خلاصه کتاب بهانه ممنوع اثر برایان تریسی

‌آنچه در چکیده کتاب بهانه ممنوع می‌آموزید:

برایان تریسی در این کتاب فرمولی برای غلبه بر چالش‌های اصلی زندگی ارائه می‌کند. این روش‌ها به داشتن انضباط شخصی برای رسیدن به موفقیت و شادکامی ختم می‌شود.

 

بازندگان بهانه‌گیری می‌کنند، برندگان پیشرفت

شما همیشه می‌توانید انواع و اقسام بهانه‌ها را برای نرسیدن به اهداف خود برشمارید. شاید مادر سخت‌گیری دارید یا شرایط اقتصادی بد است و یا اینکه رئیس شما قدرتان را نمی‌داند.

فهرست این بهانه‌ها پایانی ندارد. درهرصورت، اگر قصد دارید موفق شوید انرژی‌ای كه صرف بهانه‌گیری و توجیه می‌کنید را به پیشرفت اختصاص دهید. در این صورت شگفت‌زده خواهید شد.

زندگی برای همه دشوار است اما افراد موفق با وجود تمامی موانع به اهداف خود نائل می‌آیند. این افراد هر كاری را در جای خود انجام می‌دهند. آن‌ها خود را اسیر لذت آنی نمی‌کنند و به رضایت‌مندی درازمدت فكر می‌کنند. هدف‌گذاری می‌کنند، سخت كوشش كرده و تمام توان خود را بر كار متمركز می‌کنند. آن‌ها آن‌قدر عادت‌های خوب را تكرار می‌کنند تا جزئی از طبیعت ثانویشان شود، این کار انضباط شخصی بالایی را می‌طلبد.

دکتر محمد سیدا و برایان تریسی

چرا انضباط شخصی مهم است؟

نظم و انضباط یعنی توانایی انجام آنچه شما باید انجام دهید درست در زمانی که باید انجام شود. نظم و انضباط شخصی کلید رشد و پیشرفت  شخصی است. این یک ویژگی جادویی است که همه درها را به روی شما باز می کند و سایر خواسته هایتان را ممکن می سازد.

یک فرد معمولی با نظم و انضباط شخصی می تواند به همان اندازه و به همان سرعتی که استعدادها و هوشش می تواند،  او را پیش ببرد و باعث پیشرفتش بشود. اما هر فردی بدون نظم و انضباط شخصی با تحصیلات و فرصت هایی که دارد به ندرت از حد متوسط ​​بالاتر می رود.

این نظم و انضباط است که به شما امکان می دهد خود را از یک جزیره خالی و تنها نجات دهید. در واقع نظم هر فرد میتواند کلید ورود به یک زندگی بزرگ و عالی است و بدون آن هیچ موفقیت پایداری امکان پذیر نیست.

 

2 عاملی که دشمن موفقیت هستند

آنها به دنبال راه های میانبر برای هر چیز هستند. برای مثال این دسته از افراد به عنوان آخرین نفر به محل کار خود می رسند و اولین نفر آنجا را ترک می کنند.

آنها به دنبال برنامه های سریع ثروتمند شدن و دنبال راه های آسان به پول رسیدن هستند. با گذشت زمان ، آنها عادت می کنند که همیشه به دنبال راهی آسان تر و سریعتر برای دستیابی به خواسته های خود باشند تا آنچه را که برای دستیابی به موفقیت واقعی سخت اما ضروری است خیلی سریعتر انجام دهند. البته که این اتفاق به راحتی میسر نمیشود چرا که نیاز به تلاش و پشتکار بسیار دارد.

 

سودجویی

عامل سودجویی مردم را به سمت شکست و عدم موفقیت سوق می دهد. این اصل می گوید: “مردم همواره به دنبال سریع ترین و ساده ترین راه برای به دست آوردن یک سری چیزها هستند.مثل اینکه می خواهند در لحظه بدون هیچ نگرانی برای پیامدهای طولانی مدت در مورد رفتارهای خود به راهشان ادامه بدهند.

بی شک سودجویی افراد باعث شکست دیرهنگام آنها میشود. زمانی به خودشان می آیند که دیگر دیر است. زمانی برای جبران باقی نمانده است. به عبارت دیگر ، بیشتر مردم به جای آنچه برای موفقیت لازم است ، آنچه را که مفید ، سرگرم کننده و آسان است انجام می دهند.

 

درس هایی از کتاب بهانه ممنوع اثر برایان تریسی

موفقیت تنها زمانی امکان پذیر است که بتوانید بر تمایلات خود برای کنار گذراندن راه های آسان غلبه کنید. موفقیت پایدار تنها زمانی امکان پذیر است که بتوانید خود را برای سخت کار کردن به مدت طولانی آماده کنید.

این قانون می گوید که اگر می خواهید در هر زمینه ای به موفقیت برسید باید نحوه موفقیت در آن زمینه را تعیین کنید و سپس آن مهارت ها و فعالیت ها را به طور مکرر تمرین کنید تا به نتایج یکسان برسید.

 

تنها سه شرط برای موفقیت وجود دارد.

ابتدا ، دقیقاً تصمیم بگیرید که در زندگی چه می خواهید. ثانیاً ، بهایی را تعیین کنید که باید برای به دست آوردن چیزهایی که می خواهید بپردازید. و سومین مورد که از همه مهمتر است، مصمم به پرداخت بهای موفقیت باشید.

دستیابی به موفقیت مانند رسیدن به آمادگی جسمانی است. مانند حمام کردن ، مسواک زدن و غذا خوردن است. این کاری است که شما باید به طور مداوم ، هر روز انجام دهید. هنگامی که شروع می کنید ، هرگز متوقف نمی شوید تا زمانی که زندگی و حرفه شما به پایان برسد و به تمام موفقیت هایی که می‌خواهید برسید.

تمرین نظم و انضباط به شما امکان می دهد شخصیت خود را تغییر دهید ، به فردی قوی تر و بهتر تبدیل شوید. تمرین نظم و انضباط شخصی تأثیر قوی بر ذهن و احساسات شما می گذارد و شما را به فردی متفاوت از فردی که بدون نظم و انضباط شخصی می بودید تبدیل می کند.

 

قانون کتاب بهانه ممنوع

برای تبدیل شدن به کسی که قبلاً نبوده اید ، باید کاری را انجام دهید که قبلاً انجام نداده اید.

در واقع یکی از اصول موفقیت این است که برای دستیابی به چیزی که قبلاً هرگز به آن نرسیده اید ، باید ویژگیها و مهارت هایی را که قبلاً نداشته اید بیاموزید و تمرین کنید.

 

نظم و انضباط شخصی و مسئولیت پذیری

خودتان را در برابر استانداردی بالاتر از آنچه دیگران از شما انتظار دارند بدانید. هرگز خود را معذور نکنید. هرگز به خودت رحم نکن. یک استاد سخت گیر برای خود باشید و نسبت به دیگران ملایم باشید. ما در اینجا سریعترین و مطمئن ترین راه برای از بین بردن احساسات منفی را برایتان آورده ایم. که فوراً به خودتان بگویید: من مسئول خودم هستم!

هرگاه اتفاقی می افتد که باعث عصبانیت یا واکنش منفی از هر نوع می شود ، با گفتن “من مسئول هستم” به سرعت احساسات منفی را خنثی کنید. شما همچنان خود را کوچک و درمانده می بینید. مانند یک قربانی و به خشونت ادامه می دهید.

با این حال ، وقتی شروع به پذیرش مسئولیت هر اتفاقی می کنید ، خود را به یک “بزرگسال عاقل” تبدیل می کنید. شما خود را متولی زندگی خود می بینید و دیگر قربانی نیستید.

نمی توان یک رهبر واقعی را تصور کرد که غر می زند و شکایت می کند. در عین حال هم میتواند هنگام بروز مشکلات مقاومت کند. در نتیجه راه حل هایی بیابد در نتیجه مشکل را حل کند.

این حس “توانایی پاسخگویی” نشانه شخصیت بسیار پیشرفته ی فرد است. شما مسئولیت زندگی خود را با تصمیم گیری از قبل بر عهده میگیرید. پس از چیزی که نمی توانید تحت تأثیر آن قرار دهید یا تغییر دهید ناراحت یا عصبانی نمی شوید. همانطور که از آب و هوا عصبانی نمی شوید ، از شرایط و موقعیت هایی که هیچ کنترلی بر آنها ندارید عصبانی نمی شوید.

 

خود انضباطی و هدف

خود انضباطی از دید نویسنده ی کتاب بهانه ممنوع، برایان تریسی (Brian Tracy) عاملی مهم است. فاجعه این است که اکثر مردم فکر می کنند که از قبل اهدافی دارند. اما آنچه واقعاً دارند امیدها و آرزوها هستند. اهدافی که یادداشت نشده و به صورت طرح درنیامده مانند گلوله های خارج از تفنگ هستند و کارایی ندارند.

افرادی که اهداف نانوشته ای دارند ، از تلاش برای اهداف زندگی خلاص می شوند. از آنجا که آنها فکر می کنند که از قبل اهداف دارند ، هرگز در تلاش سخت و منظم برای تعیین هدف شرکت نمی کنند. چه  بسا که این مهارت اصلی موفقیت است.

  • روش هفت مرحله ای برای دستیابی به اهداف بر اساس کتاب بهانه ممنوع اثر برایان تریسی ‌
  • 21 روش فوق العاده این کتاب در ارتباط با انضباط شخصی که در تمامی جنبه‌های زندگی خود، در سه عرصه‌ اصلی پیشرفت خواهید كرد:  «موفقیت شخصی، تجارت، امور مالی و فروش و زندگی شخصی» و با تمرین آنها تسلط بر نفس و كنترل خویش، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت.  احساس سربلندی كرده و  تصویر ذهنی بهتری نسبت به خود پیدا می‌كنید و در نهایت احساس قدرتمندی، مسئولیت و خوش‌بینی به آینده خواهید داشت.

در ادامه به خلاصه کاربردی کتاب بهانه ممنوع (بهانه تراشی ممنوع) اثر برایان تریسی و نکات کلیدی این کتاب می پردازیم.

 ⭐ ادامه این مقاله ویژه اعضای باشگاه سوپرمایند است.  

💎 محتوای ویژه اعضا

ادامه این محتوا ویژه شرکت کنندگان در دوره است! برای مشاهده ادامه این بخش، لطفا رمز ورود را وارد کنید. (برای دریافت رمز، به کانال اختصاصی اعضای دوره مراجعه کنید.)

4.8 4 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه