۱۰ مورد از تأثیرگذارترین روش­‌های داشتن ذهن برتر

راهکارهای دستیابی به ذهن برتر

اکثر مردم باور ندارند که می‌توانند ذهن برتر باشند و حتی آمادگی دریافت اصول ساده دستیابی به شاد بودن و داشتن ذهنی برتر را ندارند. «قدرتمندترین چیز بر روی کره زمین مغز انسان است.» این مغز ماست که بر اساس اطلاعات فراوانی که از پیرامون خود می‌گیرد، انتخاب می‌کند که ما چطور زندگی کنیم. درواقع استفاده درست و نادرست از مغز است که تفاوت بین انسان‌های موفق و ناموفق را رقم میزند‌!

آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید که بین افراد ثروتمند و فقیر یا افسرده و شاد و در کل «بین انسان‌های موفق و ناکام» چه تفاوتی وجود دارد ؟

چرا اکثر مردم در بیماری، فقر و گمنامی زندگی می‌کنند و بعضی‌ها، قله‌های پیروزی و موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند ؟

موفقیت یک علم است، اگر اصولش را بدانی، نتیجه‌اش را بدست می‌آوری. مارک تواین

شاید فکر کنید شاد بودن و داشتن ذهنی برتر یک امر ذاتی است. درحالی‌که مثل هر ویژگیِ اکتسابیِ دیگری، این ویژگی را نیز می‌توان به‌دست آورد. تنها کافی است تکنیک‌های خاصی را یاد بگیریم و به‌طور مرتب در زندگی خود از آن‌ها استفاده کنیم تا دارای ذهن قوی باشیم.

از نشانه‌های افرادی که از ذهن برتر برخوردارند می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

  • از هوش حسی برخوردارند، هوش حسی عبارت است از توانایی انعطاف‌پذیری که هر شخص می‌تواند با تمرین و درک بیشتر عواطف خود و دیگران، آن را بهبود ببخشد.
  • اعتماد به ‌نفس دارند.
  • طرز برخورد با افراد مخرب را می‌دانند.
  • از تغییرات استقبال می‌کنند.
  • اجازه نمی‌دهند کسی شادی آن‌ها را محدود کند.
  • شادمانی دیگران را از آن‌ها نمی‌گیرند.
  • ورزش می‌کنند.
  • خواب کافی دارند.
  • برای بخشیدن منتظر عذرخواهی نمی‌مانند.
  • می‌خواهند با تمام وجود فرد مثبتی باشند.

 

ذهن قوی

 

۱۰ مورد از تأثیرگذارترین روش­‌های داشتن ذهن برتر

وقتی از ذهن قوی برخوردار باشید، می توانید مسیر رسیدن به موفقیت که شامل فراز و نشیب‌های بسیاری است را مدیریت کنید. از طرف دیگر وقتی ذهن شما ضعیف باشد، به دلیل خستگی، ترس و وحشت از تصمیم‌گیری‌های ناصحیح آسیب‌پذیر خواهید بود.

این عادت‌ها را بپذیرید و یک ذهنیت قدرتمند و ذهن قوی ایجاد کنید. زیرا که به رشد شخصیتی و موفقیت حرفه‌ای شما منجر می‌شود.

۱. در لحظه باشید

در لحظه حاضر بودن عبارتی­ است که به‌­وسیله‌­ی اکهارت تُله (Eckhart Tolle) در پرفروش­‌ترین کتابش «نیروی حال» معرفی شد. ما زندگی‌مان را بر اساس اتفاقاتی که در گذشته افتاده و آنچه درآینده اتفاق خواهد افتاد بنا می‌کنیم.

اکهارت تله می­‌گوید: «اگر شما از شر همه­‌ی این افکار خلاص شوید و تنها بر زمان حال، یعنی درست همین الان، تمرکز کنید در همین لحظه‌ی کوتاه بسیار خوشحال­‌تر خواهید بود». کتابِ «نیروی حال» مانیفستی است برای اینکه ببینیم چطور در لحظه زندگی کنیم و چطور بر چیزهایی تمرکز کنیم که واقعاً اهمیت دارند.

 

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟
  • تمرینات کاربردی برای اینکه در زمان حال زندگی کنیم:
  • با تنفسِ کامل و عمیق
  • مینیمالیست باشید، دارایی‌هایی را که به آن نیاز ندارید از زندگی‌تان خارج کنید.
  • لبخند بزنید.
  • برای زیستن در زمان حال اتفاقات گذشته را رها کنید.
  • رویاهای بزرگ داشته باشید و همین امروز سخت برای‌شان تلاش کنید.
  • در هر لحظه تنها یک کار انجام دهید.
  • عشق را در اطراف پراکنده کنید، هر روز کار خوبی برای کسی انجام دهید.

 

داشتن ذهن قوی

 

۲. خودتان را از «مشکلات زمینی» رها کنید

«مشکلات زمینی» بخش کامل زندگی هر شخص است. این مشکلات با محیط فعال می­‌شوند و با توجه زیاد وسعت می­‌یابند.

مثلا:

«رئیسم وظایف خسته کننده‌ای به من محوّل می­کنه؛ ازش متنفرم.»

«من هیچ دوستی ندارم؛ همه­‌ی کسانی که با آن­ها وقت می­‌گذرونم احمق‌اند.»

یک توصیه­‌ی مفید این است که: به این مشکلات بیش از حد اهمّیت ندهید!

 

۳. مراقبه کردن

مراقبه راهی عالی برای پاکسازی ذهن و خلاصی از افکار آزاردهنده‌­ی زندگی روزمرّه و داشتن ذهن قوی است. مراقبه را جزءِ کارهای روزمرّه­‌ی خود قرار دهید. این کار به شما کمک می­‌کند در لحظه زندگی کنید و بر کاری که انجام می‌دهید تمرکز بیشتری داشته باشید. مراقبه باعث می­‌شود هم‌زمان عصبانیت، استرس، افسردگی و خستگی خود را کاهش دهید.

 

۴. متکی به نفس باشید

تا­به­‌حال چند بار حالت عاطفی‌تان تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌­است؟ چند بار رفتار بد دیگران باعث ناراحتی شما شده­‌ است؟ هزاران بار، نه؟

دلیل این موضوع، عدم اتکای به نفس است. شما عادت کرده­‌اید در همه­‌ی جنبه‌­های زندگی خود به دیگران وابسته باشید. این موضوع برای حالت عاطفی هم صدق می‌­کند. به رفتارهای بد بی­‌توجهی کنید. آدمی باشید که افکار و موج مثبت­‌ ایجاد می‌کند و برای این کار به دیگران متکی نیست. به خودتان متکی باشد نه هیچ‌کس دیگر.

عزت نفس

✴ به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تحول در زندگی با ۱۰ اصل عزت نفس را در وبسایت ذهن برتر محمد سیدا مطالعه نمایید.

 

۵. ذهن بازی داشته باشید، تفاوت­‌ها را بپذیرید

بیش­تر مردم نمی‌توانند بفهمند دنیای ما جای بسیار پیچیده­‌ای است. پیچیدگی آن در حدی است که تفسیرِ همه‌ی سیستم­‌های ذهنی و رفتارهای دیگران را برای ما غیر ممکن می‌سازد. این موضوع باعث می­‌شود اغلب منفی‌­بافی کنیم و با رفتارهای متفاوت مخالفت کنیم.  برای داشتن ذهن قوی و باز، دست از این کارها بردارید و تفاوت‌­ها را بپذیرید. بدیهی است که کنار آمدن با همه­‌ی افراد روی کره‌­ی زمین غیرممکن است. اما تلاش کنید که ذهن بازتری داشته­‌باشید.

 

۶. به یک منبع درآمد متکی نباشید

روش‌های مختلفی را برای ایجاد چندین منبع درآمد ایجاد نمایید. در اینجا تمرینی برای باز کردن ذهنیت شما جهت ایده پردازی قرار داده‌ایم:

 

۱- نقشه ذهنی ای ایجاد کنید که با منبع درآمد فعلی شما مرتبط باشد.

آنچه را که در حال حاضر انجام می‌دهید، در وسط یک کاغذ بنویسید و دور آن دایره‌ای بکشید. به‌عنوان‌مثال، اگر اتومبیل می‌فروشید، یک نمایندگی فروش اتومبیل در وسط صفحه بنویسید و دور آن دایره‌ای بکشید

 

۲- تخیل خود را آزاد کنید.

برای داشتن ذهن قوی آرام باشید و به همه محصولات (مثلاً کتاب یا آموزش آنلاین در مورد چگونگی مذاکره و فروش مقدار زیادی از ماشین و…) فکر کنید که می‌توانید در رابطه با شغل فعلی خود ایجاد کنید. چند خط از دایره وسط، روی کاغذ خود بکشید تا شبیه عنکبوت شود. هر بار که به فکر محصول یا خدمات جدیدی هستید، آن را در انتهای یکی از خطوط بنویسید و دور آن دایره بکشید. اگر به فکر شاخه‌ای هستید که به هر یک از ایده‌های قبلی شما مربوط باشد، حتماً آن را (از طریق خط) به محصول یا خدمات مربوطه متصل کنید.

 

۳- منابع درآمد منفعل را شناسایی کنید.

لیستی از منابع درآمد منفعل تهیه کنید که از ایجاد یا انجام آن‌ها لذت خواهید برد. منبع درآمد منفعل کاری است که شما یک‌بار انجام می‌دهید و سپس با درگیری کم یا هیچ مشکلی به درآمدزایی ادامه می‌دهد. پس از تکمیل نقشه ذهنی مربوط به درآمد فعلی خود، نقشه ذهنی دوم را بر اساس چیزهایی که علاقه دارید، دوست دارید انجام دهید یا مایلید بیشتر بدانید، ایجاد کنید. پس از اتمام نقشه‌های ذهنی خود، چند ایده را برای شروع انتخاب کنید و به‌مرور نمونه کارها را بسازید.

 

۷. موزیکی گوش کنید که شما را هیجان‌­زده می­‌کند

در «برنامه‌­ریزی عصبی-کلامی» یک عبارت به اسم آنکراژ (تکیه­‌گاه ذهنی) وجود دارد. آنکور ها محرک­‌هایی هستند که افکار و احساساتِ (مثبت یا منفی)‌ ما را برانگیخته می‌کنند.موسیقی یکی از قوی­‌ترین آنکورهای احساسی است.

فواید موسیقی و تاثیر آن بر مغز

✴ به شما پیشنهاد میکنیم مقاله فواید موسیقی و تاثیر آن بر مغز را در وبسایت ذهن برتر محمد سیدا مطالعه نمایید.

 

۸. لبخند بزنید

همه نیاز دارند احساسات خود رها کنند و خنده یکی از بهترین راه‌های رهاسازی احساسات بوده و باعث ترشح اندورفین‌ می‌شود. این ماده شیمیایی به مغز “احساس خوبی” می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا استرس و افکار منفی را از خود دور کنیم. افرادی که اغلب می‌خندند، شادتر، مولدتر و پربارتر هستند. هر روز برای خندیدن زمان بگذارید، حتی اگر در حد تماشای یک کلیپ کوتاه در تلفن همراه باشد.

پژوهشگران انگلیسی فهمیدند که یک لبخند می‌تواند به اندازهی ۲۰۰۰ بسته شکلات خوشمزه مغز ما را تحریک کند. پژوهشی مشابه نشان داد یک لبخند می‌تواند به اندازهی دریافت یک جایزه ۱۶،۰۰۰ پوندی مغز ما را تحریک کند.

این رقم برابر بیست و پنج هزار دلار به ازای هر لبخند می‌باشد و به این شکل به این ماجرا نگاه کنید، بیست و پنج هزار دلار ضربدر چهارصد بار، که تعداد لبخند هر کودک در روز است، درآمد روزانه کودکان است آنها باید احساسی برابر مارک زاکربرگ (بنیانگذار پولدار فیسبوک) را هر روز داشته باشند.

و بر عکس مقدار زیاد شکلات، تعداد زیاد لخند، می‌تواند شما را در حقیقت سلامت‌تر کند لبخند در حقیقت می‌تواند مقدار گسترش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین و دوپامین را کاهش دهد. و هورمنون‌‌‌های شادی را افزایش دهد، مانند اندورفین و و به صورت کلی فشار خون را کاهش داد.

 

ران گاتمن : لبخند ، قدرتی شگفت انگیز

.

.

 

مثل جورج کلونی لبخند بزنید. در آینه نگاه کنید و ببینید با لبخند چقدر فوق­‌العاده به نظر می‌­آیید. قدرت لبخند را بپذیرید و بگذارید دنیا از انرژی مثبت شما لذت ببرد.

 

۹. مسائل را زیاد جدی نگیرید

واقعیت آن است که هیچ کدام از ما نمی‌دانیم  تا کی زندگی خواهیم کرد و متاسفانه هم به‌گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار قرار است برای همیشه زنده بمانیم. کارهایی را که باید انجام دهیم، انجام نمی‌دهیم و آنها را به تعویق می‌اندازیم. می‌دانیم باید فرصتی را به خودمان اختصاص دهیم اما نمی‌دهیم. می‌‌دانیم باید دوست خوبمان را ملاقات کنیم اما نمی‌کنیم و… ما اینها و بسیاری از امور دیگر را می‌دانیم اما به آنها توجه نمی‌کنیم و بی‌توجه از کنار آنها می‌گذریم و بعد در مقام توجیه خود برمی‌آییم.

بنابراین سعی کنید همیشه روزتان را به گونه‌ای بگذرانید که انگار آخرین روز عمرتان است؛ البته منظور این نیست که بی‌توجه باشید و از زیر بار مسئولیت‌هایتان شانه خالی کنید؛ بلکه فراموش نکنید که زندگی تا چه اندازه با ارزش و گرانبهاست و در واقع بهتر از آن است که خیلی جدی گرفته شود!

وقت خود را برای این‌­که دیگران چه فکری راجع به شما می‌­کنند، هدر ندهید و ببینید شما راجع به خودتان چه فکری می‌­کنید. منظورم این است که شما یک فرد فوق‌­العاده­‌اید که می­‌توانید به هرچیزی که به آن فکر می کنید برسید.

من مطمئنم می‌­توانید این کار را انجام بدهید. ما تنها یک بار زندگی می­‌کنیم، پس از این فرصت استفاده کنید.

 

۱۰. ورزش کنید و بیش­تر بخوابید

رسیدن به آرزوها و خواسته‌ها علاوه بر ذهن قوی، نیازمند بدن قوی نیز می‌باشد و یک فرد موفق هر دو را در کنار هم حفظ می‌کند. برای غلبه بر افسردگی و بالا بردن توان مغزی، این دو عامل مفید خواهندبود و بر سلامت و شادبودن شما تأثیر زیادی خواهند گذاشت.

عادات افراد موفق

✴ در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله عادات افراد موفق که باعث میشود همیشه بهترین تصمیم را بگیرند را در وبسایت ذهن برتر محمد سیدا مطالعه نمایید.

 

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

3.9 10 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات
فروشگاه
مقالات
خانه
دوره ها
جستجو
 
0
    0
    سفارشات شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه