کتاب هفت قانون معنوی موفقیت

خلاصه کتاب هفت قانون معنوی موفقیت

هفت قانون معنوی دیپاک چوپرا که سیستم ذهنی‌تان را دگرگون می‌کند! کتاب هفت قانون معنوی موفقیت چوپرا،هم یک کتاب مذهبی و هم راهنمایی برای موفقیت است.بنابراین یکی از برجسته‌ترین کتاب‌هایی است که در  حال حاضر در دسترس خوانندگان قرار دارد.ویژگی مشترک همه‌ی کتاب‌های خودیاری این است که قوانین تغییرناپذیر موفقیت را به انسان می‌آموزند.

هر انسانی در این دنیا با اقتصاد سر و کار دارد،مگر اینکه یک سالک گوشه نشین باشد که ترک دنیا کرده است و هر کسی که با اقتصاد سروکار داشته باشد باید میان تولید ثروت و معنویت ارتباط برقرار کند.

کتاب هفت قانون معنوی موفقیت

سادگی و تأثیر عمیق کتاب هفت قانون معنوی موفقیت دیپاک چوپرا نمونه‌ی برجسته‌ای از کتاب‌های خودیاری است. شما می‌توانید همه‌ی کتاب‌های دیگر خودیاری را کنار بگذارید و فقط با خواندن همین کتاب دیپاک چوپرا زندگی‌تان را تغییر بدهید.

ممکن است از نظر بعضی از خوانندگان کتاب دیپاک چوپرا،تأکید بر موفقیت و ثروت ربطی به معنویت نداشته باشد. اما بحث اصلی کتاب هفت قانون معنوی همین است. هزار سال است که کارما(یا همان قانون علت و معلول) و دارما(هدف زندگی)در زندگی انسان‌ها حاکم هستند و دو قانون از هفت قانون معنوی موفقیت دیپاک چوپرا هستند.

 

دارما به زبان ساده:

دارما:

 

دارما به زبان ساده

اصطلاح دارما از فعل ریشه سانسکریت dhr گرفته شده است. که به معنای حفظ، نگه داشتن و یا پشتیبانی است. دارما به وظیفه ما در این زندگی گفته می‌شود. و به زمان تولد و محل زندگی شما بستگی دارد، یعنی هر آنچه شما می‌توانید به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر اطرافتان انجام دهید.

دارما در واقع همان هدف شما در زندگی است. و به کاری گفته می‌شود که شما باید در زندگی انجام بدهید. در حالی که کارما نتیجه کاری است که شما انجام داده‌اید.

به صورت بسیار ساده‌تر قانون دارما براین باور است که هیچ رخدادی اتفاقی نیست. و به طور کلی همه موجودات دنیا بر اساس هدف خاصی خلق شده‌اند و در زندگی خود باید بر اساس استعدادها و امکاناتی که خدا در اختیار آن‌ها قرار داده است به سمت هدف خود حرکت کنند.

 

کارما به زبان ساده:

کارما:

 

کارما به زبان ساده

در لغت از یک واژه سانسکریت به معنای بازگشت برگرفته شده است. کارما ارتباط بین اعمال شما و سرنوشت شما را توضیح می دهد. کارما یا همان قانون کارما را به زبان ساده می‌توان گفت «قانون علت و معلول» است. یعنی کسانی که به قانون کارما اعتقاد دارند باورشان این است که در این دنیا نتایج اعمال خود را خواهند دید.

اگر بخواهیم کارما و قانون کارما را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم زندگی مثل یک جعبه است. وقتی کار خوبی انجام می‌دهید، یک چیز خوب در این جعبه می‌گذارید.

وقتی کار بدی انجام می‌دهید، یک چیز بد در این جعبه می‌گذارید. درمورد چیزهای خنثی هم همین‌طور است. کارما نیروی دنیا است که چیزهایی را از درون آن جعبه به شما عرضه می‌کند. بر این اساس نیز قانون کارما حاکی از آن است که هرچه خوبی‌های بیش‌تری در جعبه بگذاری، بیش‌تر احتمال دارد کارما از درون جعبه چیز خوبی به شما عرضه کند. این بیان می‌کند ، هرچه در جهان قرار دهیم سرانجام به ما باز خواهد گشت.

خلاصه‌:

قانون دارما یعنی خدمت کردن و گرفتن بازخورد آن توسط قانون کارما.

در اینجا به بررسی چند قانون معنوی دیگر نیز می‌پردازیم.

 

» قانون ظرفیت ناب و خالص هستی از نگاه چوپرا:

چوپرا می‌گوید: ظرفیت ناب و خالص هستی همان جایی است که همه چیز از آن سرچشمه می‌گیرد و «آنچه پنهان است آشکار می‌شود». انسان در این عرصه آگاهی خالص، به دانش، توازن، شکست‌ناپذیری و شادی می‌رسد.

قانون ظرفیت ناب چوپرا اشاره می‌کند: وقتی به ظرفیت خالص هستی دست پیدا می‌کنیم خودِ ناب و والایمان را درک کرده و می‌توانیم بفهمیم که زندگی از طریق نفس محدودمان چه کار بیهوده‌ای است.در حالی که نفس انسان همیشه محتاط و ترسو است،خود برتر در آرامش به سر می‌برد.

 

چوپرا می‌گوید:

«خودِ برتر تحت تأثیر انتقاد قرار نمی‌گیرد، از مشکلات نمی‌ترسد و خودش را از هیچ کس کمتر نمی‌داند.با این حال فروتن است و خودش را برتر از کسی نمی‌داند.چون می‌داند که همه‌ی انسان‌ها در سیرت، یکی و در صورت متفاوت هستند.»

 

در درجه‌ی اول از طریق مدیتیشن و سکوت می‌توانیم به ظرفیت ناب هستی دست پیدا کنیم اما از طریق قضاوت نکردن درباره‌ی طبیعت و تحسین آن هم می‌توانیم به این ظرفیت ناب دسترسی داشته باشیم.

زمان‌هایی را برای سکوت، مراقبه (مدیتیشن) و گفتگوهای درونی با خودتان اختصاص دهید. در این لحظه‌های سکوت و آرامش، به زندگی درونی خود توجه کنید و با منبع آگاهی‌‌های خالص خود دوباره ارتباط برقرار کنید و اجازه دهید به جای این که تعبیر و تفسیرهای تحمیلی خارجی به شما بگوید چه چیزی برای شما خوب است و چه چیزی برای شما خوب نیست، شهود و مکاشفه درونی شما را راهنمایی کند.

اگر با این ظرفیت ناب هستی آشنا شوید همیشه می‌توانید مستقل از شرایطی که در آن قرار دارید و مستقل از احساسات،مردم و اشیاء به این ظرفیت ناب دسترسی پیدا کنید. دیپاک چوپرا تأکید می‌کند که همه‌ی ثروت‌ها و خلاقیت‌ها از این منبع سرچشمه می‌گیرند

 

» قانون کمترین تلاش دیپاک چوپرا:

همانطور که شنا کردن،طبیعت ماهی و نورافشانی طبیعت خورشید است، طبیعت انسان این است که با کمترین تلاش رویاهایش را به واقعیت تبدیل شوند.قانون حداقل تلاش ودائی(ودا کتاب مقدس قدیمی هندوها است»می‌گوید:

«کمتر تلاش کن و بیشتر به دست بیاور.»

اما آیا این یک نظریه‌ی انقلابی است یا یک نظریه‌ی نادرست؟آیا کار سخت،برنامه‌ریزی و تلاش، وقت تلف کردن است؟!

چوپرا معتقد است که اگر انگیزه‌ی رفتارهای انسان نه از تمایلات نفسانی بلکه از عشق سرچشمه بگیرد چنان انرژی ایجاد می‌شود که می‌تواند هر چه انسان می‌خواهد برایش فراهم کند. در مقابل حس قدرت طلبی و برتری بر دیگران یا نیاز به اینکه مورد تایید دیگران قرار بگیریم باعث می‌شود انرژی انسان تحلیل برود.

چوپرا تأکید دارد که انسان معمولاً تلاش می‌کند که چیزی را ثابت کند اما اگر بتواند بر اساس خود برترش عمل کند فقط به این فکر خواهد کرد که کجا و چگونه به تکامل و فراوانی برسد. اولین گام این است که پذیرفتن را تمرین کنیم.

چوپرا می‌گوید اگر مرتباً با هستی در جدال باشیم نمی‌توانیم از قدرت بی‌پایان آن بهره‌مند شویم. حتی در سخت‌ترین و بدترین لحظات زندگی به خودتان بگویید: «این لحظه همان طوری هست که باید باشد».

چوپرا می‌گوید که دومین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال دفاع کردن از خودتان و توجیه رفتار هایتان نباشید. اگر همواره بخواهید از عقیده‌ی خودتان دفاع کنید و دیگران را مقصر جلوه دهید، امکان کسب تجربه‌ها و دانش جدید را از خودتان سلب می‌کنید.

 

مدیتیشن ۲۱ روزه خلق فراوانی دیپاک چوپرا

👈︎ پیشنهاد می کنیم مقاله مدیتیشن ۲۱ روزه خلق فراوانی دیپاک‌چوپرا را حتما مطالعه کنید.

» قانون میل و هدف از هفت قانون معنوی چوپرا:

این قانون پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین قانون کتاب هفت قانون معنویت است.چوپرا معتقد است که بر خلاف درخت که فقط یک هدف دارد (اینکه در خاک ریشه بدهد،رشد کند و عمل فتوسنتز را به انجام برساند) هوش و دستگاه عصبی انسان به او امکان می‌دهد که از طریق شکل دادن به ذهن و قوانین طبیعت به هر چه می‌خواهد دست پیدا کند.این کار از طریق توجه و هدف‌مندی حاصل می‌شود.

چوپرا معتقد است همانطور که توجه به چیزی باعث انرژی دار شدن و وسعت آن می‌شود، هدفمندی، انرژی و دانش را با هم ترکیب کرده و هدف مورد نظر را به واقعیت تبدیل می‌کند.

اما چطور این اتفاق می‌افتد؟

دیپاک چوپرا برای بیان چگونگی این حالت، ذهن انسان را با یک دریاچه مقایسه می‌کند. می‌گوید اگر ذهن انسان آرام باشد می‌توانیم یک هدف را به صورت سنگریزه‌ای در آن بیندازیم تا موج‌هایی را در سطح آرام ذهن ایجاد کنند که به راحتی قابل مشاهده هستند.

اما اگر ذهن انسان مثل یک دریای طوفانی، ناآرام باشد. حتی اگر یک آسمان خراش را هم در آن بیندازیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد!!!

اگر در حالت آرامش ذهنی هدفی را در ذهن تصور کنیم می‌توانیم برای رسیدن به هدف‌مان بر قدرت بی‌پایان هستی تکیه کنیم. در واقع ما فقط هدف‌مان را تعیین کرده و به هستی اجازه می‌دهیم که به جزئیات کار شکل بدهید.

 

» قانون بی‌اعتنایی توأم با ایمان در هفت قانون معنوی موفقیت:

چوپرا معتقد است که وقتی هدفی دارید باید قبل از اینکه به هدفتان برسید نسبت به آن بی‌اعتنا باشید و نگران نباشید.یعنی این بی‌اعتنایی باید بر اساس یک ایمان قلبی که حتماً به هدف‌تان می‌رسید شکل بگیرد.

ممکن است روی رسیدن به یک هدف خاص تمرکز کنید. اما اگر همواره به یک هدف خاص فکر کنید این ترس و عدم اطمینان در وجودتان شکل می‌گیرد که آیا به هدف‌تان می‌رسید یا خیر. چوپرا معتقد است انسانی که با خود برترش هماهنگ باشد طوری به هدفش فکر می‌کند که نگران نتیجه‌ی نهایی نباشد.

دیپاک چوپرا این اصل را این طور توضیح می‌دهد:

فقط از طریق بی‌اعتنایی توأم با ایمان است که انسان می‌تواند از زندگی لذت ببرد و با نشاط باشد. در این حالت نشانه‌های موفقیت و ثروت بدون دردسر آشکار می‌شود. بدون تکیه بر قانون بی‌اعتنایی توأم با ایمان، انسان، زندانی ناامید و ناتوانی است که اسیر خواسته‌های دنیوی می‌شود. همیشه نگران چیزهای کم اهمیت است، در ناامیدی به سر می‌برد و اسیر روزمرگی می‌شود. ذهن چنین انسانی پُر از اندیشه‌های مربوط به فقر است.

اگر از قانون بی‌اعتنایی توأم با ایمان چوپرا پیروی نکنیم تصور خواهیم کرد که باید راه حل مشکلان‌مان را خودمان پیدا کنیم. اما با تکیه بر این اصل، هستی راه مشکلات را وارد زندگی‌مان می‌کند.

نیاز خود برای تأیید شدن توسط دیگران را کنار بگذارید. شما تنها قاضی ارزش‌های خود هستید و هدف شما کشف ارزش‌های بی‌‌شمار در درون خود است. صرفنظر از این که دیگران چه فکری کنند. اگر این را بپذیرید، آزادی بزرگی به دست می‌‌آورید.

هنگامی که در خود احساس خشم یا مخالفت با یک نفر یا یک وضعیت کردید، قبول کنید که دارید تنها با خودتان مبارزه می‌‌کنید. مقابله کردن، یک واکنش دفاعی است که بر اثر آسیب‌های کهنه به وجود می‌‌آید. با دست کشیدن از خشم خود، هم به بهبود حالتان کمک می‌‌کنید و هم با جریان هستی هماهنگ می‌‌شوید.

قضاوت کردن

بار سنگین «قضاوت کردن» را از دوشتان بردارید تا احساس سبکی کنید. قضاوت، جنبه‌های ارزشی درست یا غلط را بر یک وضعیت تحمیل می‌‌کند. هر چیز قابل درک و بخشش است، امّا وقتی درباره آن قضاوت می‌‌کنید، امکان درک کردن را از بین می‌‌برید و فرایند یادگیری عشق ورزیدن را قطع می‌‌کنید. شما وقتی درباره دیگران قضاوت می‌‌کنید، در واقع کمبود خویشتن‌پذیری خود را بروز می‌‌دهید. به یاد داشته باشید که با بخشیدن هر نفر، بر میزان عشق به خود می‌‌افزائید.

بدانید که دنیای «خارج» انعکاس واقعیت «درونی» شماست. واکنش‌هایی که نسبت به افراد نشان می‌‌دهید، چه عشق و چه نفرت، بازتاب دنیای درونی شماست. آن چیز که بیشترین نفرت را از او دارید، چیزی است که آن را بیشتر از سایر چیزها در درون خود انکار می‌کنید. و آن چیز که بیشتر از بقیه چیزها بدان عشق می‌‌ورزید، چیزی است بیشتر از هر چیز دیگر در درون خود آرزویش را دارید. از آینه روابطتان برای تکامل خود راهنمایی بگیرید.

«هدف، خودآگاهی کامل است. هنگامی که بدان دست یافتید، هر چیز را که طلب کنید به طور خودکار برایتان فراهم است. و هر چیزی را که دوست نداشته باشید به طور خودکار ناپدید خواهد شد.»

 

کلام آخر:

 

این را بدانید که دنیای بیرونی‌، تنها آینه‌ای از یک هوشمندی عمیق‌تر است. این هوش و خرد، سازمان‌دهنده ناپیدای همه چیز در عالم هستی است و چون بخشی از آن در وجود شما قرار دارد، شما هم در سازماندهی امور جهان شریکید.

بنابراین، شما به طور جدایی‌‌ناپذیری با همه چیز پیوند دارید. پس وجود افکار مسموم و ناسالم در ذهن شما بر کل هوشمندی جهان اثر منفی می‌‌گذارد. زیستن در حالت تعادل و خلوص، هم برای خود شما و هم برای کره زمین بهترین چیز است.

فقط به خواندن همین مقاله بسنده نکنید. حتماً کتاب هفت قانون معنوی موفقیت را بخوانید.

 

کتاب هفت قانون معنوی موفقیت

دانلود رایگان فایل صوتی و pdf کتاب هفت قانون معنوی موفقیت اثر دیپاک چوپرا به همراه نقشه ذهنی در باشگاه کتاب‌خوانی سوپرمایند.

 

[evp_embed_video url=”https://dl.zehnebartar.com/mohtava_blog/dipak-chobra/Comp 1_5.mp4″]
4 5 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه