خود احساس خلاء میکند. برای پر کردن این خلاء راه های زیادی را میتوان امتحان کرد مثل مواد مخدر، عشق انسانی و … اما نکته اینجاست که این خلاء با مادیات پر نمیشود! و فقط با عشق ناب خداوندی است که این خلاء از بین میرود. ما در درون خود اقیانوسی عظیم از عشق و معرفت داریم اما فراموش کردیم که از آن برداشت کنیم چون فراموش کردیم که این حق طبیعی ماست.

هرکس برای اتصال به نیروی الهی درونش گنجایش متفاوتی دارد. و به همان نسبت ،ظرفیت و توانایی وجودش مشخص میشود. به همین خاطر است که میگویند خداوند هیچگاه بیشتر از ظرفیت و توان مان به ما چیزی نخواهد داد . پس باید تلاش کنیم که این گنجایش را افزایش دهیم تا توان رها شدن از مشکلات و موانع را داشته باشیم.

 

پاکسازی آگاهی میتواند به ما کمک کند تا ظرفیت خودمان را افزایش دهیم

کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز با روش ها و تمریناتی که ارائه می دهد به ما کمک میکند تا طی بیست و یک روز،ذهن و آگاهی های خودمان را پاکسازی کنیم.و به نیروی بیکران دنیای روح سفر کنیم. ما با پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز میتوانیم باورهای غلط را دور بریزیم و با روحی سبک تر به رابطه ای عرفانی به عشقی بی‌کران دست پیدا کنیم.

 

چرا باید کتاب پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز را خواند؟

چرا باید کتاب پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز را خواند

پاکسازی ذهن و ضمیر ناخودآگاه می‌تواند راه مناسبی برای باز کردن هرچه بیشتر ذهن باشد و آرامش از دست رفته‌ی روح را به انسان بازگرداند. همه‌ی ما در دنیای پر استرس امروز، فشار زیادی را متحمل می‌شویم و زمان کمی برای خودمان داریم و همین باعث شده است همه چیز سخت‌تر شود. دبی فورد در این دنیای آشفته تلاش کرده است روشی را در اختیار خوانندگان بگذارد که آرامششان را بازیابند.

تمام تلاش‌هایی که ما برای زندگی خودمان می‌کنیم در نهایت برای دستیابی به شادی و حس رضایت درونی است اما بسیاری از اوقات علی‌رغم داشته‌های زیاد این حس‌ها از ما فاصله می‌گیرند و زندگی تبدیل به لوپ باطلی از رنج‌ها می‌شود. یکی از بهترین کارهایی که در این شرایط می‌توانید انجام دهید یک پاکسازی برای دستیابی مجدد به آرامش است.

کتاب پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز، اثر دبی فورد می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

دانلود رایگان چکیده صوتی و پی‌دی‌اف کتاب پاکسازی آگاهی در 21 روز اثر دبی فورد به همراه نقشه ذهنی در باشگاه کتاب‌خوانی سوپرمایند ذهن برتر.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقالات مشابه از آثار دبی فورد را در وبسایت ذهن برتر مطالعه نمایید:

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد

معرفی و خلاصه کتاب شجاعت، شهامت غلبه بر ترس ها و برانگیختن اعتماد به نفس

اگر کتاب  پاکسازی آگاهی در ۲۱ روز اثر دبی فورد را مطالعه کرده‌اید نظرات خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

 

4.8 5 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه